در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

عملیات تروریستی در مسکو بدون حمایت یک سرویس اطلاعاتی بزرگ امکان‌پذیر نیست

کارشناس مسائل روسیه گفت: مسکو شرایط امنیتی و ویژه‌ای دارد، اگر بخواهد یک حرکت تروریستی در آن رخ دهد باید یک سرویس امنیت قوی از آن حمایت کند.

روح الله مدبر کارشناس مسائل روسیه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره حمله تروریستی شب گذشته در روسیه اظهار کرد: این حمله تروریستی چند نکته مهم و حائز اهمیت دارد. با صحبت‌هایی که با برخی از تحلیل گران روسی داشتم در این موضوع چند سناریو مطرح می‌شود.

وی ادامه داد: سناریو اول آن است که با توجه به بیانیه ۸ مارس سفارت آمریکا در مسکو و اطلاع از این که قرار است در مسکو و مراکز پر تردد اتفاقات و عملیات‌های تروریستی مهمی رخ دهد و شهروندان آمریکایی بهتر است در این مراکز حضور پیدا نکنند، این مسئله انگشت اتهام را به سمت آمریکایی‌ها می‌برد که از واقعه تروریستی مطلع بودند. اکنون حرف اصلی روس‌ها آن است که آمریکا می‌دانسته که چه اتفاقی قرار است در روسیه انجام شود.

وی افزود: در وهله دوم این که عنوان کنیم این عملیات تروریستی کار داعش بوده و یا خیر منطقی نیست، شرایط روسیه و مرز‌های این کشور و ورود افراد مختلف به مرز‌های این کشور شرایط خاصی را می‌طلبد و به این راحتی گروهی مثل داعش نمی‌تواند وارد شود و گروه‌های افراطی هم که از قبل در روسیه هستند در این سطح در داخل مسکو قابلیت انجام عملیات را ندارند، مگر این که از طرف یک ابر قدرت خاصی حمایت شوند که این نکته بسیار حائز اهمیت است. داعش را هم همین رسانه‌های غربی و آمریکایی‌ها مطرح کرده‌اند.

کارشناس مسائل روسیه گفت: در این جریان البته نقش انگلیسی‌ها را نباید کم رنگ دید. آن‌ها تمایل دارند بحران، تنش و رخداد خطرناک در نظام بین الملل صورت گیرد. مسکو شرایط امنیتی و ویژه‌ای دارد، اگر بخواهد یک حرکت تروریستی در آن رخ دهد باید یک سرویس امنیت قوی جهانی از آن حمایت کند که یعنی باید آمریکایی‌ها و یا انگلیسی‌ها این حمایت را داشته باشند، منافع امروز انگلیس برای افزایش تنش بسیار بالا است و این صحبت من نیست و حتی برخی از تحلیلگران روسی نیز آن را مطرح کرده‌اند.

مدبر گفت: روس‌ها در حال بررسی دقیق تمامی جوانب هستند و هنوز هم کرملین بیانیه ارائه نداده است اما مشخص است که یک سرویس اطلاعاتی بزرگ باید از این عملیات تروریستی حمایت کرده باشد.

وی تاکید کرد: روس‌ها در اوکراین عملیات‌های موفقی را داشتند و روزهای گذشته هم عملیات گسترده موشکی را پشت سر گذاشتند شاید هدف این باشد که بخواهند نا امنی در داخل خاک روسیه ایجاد کنند، پس فکر به این موضوع که داعش به تنهایی این اقدام را انجام داده گذاره غلطی است. داعش آلت دست آمریکا و انگلیس است و با دستور آن‌ها اقدام تروریستی انجام می‌دهد.

این کارشناس مسائل روسیه گفت: طبق نحوه عملیات اعضای این گروه تروریستی و کور بودن اقدامات آن‌ها در آن مجموعه که مملوء از مردم عادی و زن و بچه بوده و به نوعی به قتل عام روی آوردند، به نظر می‌رسد که این افراد تصمیمی را یک دفعه گرفته بودند و یعنی احتمالا قرار بوده ماموریت مهم تری داشته باشند و نتوانسته‌اند و لذا این اقدام کور و کشتار را در مجموعه‌ای در حاشیه شهر مسکو انجام داده‌اند و شاید بتوان نتیجه گرفت که سرویس اطلاعاتی که حامی این عملیات تروریستی بوده از موفقیت روس‌ها در اوکراین عصبانی بوده است، که امنیت روس‌ها را از بین ببرد و ادامه عملیات مسکو در اوکراین به وقت دیگری موکول شود.

وی تاکید کرد: در روز‌های گذشته روس‌ها عملیات‌های مهمی را در اوکراین داشته‌اند و در واقع هر جا که دپو تسلیحاتی داشتند مورد اصابت قرار گرفت و زیر ساخت‌های انرژی و پشتیبانی و اطلاعاتی خسارات زیادی را به ناتو و اوکراینی‌ها وارد کرد و روس‌ها نیز به این موضوع تاکید دارند.

مدبر گفت: هنوز ساعت سخنرانی پوتین در این باره مشخص نشده است. اما پوتین اکنون اگر بخواهد صحبتی هم داشته باشد در حال جمع آوری همه اسناد و مدارک است. مسئله این است که اگر به وی ثابت شود که پشت پرده این موضوع کدام سرویس اطلاعاتی است با توجه به دستگیر شدن تعدادی در این باره ، پاسخ روسیه پاسخ بسیار قاطعی خواهد بود. برای آن که اکنون جامعه جهانی همه با روسیه ابراز همدردی کرده‌اند و لذا روس‌ها از این موضع نخواهند گذشت. خصوصا اگر نقش اصلی اوکراین و نیرو‌های نفوذی که آن‌ها در روسیه دارند مشخص شود، روسیه دستش باز است که حمله گسترده موشکی علیه مواضع اوکراین انجام دهد لذا باید منتظر ماند و دید پوتین چه چیزی اعلام خواهد کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۶ ۰۵ فروردين ۱۴۰۳
کار اسراییله با اجازه آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۱ ۰۴ فروردين ۱۴۰۳
اتفاقا دقیقا شرایطی مثل حادثه تروریستی کرمان واقع شده. دولت اطلاع داشت اما تو این شرایط پوتین نیاز به خون و قربانی داره برای وحدت ملی و تمیز کردن چهره بین‌المللی روسیه!! تنها منفعتش به خود روسیه میرسه چون به دنبال ایجاد بهانه هست!! پس علی‌الرغم اطلاع از وجود چنین برنامه‌ای اقدامی برای پیشگیری نکرده تا افکار عمومی روس‌ها رو با خودش همراه کنه!!
Iran (Islamic Republic of)
دلقک
۱۷:۳۸ ۰۴ فروردين ۱۴۰۳
وقتی داعش در انگلیس و یا فرانسه عملیات انجام میداد ، آیا در پشت این عملیات بزرگ یک ابرقدرت بزرگ وجود داشت ؟! یا چون روسیه ارباب است اینجور تحلیل میکنید که پشت این عملیات آمریکاست!ما نه طرفدار آمریکاییم نه دشمن روسیه ، ما فقط از اراجیف گویی خسته شدیم . از کاظم تحلیلی ارائه بدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۳ ۰۴ فروردين ۱۴۰۳
مشکوک تر از همه سرویس اطلاعاتی روسیه است!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۰۴ فروردين ۱۴۰۳
نمی دانم این کارشناس اینجا چکار می کند. اگر الان در مسکو بود ظرف بیست دقیقه تمام موارد را برای مقامات روسیه روشن می کرد و تروریست های فراری را هم کت بسته تحویلشان میداد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۰۴ فروردين ۱۴۰۳
امریکا و انگلیس و صهیونیست ها .خواستند فشار اخبار بطرف
کشوری دیگه سوق دهند .
الان این عمل تروریستی بسود کدام کشور است
اوکراین .امریکا .انگلیس و صهیونیست ها
اصلا شک نکنید .کار خودشان است .گفتند ما اخطار داده بودیم به امریکاها در روسیه
خب .علم غیب داشتی .!!!؟؟
یا اینکه کار خودتت بوده .نمیخواستید امریکایی کشته شوند!!!!؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۰۴ فروردين ۱۴۰۳
هشدار دو هفته پیش سفارت آمریکا در مسکو مبنی بر احتمال حمله تروریستی در تجمعات بزرگ مسکو، به صورت کاملاً علنی و آشکار انجام شده بود و بیشتر تأییدی بر اظهارات مقامات آمریکایی می باشد که می گویند در باره این این حمله به مقامات امنیتی روسیه هم پیام داده بودند و روس ها عمداً آن را ندیده گرفتند.

حالا این که این اطلاع رسانی به عنوان نقش داشتن آمریکا در این حمله در نظر گرفته شود باعث می شود یک سؤال باقی بماند: این کارشناسان اعجوبه را از کجا پیدا می کنید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۷ ۰۴ فروردين ۱۴۰۳
کارخود آمریکایی ها ست با عوامل دست نشانده اونها
آخرین اخبار