کشف اقیانوسی از آب در اعماق زمین

در اعماق سطح زمین، مخزن عظیمی وجود دارد که تخمین زده می‌شود آب آن سه برابر تمام اقیانوس‌های روی سطح سیاره ما باشد.

در سال ۲۰۱۴، تیمی از محققان در ایالات متحده ۲ هزار لرزه‌سنج را برای مطالعه امواج لرزه‌ای بیش از ۵۰۰ زمین‌لرزه به خدمت گرفتند و با بررسی سرعت امواج در اعماق مختلف زمین، توانستند تعیین کنند که امواج لرزه‌ای قبل از رسیدن به حسگر‌ها از چه نوع سنگ‌هایی عبور کرده‌اند.

آن‌ها دریافتند که در عمق حدود ۷۰۰ کیلومتر زیر پای ما در «منطقه انتقالی»، بین گوشته پایینی و گوشته بالایی کره زمین، سنگی به نام «رینگ وودیت» از سیلیکات منیزیم وجود دارد.

این نوع سنگ تنها تحت فشار شدیدی که در مرکز سیاره ما وجود دارد تشکیل می‌شود. رینگودیت حاوی آب است، اما نه به آن شکلی که می‌شناسیم؛ در واقع آب در آن به شکل مایع وجود ندارد. بلکه در ساختار مولکولی مواد معدنی این سنگ به دام افتاده است.

رینگ وودیت

استیو جاکوبسن، ژئوفیزیکدان، در این باره می‌گوید: «رینگ وودیت مانند یک اسفنج است که آب را جذب خودش می‌کند. این در واقع ساختار کریستالی رینگ وودیت است که به آن اجازه می‌دهد هیدروژن را به سمت خودش کشیده و آب را به دام بیاندازد. این ماده معدنی می‌تواند حاوی مقدار زیادی آب در گوشته عمیق زمین باشد.»

آزمایش‌های قبلی نشان می‌دهد که رینگ‌وودیت می‌تواند تا ۱.۵ درصد آب داشته باشد و امواج لرزه‌ای شناسایی‌شده وجود لایه‌ای از این سنگ را در عمق ۵۲۵ تا ۶۶۰ کیلومتری زمین ثابت کرده است.

تیم تحقیق تخمین زده است که اگر فقط ۱ درصد از سنگ موجود در منطقه «انتقالی» از آب تشکیل شده باشد، این بدین معنی است که این منطقه سه برابر بیشتر از تمام اقیانوس‌های روی سطح زمین آب دارد.

براندون اشمانت، لرزه‌شناس، در این باره می‌گوید: «اگر مقدار قابل توجهی H۲O در منطقه انتقالی وجود داشته باشد، آنگاه مقداری ذوب باید در مناطقی رخ دهد که در آن جریان به سمت گوشته پایینی وجود دارد. این با آنچه ما پیدا کردیم مطابق است.»

دکتر یاکوبسن معتقد است که این مطالعه به شواهدی کمک می‌کند که نشان می‌دهند آب‌های روی سطح زمین از درون آن آمده‌اند. وی گفت: «من فکر می‌کنم بالاخره شواهدی برای منشأ چرخه آب در کل زمین می‌بینیم که می‌تواند به توضیح علت وجودی مقدار زیاد آب مایع در سطح سیاره ما کمک کند.»

منبع: خبرآنلاین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۲ ۲۵ اسفند ۱۴۰۲
اللهم انی اسئلک بسمک العظیم العظم یا الله ......

خدایا ما ادمها در کجای کائنات هستیم و مقصدمان کجاست ؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۶ ۲۵ اسفند ۱۴۰۲
احتمالا همین آبها بودند در زمان حضرت نوح (ع)از زمین جوشیدن وکل زمین را زیر آب بردند و دوباره به فرمان الهی به سر جای خود برگشتند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۵ ۲۵ اسفند ۱۴۰۲
خخخ داخل پوسته زمین نه اعماق زمین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۶ ۲۵ اسفند ۱۴۰۲
یکم آب به ما بدند.
مردیم از خشکسالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۶ ۲۵ اسفند ۱۴۰۲
بگو یه کم عقل بده به مسوولانمون وگرنه آب داریم. مسوولان کشورهای منطقه شروع کردند به سد زدن و آب رو به روی همسایه ها بستن و موجب خشکسالی شدن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۵ ۲۵ اسفند ۱۴۰۲
باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۵ ۲۶ اسفند ۱۴۰۲
اینهمه بارید
Iran (Islamic Republic of)
عمار .
۱۷:۲۰ ۲۵ اسفند ۱۴۰۲
به نام خداوند جان و خرد : فقط کافیه یه چاه عمیق به طرف این مخزن زیر زمینی آب بزنید تا کشور ایران اسلامی حتی کویرهایش را برای همیشه سرسبز پر آبش کنید از همین امروز طرح مهندسی چاه عمیق زیرزمینی را به طرف این مخزن زیر زمینی بریزد و اجرایی عملیاتیش کنید گر چه کیلومترها زیر زمین باشد با موتور پمپهای بسیار قوی می توانید این آب را بر روی سطح زمین بیآورید استفاده های گوناگون کنید ازش سرمایه گذاری در این امور آب مخزن زیر زمینی بسیار بزرگ هدر رفت هزینه نیست سرمایه گذاری ست برای نسل اندر نسل ایرانیان و ایران اسلامی را برای همیشه طول تاریخ بشریت از خشک سالی مطلق نجاتش می دهید این مخزن آب زیر زمینی آب شیرین قابل شرب است فقط باید تسویه میکروبی ویروسی سمی شود . ومن الله توفیق . التماس دعا و صلوات .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۳ ۲۵ اسفند ۱۴۰۲
جالب بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۳ ۲۵ اسفند ۱۴۰۲
تو مملکت ما هم دائم دنبال راهی میگردن که حال مردم رو بگیرن
آخرین اخبار