اعلمی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

رئیس‌جمهور برزیل علاقه‌مند به ارتباط با ایران است

کارشناس آمریکای لاتین گفت: اگر ایران سال آینده انرژی خود را بیشتر روی برزیل و حتی مکزیک متمرکز کند، اتفاقات بهتری خواهد افتاد.

هادی اعلمی کارشناس آمریکای لاتین در ارتباط با اتفاقات مهم این منطقه از جهان در سال گذشته اظهار کرد: یکی از مهمترین اتفاقات انتخاب رئیس‌جمهور جدید در آرژانتین بود. فردی بسیار افراطی که به عنوان ترامپ آرژانتین به حساب می‌آید و روابط نزدیکی هم با اسرائیل دارد، در این کشور به قدرت رسید.

کارشناس آمریکای لاتین ادامه داد: این فرد بر مبنای تغییری که مردم آرژانتین در حوزه اقتصادی مطالبه داشتند به قدرت رسید و به واقع مردم آن کشور ناچار شدند برای اینکه تغییر در اوضاع را شاهد باشند این فرد را انتخاب کنند. این فرد هم نظریات بسیار افراطی دارد و به نظر نمی‌رسد که سایر بخش‌ها مانند کنگره و یا سایر بخش‌های دولت با وی هماهنگ باشند.

وی اظهار کرد: این موضوع در حوزه آمریکای لاتین تحول بزرگی بود، چرا که موجب واگرایی خیلی شدیدی میان کشور‌ها شد. ونزوئلا، کلمبیا روابطشان را با آرژانتین تغریبا قطع کردند. ونزوئلا موضع گیری سختی را علیه آرژانتین گرفت. به هر حال آرژانتین کشوری است که به نظر می‌رسد در حال تک روی است و این تغییر بزرگی در حوزه آمریکای لاتین بوده است. 

اعلمی افزود: نظریات رئیس جمهور آرژانتین نظریات انقباضی است و وی معتقد است که بایستی ریخت و پاش‌های دولت کاهش پیدا کند و افزایش مبادلات با دلار را مطرح کرده و دیدار از اسرائیل و دیدار با ترامپ هم بسیار خبر ساز شد.

وی درباره سفر رئیسی به برخی از کشور‌های آمریکای لاتین گفت: سفر رئیس‌جمهور ما را باید در دراز مدت تحلیل کرد. به نظر من این سفر بیشتر ابعاد سیاسی داشت. رئیس جمهور ما به کوبایی سفر کرد که اکنون شرایط خوبی را ندارد. در این سفر مواضع ضد آمریکایی بیشتر نقش داشت  و باید بیشتر بخش خصوصی ارزیابی کنند که این سفر تا چه حد موفقیت آمیز بوده است.

اعلمی افزود: به نظر می‌رسد با ونزوئلا این ارتبا‌ط ها بهتر بوده است. در خیلی از حوزه‌ها مانند مسائل نظامی و معادن و بسیاری از مسائل همکاری‌هایی بوده و استمرار وجود داشته است.

وی درباره روابط ایران با کشور‌هایی مانند برزیل و آرژانتین گفت: بعید می‌دانم که رئیس جمهور فعلی آرژانتینی‌ها تمایل به ارتباط با جمهوری اسلامی ایران داشته باشد. اما درباره برزیل برای آن که هر دو عضوی از بریکس هستند و داسیلوا رئیس‌جمهور برزیل هم علاقه مند به ارتباط با ایران است، فکر می‌کنم کار با برزیل راحت‌تر باشد.

کارشناس آمریکای لاتین اضافه کرد: اگر  ایران در سال آینده انرژی خود را بیشتر روی برزیل و حتی مکزیک متمرکز کند اتفاقات بهتری خواهد افتاد.

اعلمی درباره چشم انداز رابطه کشورمان با آمریکای لاتین گفت:در حوزه تهاتر با کشور‌هایی که علاقه‌مند هستند ارتباط خواهد بود. به لحاظ مسائلی که درباره روسیه و واکنش‌های اتحادیه اروپا و تحریم‌ها وجود دارد، احتمالا وزارت خارجه تحت فشار خواهد بود.

او متذکر شد: البته درباره آمریکای لاتین قبل از آن که دولت بخواهد کاری کند بخش خصوصی قدرتمندانه باید وارد شود. البته به نظر می‌رسد بخش خصوصی اکنون این پتانسیل را ندارد. اما این اتفاق می‌تواند شرایط بهتری را برای کشورمان فراهم کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۶ ۰۳ فروردين ۱۴۰۳
ارتباط؟
چه نوع ارتباطی؟
عاشقانه ؟
آخرین اخبار