اجرای مطالعات آبخیزداری در عرصه‌های منابع طبیعی

مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت:تاکنون ۳۰ درصد از وسعت ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتاری عرصه مطالعاتی آبخیزداری استان اجرایی شده است.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: این طرح‌ها شامل احداث بند خاکی، پخش سیلاب و سازه‌های سنگ و ملاتی سیمانی بوده که توانسته ۲۰ تا ۳۰ درصد سیلاب‌های نقطه‌ای را در استان کنترل کند.


منصور شیشه فروش افزود: بر اساس این طرح سیلابی که در فاصله ۱۰ دقیقه تا یک ساعت قرار است از منطقه‌ای عبور و خسارت به بار بیاورد، پشت مخزن نگه داری و در فاصله ۶ تا ۴۸ ساعت به تدریج رهاسازی می‌شود.


او  اضافه کرد: در ۱۰ سال گذشته، بیش از ۱۵ مورد وقوع سیل در استان اصفهان گزارش شده است.


رئیس اداره آبخیزداری و حفاظت خاک اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان نیز گفت: با اجرای طرح‌های آبخیزداری سالانه بیش از ۴۵۰ میلیون مترمکعب، مدیریت سیلاب در این استان اجرا می‌شود.


مهدی رمدان افزود:پیشگیری و کاهش خسارت‌های سیل و سیلاب در پایین دست، تغذیه سفره‌های آب‌های زیر زمینی، جاری شدن آب از چشمه‌ها و قنات ها، همچنین جلوگیری از فرسایش خاک، رودخانه‌ای و کنار رودخانه‌ای و در نهایت رونق کشاورزی و دامپروری از جمله مزایای طرح‌های آبخیزداری در ساخت بنده‌ها است.


رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دهاقان نیز گفت: یکی از این طرح‌های مدیریت سیلاب، احداث بند خاکی در روستای همگین واقع در شهرستان دهاقان است.


محمدحسین سید علیپور افزود: ظرفیت بند خاکی همگین،۳۰۰ هزار متر مکعب و با ارتفاع ۱۲ متر است.


او  اضافه کرد: جانمایی این بند با مشارکت مردم انجام شد و حتی بسیاری از کشاورزان، زمین خودشان را برای احداث آن اختصاص دادند.


براساس اعلام سازمان مدیریت بحران کشور، پارسال، بیش از ۳۸۰ مورد سیل در تقویم حوادث کشور ثبت و ۶ هزار و ۶۵۰ هزار میلیارد تومان خسارت گزارش شد.


اجرای طرح‌های آبخیزداری در بیش از ۳۰۰ هکتار از حوزه‌های آبخیزداری کشور، باعث مدیریت ۶۸۰ میلیون متر مکعب از حجم سیلاب‌ها در سال گذشته شده است.


طبق مطالعات پژوهشگاه حفاظت خاک و آبخیزداری با اجرای طرح‌های آبخیزداری خسارت‌های سیل تا ۷۰ درصد کاهش و بیش از ۵۰ درصد بارش‌ها ذخیره می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.