بدری:

۴۱ درصد از حجم سد‌های فعال در فارس پر است

مدیرعامل آب منطقه‌ای فارس با اشاره به وجود ۹ سد در این استان گفت: تنها ۴۱ درصد از حجم سد‌های فعال در فارس پر است.

سیاوش بدری با اشاره به وضعیت ۹ سد در حال بهره‌برداری در استان فارس گفت: مجموع گنجایش این سد‌ها ۲ هزار و ۹۳۶ میلیون متر مکعب است.

او، میزان حجم آب موجود این سد‌ها را تا صبح امروز ۲۳ اسفندماه جاری را یک هزار و ۲۱۹ میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: از این میزان تنها از ۷۵۲ میلیون متر مکعب آن می‌توانیم استفاده کنیم و مابقی حجم پایداری است که می‌شود ۳۱ درصد از حجم کل موجود و به عبارت دیگر تنها ۴۱ درصد از حجم سد‌های فعال در استان فارس پر است.

بدری اظهار کرد: مجموع حجم پایداری سد‌های استان ۴۸۹ میلیون متر مکعب است و میزان حجم آب مفید آب پشت سده تا صبح امروز هم ۷۵۲ میلیون متر مکعب (۳۱ درصد حجم کل) است.

او با یادآوری اینکه حجم پایداری به میزان آبی می‌گوییم که به دلیل مسائل فنی اجازه برداشت آن نداریم، به تشریح وضعیت هر کدام از سد‌های استان پرداخت و گفت: به طور کلی وضعیت سد درودزن خیلی بد نیست.

مدیرعامل آب منطقه‌ای فارس، میزان حجم امروز سد درودزن را ۶۰۰ میلیون متر مکعب اعلام کرد که برای یکی دو سال آب شرب و مرودشت کفایت می‌کند و سپس افزود: حجم آبی که می‌توان از این میزان استفاده کنیم ۲۶۹ میلیون متر مکعب است.

بدری با بیان اینکه سد سیوند فعلا آب ندارد، گفت: سد رودبال هم به دلیل اینکه بارش‌ها قابل توجه نبوده است، تنها ۹۵ میلیون متر مکعب آب دارد در صورتی که کل حجم آن ۸۲ میلیون متر مکعب است یعنی بیش از ۸۱ میلیون متر مکعب آن خالی است.

او اظهار کرد: سد ملاصدرا در شمال فارس که سد درودزن را تنظیم می‌کند دارای حجم کلی ۴۴۰ میلیون متر مکعب است و حجم امروز آن ۱۳۲ میلیون متر مکعب است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای فارس با بیان اینکه حجم سد سلمان فارسی خوب است، افزود: حجم کلی این سد ۹۷۰ میلیون متر مکعب میزان حجم امروز آن ۴۷۵ میلیون متر مکعب است، ضمن اینکه حجم مرده سد سلمان ۷۰ میلیون متر مکعب و حجم آب قابل استفاده ۴۰۵ میلیون متر مکعب است.

بدری در خصوص سد هایقر گفت: سد هایقر هنوز به بهره‌برداری نرسیده است و قرار بود در اسفند ماه جاری در سفر رئیس جمهور به استان فارس به بهره‌برداری برسد، اما هنوز محقق نشده است ولی در زمستان آبگیری شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای فارس، میزان حجم کلی سد ایزدخواست را ۱۲ میلیون متر مکعب اعلام کرد که حجم امروز آن ۳ و نیم میلیون متر مکعب است.

او با بیان اینکه حجم کلی سد تنگاب هم ۱۲۰ میلیون متر مکعب است و حجم امروز آن ۳.۹ میلیون متر مکعب است، گفت: حجم کلی سد چشمه عاشق نی‌ریز ۶۹ میلیون متر مکعب بوده و حجم امروز آن ۵ میلیون متر مکعب اعلام شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار