رییس پلیس راهور فراجا در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به جزییات مصوبه افزایش جریمه‌های راهنمایی و رانندگی پرداخت.

سردار تیمور حسینی رئیس راهور فراجا در برنامه گفت و گوی ویژه خبری اظهار کرد: جرایمی مثل سرعت غیر مجاز قرار است ششصد تا هفتصد هزار تومان بشود، افزایش جرایم رانندگی قرار است تا دو هفته دیگر به محض ابلاغ اجرایی شود، این که چه جزئیاتی دارد و این مصوبه چقدر در بازدارندگی تخلفات راهنمایی و رانندگی تأثیر گذار است، با حضور میهمانان به آن پاسخ داده می‌شود.

سردار حسینی در خصوص آخرین تغییرات جریمه‌های راهنمایی و رانندگی گفت: در سال ۱۳۸۹، قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی در مجلس محترم شورای اسلامی، تصویب و ابلاغ شد و از ابتدای سال نود هم به اجرا گذاشته شد، در این قانون پیش بینی شده بود که در هر سال بر اساس تورم و نرخ جریمه‌ای که می‌تواند اعمال بشود، تا بازدارندگی لازم را داشته باشد، باید به روز شود.

وی افزود: آخرین آمار به روز رسانی انجام شده، برای سال ۱۳۹۶ است و بعد از آن به دلایل مختلف ما شاهد این به روز رسانی و افزایش نرخ جریمه‌ها با توجه به شاخصی که وجود دارد و آن هم موضوع تورم است این اتفاق نیفتاد. در کشور‌های جهان، موضوع جریمه‌های رانندگی به عنوان یک ابزار بازدارنده مدنظر گرفته شده و در حال اجرا است.

جریمه‌های رانندگی آن بازدارندگی لازم را ندارد

رئیس راهور فراجا بیان کرد: در حال حاضر مستندات نشان می‌دهد که جریمه‌های رانندگی آن بازدارندگی لازم را ندارد، از سال ۸۶ به واسطه ابزار‌های مختلفی که به کار گرفتیم و از جمله بحث افزایش نرخ جریمه‌ها، توانستیم در یک بازه بیش از ده ساله تقریباً یک روند کاهشی در مورد تصادفات و جان باختگان ناشی از سوانح رانندگی را ایجاد کنیم، اما متأسفانه به دلایل مختلف و از جمله بی توجهی به میزان تأثیر مجازات‌هایی که قانونگذار در مورد تخلفات رانندگی پیش بینی کرده است، ما حدوداً از سال ۹۶ به بعد، مجدداً سیر صعودی سوانح رانندگی را شاهد بودیم، و در سال ۱۴۰۲ شاهد از دست دادن تقریباً بیست هزار نفر از هموطنان‌مان بودیم.

وی افزود: ما نمی‌توانیم در مورد این ابزار کارآمدی که در همه کشور‌های دنیا، دارد به درستی بهره برداری می‌شود و یک ابزار و یک اهرم اثر بخش برای جلوگیری و پیشگیری از رفتار‌های پرخطر هست، در واقع بی تفاوت باشیم.

افزایش جریمه‌ها می‌تواند در یک بازه زمانی محدود تأثیر گذار باشد

سردار حسینی درباره قابلیت بازدارندگی داشتن اعمال جرایم جدید گفت: مطمئناً، در واقع افزایش جریمه‌ها می‌تواند در یک بازه زمانی محدود تأثیر گذار باشد، این نکته مهمی است که نباید از آن غافل شویم و آن این است که فکر نکنیم این افزایش جریمه، می‌تواند مادام‌العمر آن هدف ما را محقق کند، ولی در یک بازه حداقل دو ساله، قطعاً می‌تواند بازدارندگی ایجاد کند، چرا که یکی از فلسفه‌های مهم بحث مکاتب حقوقی این است که هزینه جرم، باید بالا برود، وقتی که ما هزینه جرم را بالا بردیم، حتماً تعداد افرادی که این ریسک را می‌کنند که بروند آن تخلف را مرتکب بشوند به این نتیجه می‌رسند که نه ارتکاب این تخلف و عدول از مقررات، نمی‌تواند به صرف شأن باشد و صرف نظر می‌کنند، لذا در پاسخ باید گفت حتماً این بازدارندگی را می‌تواند داشته باشد، ولی در یک زمان محدود و بعد از آن می‌بایست مجدداً آن را به روز کنیم.

رئیس پلیس راهور فراجا درباره مهم‌ترین دلایلی که در طی این چند سال ما به صورت خیلی نرم و یا پلکانی شاهد افزایش جرایم راهنمایی و رانندگی شاهد نبودیم گفت: ما یکی از مسائل جدی‌مان در مورد تصادفات جاده‌ای، موضوع سرعت است، اگر ما بتوانیم سرعت را در کشور مدیریت کنیم، حداقل بیست درصد از تصادفات و متعاقب آن جان باختگان و مصدومان و مجروحان را می‌توانیم کاهش دهیم و موضوع سرعت غیر مجاز یکی از موضوعات مهمی است که در همین اصلاحیه، مبلغ جریمه این تخلف بین ششصد تا هفتصد هزار تومان در واقع احتمالاً تصویب شده است و در صورت ابلاغ اجرایی خواهد شد.

سردار حسینی درباره تغییر نسبت جریمه به حال گفت: حدوداً شش برابر، ما باید متمرکز بشویم بر تخلفاتی که زمینه ساز تصادفات ما هستند، به طور مطلق هیچ تصادفی نداریم که خود به خود ایجاد شده باشد یعنی یک تخلفی بسترساز آن نباشد، پس عملاً ما با کنترل تخلفات می‌توانیم تصادفات را کنترل کنیم و به طبع کاهش بدهیم، تاکید و تمرکزمان در این مسئله بر اصلاح رفتار مؤلفه پررنگ و تأثیرگذاری است که اسمش عامل انسانی است، ولی مطمئن باشید از تکالیف سایر سازمان‌هایی که در مورد دو مؤلفه دیگر، هم وسیله نقلیه و هم راه به عنوان دو عامل مهم دیگر، نقش و سهم دارند از آن غافل نمی‌شویم.

رئیس پلیس راهور فراجا در خصوص افزایش یک‌باره جرایم گفت: بر اساس مستنداتی که موجود است، در طول این چند ساله بار‌ها و بار‌ها و به کرات پیشنهاد دادیم که این ماده قانونی که روی زمین مانده است، اجرا کنیم ولی به دلایل مختلف اجرایی نشد، امروز ما بر اساس شرایط سختی که با آن مواجه هستیم، می‌بایستی یک قدمی برمی‌داشتیم، به هر شکل می‌بایستی ساماندهی می‌کردیم.

سردار حسینی درباره موضوع عوامل انسانی و افزایش جرایم راهنمایی و رانندگی اشاره کردند و گفتند که افزایش‌ها در کاهش جرایم راهنمایی و رانندگی بسیار تأثیرگذار است، فکر می‌کنید چقدر سایر موضوعات و مؤلفه‌ها به جز افزایش جرایم راهنمایی و رانندگی که هم از نگاه کارشناسان و مسؤولان و هم از نگاه مردم، می‌تواند منجر به کاهش حوادث و سوانح و مصدومان راهنمایی و رانندگی شود؟

سردار حسینی گفت پیش از این اشاره کردم که توأمان در مورد وضعیت ایمنی تردد‌ها و حمل و نقل جاده‌ای و شهری می‌بایستی هر دو مؤلفه را در کنار هم قرار دهیم و نسبت به اصلاح و بهبود آنها نیز اقدام کنیم، موضوع مؤلفه انسانی با دو ابزار تشویق و تنبیه باید جلو برود، این موضوع را دنبال می‌کنیم، یک طرحی مطرح شده است تحت عنوان رتبه بندی رانندگان که محور اصلی این موضوع رتبه بندی شناخت و شناسایی نفرات قانونمند هست، برای این که یک سری مشوق‌ها و امتیازات ویژه را بتوانیم به این افراد اختصاص دهیم، البته این موضوع به یک جلسه مستقل موکول شود، جزئیات زیادی دارد برای ترغیب افراد به سمت قانون گرایی.

باید در یک بازه زمانی مشخص استاندار‌های ایمنی خودرو در حد قابل قبولی ارتقا یابد

وی ادامه داد: ما نباید از سهم و تکلیف دستگاه‌هایی که متولی دو مؤلفه دیگر هستند، همچون دستگاه‌هایی که متولی موضوع ایمنی خودرو هستند، سازمان ملی استاندارد، وزارت صمت و سایر دستگاه‌هایی که نظارت و کنترل بر یک بخش برعهده دارند و از جمله خود خودروسازها، می‌بایستی تلاش کنیم که در یک بازه زمانی مشخص استاندارد‌های ایمنی خودرو را در یک حد قابل قبولی ارتقا دهند، اولین مطالبه پلیس از خودروسازان محترم، از دستگاه‌ها و سازمان‌های متولی، این است که نسبت به ارتقای ایمنی بدنه و استحکام ستون و بدنه اقدام کنند، واقعاً مهم‌ترین دغدغه این است که ستون، بدنه، شاسی و آن بخش‌هایی که بعد از وقوع تصادف وظیفه حفظ سلامت سرنشینان خودرو را دارند به خوبی عمل نمی‌کنند و این به نظرم می‌بایستی به عنوان یک اولویت جدی در نظر گرفته شود که در یک بازه زمانی کوتاه نسبت به رفع این ایراد در واقع اقدام شود، موضوع بعدی، ایمنی راه‌ها است، در همه دنیا، کارشناسان امر، بر این نکته متفق‌القول و در واقع هم نظر هستند، که عامل انسانی، امکان خطا برای آن وجود دارد، راه‌ها می‌بایست با آن کیفیت و استاندارد‌های ایمنی که دارد باید قادر به جبران خطای انسانی باشد.

سردار حسینی در خصوص راه‌های کشور گفت: به نظرم خیر، دو تا بعد را در مورد راه‌ها می‌بایستی در نظر بگیریم، فعلاً ما در گام اول هستیم، یعنی فعلاً هم و غم ما بر این است که با همکاری و تلاش خوبی که مجموعه وزارت راه و شهرسازی دارد، ما نسبت به رفع نقاط پر تصادف یا به عبارتی نقاط حادثه خیز اقدام کنیم، که اقدامات بسیار خوبی انجام شده است.

پیش بینی می‌شود تا نیمه اول امسال همه نقاط حادثه خیز شناسایی و مشکلات آنها رفع شود

وی بیان کرد: سال گذشته، از هشتصد و هشتاد و هفت نقطه‌ای که ما به عنوان نقاط پر تصادف دارای اولویت، شناسایی شد و مورد موافقت هر دو دستگاه و هر دو بخش قرار گرفت، یعنی هم وزارت راه و شهرسازی و هم پلیس، بیش از چهارصد نقطه از این هشتصد و هشتاد و هفت نقطه شناسایی و مشکلات آنها برطرف شده است و پیش بینی می‌شود تا نیمه اول سال چهارصد و سه هم الباقی این نقاط شناسایی شده و مشکلات آنها رفع می‌شود.

سردار حسینی نقاط اولویت دار گفت: نقاط اولویت دار، به عنوان اولویت اول، هشتصد و هشتاد و هفت نقطه شناسایی شده است و حتماً بعد از برطرف شدن کامل مشکلات این چند نقطه، باید برویم در واقع به اولویت بعدی و شناسایی نقاط بعدی به پردازیم.

راه‌ها باید کیفیت و این قابلیت را داشته باشند که خطای انسانی را در حین رانندگی پوشش دهند

وی افزود: یعنی راه‌های ما باید این کیفیت و این قابلیت را داشته باشند که خطای راننده را بتواند پوشش بدهد و این خطای من مثل تصادف امروز نشود، ما متأسفانه امروز در محور دامغان به جندق به سمت نائین، تصادف دو دستگاه خودرو را داشتیم که در واقع در اثر این تصادف که ناشی از خستگی و خواب آلودگی یکی از این طرفین بود، ما شاهد این بودیم که ۹ نفر از هموطنان‌مان را از دست دادیم، ما می‌بایستی به یک جایی برسیم که هم وسیله نقلیه ما و هم راه ما و هم عامل انسانی ما دقیقاً برابر آن شاخص‌ها و ضوابطی باشند که ما بتوانیم بر اساس شاخص‌هایی که دستگاهی مثل سازمان بهداشت جهانی می‌آید کشور‌های مختلف را با هم مقایسه می‌کند، از حیث وضعیت این کشورها، در مورد سوانح رانندگی بیاییم جز کشور‌ها خوب قرار بگیریم و این دست یافتنی است.

سردار حسینی در خصوص زمان اعمال جرایم رانندگی با نرخ جدید مطرح کرد: یک فرآیند اداری تعریف شده‌ای دارد، باید این مصوبه ابلاغ شود و یک مرحله در روزنامه رسمی در واقع منتشر و چاپ بشود، بعد از آن ما می‌توانیم آن را اجرا کنیم، که احتمالاً تا پانزده روز آینده، به نظر شاید حدوداً تا بیست یا بیست و پنج فروردین این نرخ‌های جدید و این اعداد و ارقام جدید قابل اجرا باشد.

رئیس پلیس راهور فراجا در پاسخ به این سوال که بیشترین افزایش‌ها مربوط به کدام تخلف‌ها خواهد بود بیان کرد: یکی از رفتار‌های بسیار بسیار خطرناک این است که فردی با مصرف مواد روان گردان یا مشروبات الکلی بخواهد رانندگی کند که برای این مسئله دو میلیون و هفتصد هزار تومان جریمه در نظر گرفته شده است و علاوه بر این دو میلیون و هفتصد هزار تومان نمره منفی تعلق می‌گیرد و وسیله نقلیه به پارکینگ هدایت می‌شود، برای توقیف هفتاد و دو ساعته، شش ماه گواهینامه این فرد ضبط می‌شود و این فرد حق رانندگی ندارد، بعد از همه این کار‌ها برای سیر مراحل قانونی راننده متخلف به مرجع قضائی معرفی می‌شود و سنگین‌ترین مجازات مربوط به این موضوع است.

سردار حسینی درباره اعمال جرایم با استفاده از ابزار‌های هوشمند گفت: تقریباً از حدود سه یا چهار سال به این طرف سال به سال درصد عملکرد سامانه‌های هوشمند ما افزایش پیدا کرده است، یعنی کنترل‌های دستی و چهره به چهره بین پلیس و فرد متخلف تبدیل شده است به کنترل‌های سیستمی، ما در آینده نزدیک تا پایان سال هزار و چهارصد و سه، امیدواریم سال آینده، هدف گذاری روی این است که بالغ بر هفتاد درصد از کنترل‌ها می‌بایستی با ابزار‌های هوشمند و بدون نیاز به مواجه چهره به چهره پلیس با متخلف انجام شود.

منبع: مهر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۵ ۱۲ فروردين ۱۴۰۳
شما جاده‌ها و ماشین‌ها رو اصلاح کنید ببینید چقدر در کاهش تخلفات و تصادفات تاثیر داره، انقدر جاده‌ها رو دیر به دیر آسفالت می‌کنید لاین کم‌سرعت اصلا قابل استفاده نیست؛ بس تریلی و کامیون رد شده جاده
آسفالت مثل جاده خاکی شده، جاده پر از چاله چوله است خب راننده میخواد ماشینش نیفته تو چاله منحرف میشه شما فقط به فکر جیب خودتونید نه به فکر سلامتی و جان مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۹ ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
سلام
یکی از آزار دهنده ترین موارد درجاده هادر شب نورسفیداز لامپ های زنون است که همچون نور جوشکاری چشم رانندگان مقابل را کاملا از کار می اندازد وباعث انحراف از جاده میشود چرا با اینگونه نورها در شب با رانندگان متخلف برخوردنمیشود مگر اینکار دستکاری در موارد استاندارد خودرو نیست
علاوه بر آن اینگونه رانندگان با نور بالا رانندگی نمیکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۹ ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
آقا تکلیف کسانی که شخص دیگری پلاک خود را مخدوش کرده و جریمه براشون اومده چی هست؟ من مدت طولانی گرفتار این مساله هستم و شخصی پلاک خود را مخدوش کرده و با نمره پلاک من که ساکن تهران هستم داره در مسیر جاده فسا تردد با سرعت غیر مجاز میکنه و هر بار پیامک جریمه برای من می آید. بارها برای این مساله با مکافات فراوان در صف وایستادم و به پلیس راهور ناجا تهران بزرگ مراجعه کردم و پس از پاسکاری شدن بین باجه های مختلف به من گفتند برو اگر سیستم پلاک را با مشخصات ماشین شما تطبیق داد و ماشین مورد نظر با پلاک همخوانی نداشت برای شما جریمه ثبت نخواهد شد و هیچ اقدامی نکردند. حالا دو هفته مانده به سال تحویل آنهم در ساعت 2:45 دقیقه صبح برای من پیامک از پلیس راهور ناجا آمده و مبلغ 1200000 تومان جریمه با شناسه قبض و شناسه پرداخت ثبت کردند. خوب اگر قرار باشد که علیرغم مراجعه حضوری به پلیس باز هم کسی ترتیب اثر به این روند زشت مخدوش کردن پلاک ندهد تکلیف چیست؟ آیا خودم باید به آن شهر بروم و مثل فیلمهای وسترن در غرب وحشی شخص متخلف را با کمین نشستن در مسیر ترددش شکار کنم؟ وظیفه پلیس پس چیست؟ صرفا می نشینید و مبلغ جریمه هاتون را بالا میبرید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۳ ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
راست میگید جلوی شوتی ها را بگیرید که جاده ها را برای مردم نا امن کردن !!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۵ ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
خدا ازتون نگذره ۹ میلیون حقوق اخه خوردن داره
شرم کنید حیا کنید
جریمه ها اگر واقعا خطرناک هستن بله باید برخورد بشه
اما شما فقط دنبال بهانه اید جریم کنید
و جریمه ها باید متناسب با خودرو و وضع مالی طرف باشه
اونکی ماشین ۲۰۰ میلیاردی داره با اونکه یه پراید ۱۰۰ میلیونی یکیه مگه
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا قربانزاده
۰۳:۱۹ ۱۱ فروردين ۱۴۰۳
خوب اگه قانون رو رعایت نکنی و یه موقع بزنی به همون ماشین میلیاردی داری خسارت بدی؟ پس بهتر نیست پراید شما بیشتر جریمه بشه که سری بعد رعایت کنی که نزنی به یه ماشین گرون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۱ ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ایا پلیس به این توجه کرده که کیفت جادها افتصاحه خیلی وقتا همین عامل باعث تصادفه
یا فقط بلدن قیمتو اضاف کنن توی شهرستان ما خدا وکیلی حیفه که فرغونو هم ببریم تو خیابون چه برسه ماشینتو
United States of America
ناشناس
۱۹:۴۰ ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
مملکت ما هیچیش درست نیست. جریمه هارو ۱۰ برابر کنید تصادفات بدون شک خیلی کمتر میشه. قیمت بنزین رو ۲۰ برابر کنید اونم تاثیر داره. فقط ایت حقوق های مسخره رو افزایش بدید واقعا نمیشه زندگی کرد. جور ارزونی بنزین افتاده رو مواد غذایی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۴ ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
چرا به فکر جاده ها و کیفیت ماشین نیستید
همه هزینه های بی کفایت دولت تو مدیریت و کسری بودجه رو ملت باید بپردازند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۵ ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
واقعا جاده های بین شهری افتضاح
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۰ ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
چرا جلوی اینهمه ماشین پلاک مخدوش توی جادها رو نمیگیرید؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۹ ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
درست مثل فدراسیون فوتبال فقط به فکر پول هستند آنهم با جریمه. بسیاری از کسانی که خلاف میکنند صاحب پول‌های میلیاردی و بادآورده هستند و دهها برابر این جریمه‌ها مهم نیست. فقط و فقط باید خودروها توقیف و گواهینامه ها باطل شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۵ ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
بنظرم این افزایش جریمه بیشتر برای کسب در آمد و دست در جیب مردم میباشد و توجیه نادرست برای کاهش تصادف میباشد بجای افزایش جریمه فرهنگ سازی نماید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
-
تماجی
۱۷:۳۴ ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
با سلام
لطفا جریمه ها بالا برود ولی اسفالت های خوتان را با سایر کشورها مقایسه بکنید بعدا بفرمایید .جریمه یعنی چی .خودتان را با سایر کشورها مقایسه میکنید .
گرفتاری مردم را حل نمایید .همه از بی حوصلگی ونبود شرایط خوب زندگی است .همه مردم گرفتار معشیت زندگی خودشان هستند .آن وقت شما جریمه ها را بالا می برید .والله گناه داره .
ازخدا بترسید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۹ ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
چرا حقوق ما کارگرا با تورم متناسب سازی نمیشه
درست ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۸ ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
چون ما برای دولت خرج داریم
اما اون افزایش جریمه ها
در امد داره
به همین سادگی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۳ ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
باید حداقل حقوق بشه ۱۵ میلیون تومان وگرنه با این پولا نمیشه زندگی کرد
Iran (Islamic Republic of)
سیدمحمدهادی
۱۶:۲۴ ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
عیدی خوبی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۲ ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
الان من در مسیر بودم ماشین پشت سری من سرعتش زیاد بود از من سبقت گرفت دوربین پلیس ماشین من را هم جریمه کرده دوتا هم یکی عدم توجه به ایست پلیس و دوم سرعت غیر مجاز جریمه هم اومده 240هزارتومان
اینو باید چکار کرد؟؟؟
۱۲۳
آخرین اخبار