لحظه تحویل سال ۱۴۰۳ به ساعت رسمی ایران اعلام شد

بر اساس اعلام مرکز تقویم موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، لحظه تحویل سال ۱۴۰۳ به ساعت رسمی ایران ساعت ۶ و ۳۶ دقیقه و ۲۶ ثانیه روز چهارشنبه است.

بر اساس اعلام مرکز تقویم موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، لحظه تحویل سال ۱۴۰۳ هجری شمسی به ساعت رسمی جمهوری اسلامی ایران ساعت ۶ و ۳۶ دقیقه و ۲۶ ثانیه روز چهارشنبه ۱ فروردین ۱۴۰۳ هجری شمسی مطابق ۹ رمضان ۱۴۴۵ هجری قمری و ۲۰ مارس ۲۰۲۴ میلادی است.

بر اساس این اعلام، آغاز سال یا لحظه تحویل سال، لحظه عبور مرکز خورشید از نقطه اعتدال بهاری نیمکره شمالی است. همیشه نوروز (اول ماه فروردین) بر روز اول بهار منطبق است. این لحظه، به‌طور دقیق و بر اساس محاسبات نجومی تعیین می‌شود. تقویم‌نویسان برای تثبیت دائمی نوروز بر روز اول بهار از «روش تعیین تاریخ نوروز تحویلی» استفاده می‌کنند. در این روش ابتدا لحظه‌های ظهر حقیقی (ظهر شرعی) و لحظۀ تحویل سال حقیقی (لحظۀ اعتدال بهاری) را برای نصف‌النهار رسمی ایران (۵/۵۲ درجۀ شرقی نصف‌النهار گرینویچ) که در شرق تهران واقع است، محاسبه و سپس آنها را با یکدیگر مقایسه می‌کنند. 

اگر لحظه تحویل سال، بین بعد از ظهر سیصد و شصت و پنجمین و قبل از ظهر سیصد و شصت و ششمین روز سال واقع شود، سیصد و شصت و ششمین روز سال را نوروز و سال تمام شده را عادی به حساب می‌آورند و اگر لحظه تحویل سال، در بعد از ظهر سیصد و شصت و ششمین روز سال واقع شود، سیصد و شصت و هفتمین روز سال را نوروز و سال تمام شده را کبیسه به حساب می‌آورند.

بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد که کبیسه‌های تقویم هجری شمسی تثبیت شده نیستند و به‌صورت هر چهار و گاهی هر پنج سال یکبار اتفاق می‌افتند.

براساس اعلام مرکز تقویم موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، نوع سال، شمسی حقیقی است. سال شمسی حقیقی، مدت زمان بین دو عبور متوالی مرکز خورشید از نقطه اعتدال بهاری است. مدت سال شمسی حقیقی، یا مدت زمان بین دو لحظه تحویل سال پیایی، به دلیل تغییر مشخصه‌های مداری زمین بر اثر اختلالات گرانشی ناشی از سایر اجرام منظومه شمسی، ثابت نیست و تغییرات نامنظمی دارد. 

تقویم هجری شمسی دارای دوازده ماه به نام‌های فارسی به‌ترتیب فروردین، اردیبهشت، خرداد، تیر، آمرداد، شهریور، مهر، آبان، آذر، دی، بهمن و اسفند است. نام ماه‌های این تقویم، ریشه اوستایی دارند. به این صورت که نام ماه فروردین به معنی نیروی پیشرفت و پیشبرنده، نام ماه دی، لقب اهورامزدا، نام ماه‌های اردیبهشت، خرداد، آمرداد، شهریور، بهمن و اسفند، صفت‌های اهورامزدا و ماه‌های تیر، مهر، آبان و آذر به نام‌های ایزدان و فرشتگان آیین زرتشتی است. 

ماه‌های این تقویم قراردادی است. به این صورت که ماه‌های فروردین تا شهریور، ۳۱ شبانه‌روز، ماه‌های مهر تا بهمن، ۳۰ شبانه‌روز و ماه اسفند در سال‌های عادی ۲۹ و در سال‌های کبیسه ۳۰ شبانه‌روز است. 

تقویم هجری شمسی از لحاظ نجومی و طبیعی، از بهترین و دقیق‌ترین تقویم‌های جهان است.

مدت سال شمسی، نوروز و کبیسه‌های تقویم هجری شمسی، دقیقاً بر مبنای محاسبات نجومی تعیین می‌شود. تقویم هجری شمسی، تنها تقویم متداول در جهان است که علاوه‌بر کبیسه‌های چهارساله، کبیسه پنج ساله نیز دارد. وجود کبیسه‌های پنج ساله، باعث انطباق دائمی و دقیق‏تر تقویم هجری شمسی با فصول طبیعی می‌شود.

همچنین تعداد روز‌های ماه‌های تقویم هجری شمسی مبنای نجومی و طبیعی دارد. به‌عبارت دقیق‏تر، تعداد روز‌های ماه‏ها با مدت حرکت ظاهری غیریکنواخت مرکز خورشید روی دایره البروج و عبور از دوازده صورت فلکی منطقه البروج، هماهنگی کامل دارد. مرکز خورشید، نیمه اول مدار ظاهری خود (شامل فصول بهار و تابستان) را در مدت ۱۸۶ شبانه‌روز و نیمه دوم مدار ظاهری خود (شامل فصول پاییز و زمستان) را در سال‌های عادی و کبیسه، به ترتیب در ۱۷۹ و ۱۸۰ شبانه‌روز طی می‌کند؛ و بالاخره این‌که آغاز سال تقویم هجری شمسی، با سالگرد تولد بهار و آغاز شکوفایی دوباره طبیعت شروع می‌شود. در سیر تاریخچه تحول تقویم در جهان، هرگز تقویمی که آغاز سال آن همواره با آغاز بهار شروع شود، در هیچ مدرک و سند و یا ماخذ نجومی، تاریخی، دینی و ... ذکر نشده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۶ ۲۴ اسفند ۱۴۰۲
از اینکه سال نو میشود زیاد نباید خوشحال شد چونکه مهمانداری اونم در ماه رمضان خیلی سخت و دشوار هست کسانی که مسافر هستن و روزه دار نیستن و گرانی تمام مواد خوراکی بازم خدا کنه در ایام تعطیلات نوروزی مواد خوراکی گران تر از این نشود که کار بر ملت خیلی سخت و دشوار می‌کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۷ ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
چقدر بعضی از این مردم ما ناشکر هستن خدایی چرا همش آه و ناله میکنید واقعا فکر میکنید همه مردم دنیا خوشبختن و از همه لحاظ زندگیشون رو به راه و مرفه ؟
چرا به چیزهایی که تو زندگی داریم قانع نیستیم بلاخره همه جا گرونی و سختی هست با آه و ناله کردن فقط زندگی رو سخت تر میکنیم واسه خودمون یه کمی هم شکر گذار باشیم وا داشته هامون هر چقدر هم کم باشه.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۲:۱۵ ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
کدام عید ؟
فاز منفی نمیدم ولی با این همه گرانی و فشار و استرس و ترس از آینده مبهم مگر میشه خوشحال بود؟
من که گذروندمش بدآ بحال آیندگان :(
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۸ ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
ممنون از ستاد استحلال
Canada
ناشناس
۲۰:۴۳ ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
اخخخخخخخ جوننننن عید اومدددددد به بازار
Canada
ناشناس
۲۰:۱۷ ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
از اییییی وات اینستا مردم عید داشته باشن
Canada
ناشناس
۲۰:۰۸ ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
از ای گوشت برنجتون از ای گرونیییی توررررررممممم
Canada
ناشناس
۲۰:۰۷ ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
از ایییییی اینترنتتتتتون مردم عید داشته باشنننننننننن
Canada
ناشناس
۲۰:۰۶ ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
چ عیدییییییییییییی
Canada
ناشناس
۲۰:۰۵ ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
ما که دلخوشی نداریم فرقی نمیکنه عید باش یا نباش
Canada
ناشناس
۱۹:۲۴ ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
ممنون که ب مردم میگین ایشالله سال خوبیی واسه همه مردم ایران باش پیشاپیش سال جدید مبارک به همه مردم ایران عزبزوم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۵ ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
به امید اینکه حقوق های صد میلیونی ناحقی که نا اهلان رانتی میگیرند سرطان بشه برای خودشون و بچه هاشون ، ان شاء الله سودای میلیاردی بازار های بیت کوین و رمز ارز خارجیشون که مالیاتش رو هم نمی دند سرطان شه برای خودشون و بچه هاشون، بیت کوین سلاح انتخابات امریکاس برای نابودی اقتصاد ایران و کشورهای درحال توسعه. به امید شفافیت نفت و بانک ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۴ ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
شفافیت حقوق و استخدام ایران خودرو وسایپا را برقرار کنید ، شفافیت و نظام حقوق دهی صنایع را مشخص کنید ، حق سهامداران را از صنایع بگیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۲ ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
بیش از دو هزار و پانصد حساب بانکی در زیر مجموعه های وزارت نفت که زیر نظر حساب خزانه نیست ، برسید به داد مردم که از همین حساب ها تامین مالی آشوب گرها و اغتشاش گران را بر عهده می گیرند و امنیت اقتصادی و اجتماعی و روانی مردم را ازبین می برند . وزارت نفت چهل سال است با عدم شفافیت به مردم ظلم می کند برسید به داد جوانان که برای یک خانه زندگی هایشان به گره خورده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۱ ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
مالبتختگان ۹۹ پیش کش ، صاحبان ثروت های بادآورده ۹۹ را شناسایی و در صورت جرم و تخلف در بورس محاکمه کنید ، البته همه آقازاده های پولدار بیگناهی هستند که فقط با رانت بقیه مردم را بدبخت کردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۰ ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
خانه ۲۵ متری خوش نقشه برا جوانان تو تهران خوبه ، اگه می تونید بسازید ، نمی تونید نگید بده و پیفه . ما یه سقف می خواهیم نه فروش متری و دلالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۹ ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
ایشا.. همه جفت شش بیارن تو سال نو.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۴ ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
عید شده زمان قدیمی ولی الان دیگه عید شده روز بدبختی ما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۳ ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
اینها گفتن نداره به هرچی عتقاد دارید قسم بنده ۷ساله نه لباس ونه کفش خریدم برای بچه‌ها م چرا خریدم کارگر هستم ندارم خدا لعنت کند کسی این وضعیت بوجود اورده ومیگن تحریم پیشرفت کشور شده داغ بچه‌ها تو.........چه عیدی عید برای مجلسی‌ها خوبه حقوق ۲۵۰میگیرن
Iran (Islamic Republic of)
amajidf
۱۷:۲۷ ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
ما که خوابیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۲ ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
لحظه سال تحویل. شش میلیون 400, حقوق مستمری گرفتم
نصب رفت برای کرایه خونه مابقی بیمار خاص هستم
برای هزینه درمانم رفت با تمامی مستنداد پزشکیم شرمنده پسر 10 سالم شدم چیزی ندارم براش بخرم حالا دل خوش کنم به ساعت تحویل سال برای تمامی مردم کشور عزیزم. سالی پر از خیر برکت سلامتی دارم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۰ ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
پبشاپیش سال نو بهار طبیعت رو به آقا صاحب الزمان ( عج) و همه ی هموطنان عزیزم تبریک میگم
سالی باشه که چشممون به جمال بی مثال حضرت روشن بشه و دل همه ی مسلمانان و آزادی خواهان از هر دین و اعتقاد و سرزمینی در جهان شاد بشه
ان شاءالله سالی پر از خیر و برکت برای همه ی مردم جهان باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۱ ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
یه نظرسنجی انجام بدین ببینید مردم با اینکه هر سال ، سال تحویل یه ساعت خاص باشه موافقن یا اینکه مثل همه ی دنیا راس ساعت ۰۰-۰۰ باشه
حالا من خودم انجام بدم ابنجا
کسایی میگن راس ساعت مشخص و ۰۰-۰۰ لایک کنند
کسایی میگن همینجوری هر سال یه ساعت نامشخص باشه دیس لایک کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۲ ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
ما که دلخوشی داریم خداروشکر انشالله نصیب همه بشه با وجود سختی ها و مشکلات زندگی و مهم اینه که پاک زندگی کنیم
Iran (Islamic Republic of)
amajidf
۱۷:۲۷ ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
تبریک میگم شما جز اون 5 % هستین
Iran (Islamic Republic of)
جل
۰۳:۴۷ ۲۴ اسفند ۱۴۰۲
سلام خیلی حالت خوشه‌هاااااا.
بنظرم وضعیت مردم رو نمیبینی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
ماکه دلخوشی نداریم فرقی نمیکنه عید باشه یا نباشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۱ ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
یا مقلب القلوب و الابصار،یا مدبر الیل و النهار
یا محول الحول و الاحوال، حول حالنا الی احسن الحال
امیدوارم این دعا در مورد شما و همه دوستان اجابت بشه
Iran (Islamic Republic of)
amajidf
۱۷:۲۸ ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
دقیقا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۲ ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
خیلی وقته اعلام شده. صبح بخیر
آخرین اخبار