۱۵ هزار شیءتاریخی در موزه‌های آذربایجان‌غربی نگهداری می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی گفت: ۱۵ هزار شیءفرهنگی و تاریخی در موزه‌های استان حفاظت و نگهداری می‌شود.

مرتضی صفری‌ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی با بیان اینکه یکی از رسالت‌های مهم این وزرات‌خانه ساماندهی، حفاظت و مرمت از این اشیا است، گفت: آزمایشگاه حفاظت و مرمت اشیای تاریخی در استان دوباره راه اندازی شد.

وی اضافه کرد: گام اول در حفاظت و مرمت اشیای فرهنگی و تاریخی، شناسایی خود اثر و مواد تشکیل‌دهنده اثر با استفاده از ابزار‌های آزمایشگاهی گوناگون است از طرفی تعدد، تنوع و حساسیت مربوط به نمونه‌های فرهنگی و تاریخی ایجاب می‌کند که از به‌روزترین امکانات برای شناسایی مواد موجود در آثار تاریخی استفاده شود.

صفری ادامه داد: برای این منظور آزمایشگاه حفاظت و مرمت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان در سال‌های گذشته با هدف ساماندهی، حفاظت و مرمت اشیای فرهنگی و تاریخی موزه‌های استان ایجاد و راه‌اندازی شده بود که در سال‌های اخیر به‌علت کمبود اعتبارات تخصیصی راکد مانده بود.

وی گفت: با رویکرد جدید اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان در حوزه تخصصی مرمت و حفاظت اشیا، ۵۰ قلم از اشیای موزه باستان‌شناسی ارومیه که نیاز به مرمت داشته شناسایی شده است که برای مرمت آنها با عقد قرارداد با بخش خصوصی، این آزمایشگاه مجدداً راه‌اندازی شده و مرمت اشیا از سرگرفته شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی اظهار کرد: در آینده در نظر است برای بهینه‌سازی و ارتقای امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی در زمینه حفاظت و مرمت اشیای تاریخی و فرهنگی نیز اقدام شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.