خراسان جنوبی پیشرو در دادرسی الکترونیک

خراسان جنوبی، پیشتاز در دادرسی الکترونیک بوده و به سرعت در حال پیش رفتن به سمت دستگاه قضایی هوشمند هستیم.

دادرسی الکترونیک یکی از گام‌های مهم در اجرای سند تحول قضایی و هوشمندسازی فرآیند‌ها بوده که خراسان جنوبی با ابلاغ ۹۴ درصد اوراق قضایی به صورت الکترونیک، راه اندازی دادگاه‌های برخط و ایجاد سامانه ارتباط تصویری زندانیان با خانواده‌هایشان از استان‌های پیشرو در این زمینه است.

توسعه دادگاه‌های علنی برخط یکی از گام‌های مهم در راستای اجرایی کردن قانون اساسی، سند تحول قضایی و بهره برداری از فناوری‌های نوین در ترویج و گسترش دانش حقوقی است که در بسیاری از دادگستری‌ها فزونی یافته است.

ابلاغ الکترونیک ۹۴ درصد اوراق قضایی

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با اشاره به سند تحول قضایی گفت: خراسان جنوبی، پیشتاز در دادرسی الکترونیک بوده و به سرعت در حال پیش رفتن به سمت دستگاه قضایی هوشمند هستیم.

حجت الاسلام موحدی راد با اشاره به اینکه گروه جهادی خدمات الکترونیک قضایی رایگان دادگستری استان تاکنون ۹ طرح در مناطق مرزی و دورافتاده اجرا کرده است افزود: در این طرح جهادی، مناطقی انتخاب می‌شوند که بسیاری از مردم آن علاوه بر اینکه در مناطق مرزی و محروم زندگی می‌کنند، دارای اطلاعات حقوقی لازم نبوده و برای رسیدن به حقوق قانونی خود باید مسافت زیادی را طی کنند تا به دادگاه شهرستان و بخش یا دفاتر خدمات الکترونیک قضایی دسترسی پیدا کنند.

کاهش ۳۵ درصدی مراجعات حضوری در نتیجه خدمات هوشمند

معاون فناوری اطلاعات و برنامه‌ریزی دادگستری خراسان‌جنوبی هم گفت: ۵۹ هزار و ۶۵۶ دادگاه آنلاین سال گذشته در خراسان جنوبی برگزار شد که در کاهش مراجعات به دادگستری اثرگذار بوده است.

۹ مورد از این دادگاه های آنلاین با کشورهای ترکیه، پاکستان، عراق، آلمان، لهستان، کویت و دیگر کشورها بوده است.

وی اظهار کرد: شرکت غیر حضوری در دادگاه‌ها، ارسال دادخواست‌ها، لایحه، دعاوی و مزایده الکترونیکی از مصادیق خدمات هوشمند قوه قضاییه بوده که منجر به کاهش ۳۵ درصدی مراجعات حضوری مردم شده است.

معاون فناوری اطلاعات و برنامه‌ریزی دادگستری خراسان‌جنوبی گفت: شفاف سازی عملکرد، ارتقای سلامت اداری، کاهش اطاله دادرسی، کاهش مراجعات مردمی و تکریم ارباب رجوع از مهمترین اهداف هوشمندسازی خدمات قضایی است.

وی با بیان اینکه سال گذشته طرح جهادی خدمات قضایی در ۵۲۹ نقطه استان برگزار شد گفت: سال ۱۴۰۲ بیش از ۶ هزار و ۳۳۱ نفر در سامانه ثنا ثبت نام شدند و ۱۴۳ مورد ملاقات مردم با مقامات قضایی استان انجام شد که به صورت تصویری مشکلات خود را مطرح کردند.

معاون فناوری اطلاعات و برنامه‌ریزی دادگستری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه ۴۷۵ مورد ملاقات مجازی خانواده زندانی در سال گذشته انجام شد ادامه داد: ۱۳۵ مورد در طرح جهادی خدمات قضایی، منجر به صلح و سازش، ۲ هزار و ۸۶۲ مورد مشاوره قضایی انجام شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.