افزایش فشار‌ها بر نتانیاهو در پی حمله به امدادگران خارجی

پس از حمله به امدادگران خارجی که شهروند انگلیس، آمریکا، کانادا و استرالیا بودند، تل‌آویو از سوی متحدان خود نیز تحت فشار قرار گرفته است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی پس از هدف قرار گرفتن کاروان امدادگران خارجی در غزه و کشته شدن ۷ نفر از آنان با خشم فزاینده بین‌المللی مواجه شده و از سوی متحدان کلیدی خود نیز تحت فشار قرار گرفته است. 

به گزارش اسپوتنیک، ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس در یک تماس تلفنی با نتانیاهو خواستار «تحقیقات کامل و مستقل در خصوص آنچه اتفاق افتاده است» شد. از سوی دیگر، دیوید کامرون، وزیر خارجه انگلیس نیز در واکنشی این حادثه را «غیرقابل قبول» خواند و گفت اسرائیل باید فورا توضیح دهد که چگونه این اتفاق افتاده است. 

انگلیس همچنین روز گذشته سفیر رژیم صهیونیستی در لندن را احضار کرد.

از سوی دیگر، آنتونی آلبانیز، نخست وزیر استرالیا مرگ امدادگری که شهروند این کشور بود را یک «تراژدی» توصیف کرد که «هرگز نباید اتفاق می‌افتاد». وی همچنین خواستار پاسخگویی کامل رژیم صهیونیستی در خصوص مرگ امدادگر استرالیایی شد. 

پنی وونگ، وزیر امور خارجه استرالیا نیز با تاکید بر این که مرگ هر امدادگری «ظالمانه و غیرقابل قبول» است، گفت که کانبرا به دنبال «پاسخگویی کامل» اسرائیل برای این رخداد است.

به همین ترتیب، جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، خواستار پاسخگویی و تحقیق کامل درباره این حمله هوایی شد و هشدار داد که حمله به امدادگران «کاملا غیرقابل قبول» است.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا نیز که پیش از این همواره حمایت خود را از نتانیاهو نشان داده است، در واکنش به این حادثه گفت که «خشمگین و دلشکسته» است و اسرائیل به اندازه کافی از جان غیرنظامیان محافظت نمی‌کند. 

هفت امدادگر یک خیریه مردم‌نهاد به نام «آشپزخانه مرکزی جهانی» روز دوشنبه در یک حمله هوایی در غزه جان خود را از دست دادند. این امدادگران خارجی بوده و ملیت استرالیایی، انگلیسی، لهستانی و آمریکایی-کانادایی داشتند. رئیس این خیریه که نقش مهمی در توزیع غذا طی جنگ غزه داشت، ضمن اعلام متوقف کردن فعالیت‌های این سازمان در غزه گفت که رژیم صهیونیستی از غذا به عنوان «سلاح جنگی» استفاده می‌کند. 

هرزی هالوی، رئیس ستاد ارتش اشغالگر در پیامی ویدیویی اذعان کرد که با این حمله هوایی، تل‌آویو مرتکب «اشتباه بزرگی» شده و مدعی شد که یک نهاد مستقل این حادثه را بررسی خواهد کرد.

سازمان ملل می‌گوید که طی شش ماه جنگ غزه بیش از ۲۰۰ امدادگر جان خود را از دست داده‌اند که بیش از ۱۷۵ نفر آنان از کارمندان این سازمان بوده‌اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار