بررسی ظرفیت‌های اقتصادی و گردشگری بخش ناغان در اردوی جهادی مدیران

مدیران دستگاه‌های اجرایی چهارمحال و بختیاری در اردوی جهادی خود در شهرستان کیار، ظرفیت‌های اقتصادی و گردشگری بخش ناغان را برای توسعه و سرمایه‌گذاری تشریح و اعلام کردند.

حسین برزگر رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: نیمی از بوقلمون تولیدی و یک سوم واحد‌های تولید پرورش بوقلمون استان در بخش ناغان شهرستان کیار واقع شده است.

وی افزود: علاوه‌بر پرورش بوقلمون، ناغان قطب گلخانه شهرستان کیار است و به زودی در استان قطب می‌شود.

برزگر به طرح‌های در دست اجرای حوزه کشاورزی بخش ناغان اشاره و اضافه کرد: طرح‌های کشاورزی این منطقه به مساحت یک‌هزار و ۷۵۰ هکتار در دست اجراست و برای دو هزار و ۵۰۰ نفر نیز شغل ایجاد کرده است که ۵۸۰ هکتار از این اراضی وارد فاز بهره‌برداری شده است.

وی بیان داشت: در مجموع طرح‌های در دست احداث کشاورزی این منطقه بیش از۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با مصوبات سفر دوم رئیس جمهور و تخصیص اعتبار اجرای این طرح‌ها از سرعت بیشتری برخوردار می‌شود.

برزگر با بیان اینکه سالانه شش هزار تن ماهی در مزارع شیلات بخش ناغان تولید می‌شود، وجود مزارع ماهی غیرمجاز را از چالش‌های این بخش عنوان کرد و گفت: در حال حاضر ۱۳۶ مزرعه پرورش ماهی مجاز فعال است و مزارع غیرمجاز نیز با کمک دستگاه‌های متولی در حال ساماندهی است.

سعید یوسف‌پور مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری در این نشست با اشاه به ارزش بالای محیط زیستی بخش ناغان گفت: ناغان از نقاط خاص جهانی است که در یونسکو به عنوان ذخیره گاه زیست کره ثبت شده است.


بیشتر بخوانید


وی افزود: دو منطقه حفاظت شده هلن و سبزکوه و همچنین تالاب سولقان در بخش ناغان قرار دارد.

یوسف پور با تاکید بر اینکه هرگونه فعالیت عمرانی در منطقه باید با مجوز محیط‌زیست انجام گیرد، اضافه کرد: یکی از مشکلات زیست‌محیطی منطقه جدا از ساخت و ساز‌های عمرانی، وجود پسماند است که با استفاده از طرح مدیریت اجتماعی می‌توان این چالش را از میان برداشت.

اصغر احمدی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری نیز از اجرای برنامه مقابله با آفات جنگل‌های بلوط خبر داد و گفت: این برنامه در ۹۰۰ هکتار از جنگل‌های هلن و سبزکوه اجرا شده است.

وی با شاره به اجرای نهضت درختکاری در سه منطقه از بخش ناغان، اظهار داشت: سه طرح مردمی در راستای کاشت یک میلیارد اصله درخت در مناطق چهارطاق، چغدان و تپه نور شهدای ناغان معادل ۱۲۰ هکتار درختکاری شده که رضایت مردمی را به دنبال داشته است.

احمدی تصریح کرد: کاداستر اراضی ملی در ناغان کامل انجام شده است و در کارگروه رفع تداخلات نیز مشکلات مردم برخی روستا‌ها پس از سال‌ها برطرف شد.

علیرضا جیلان مدیرکل میراث فرهنگی، صنالیع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه دهیاران می‌توانند با مدیریت مناطق گردشگری از این محل درآمدزایی و به این نقاط رسیدگی کنند، گفت: دهیاران می‌توانند با ساماندهی مناطق گردشگری از گردشگران ورودی دریافت کرده و درآمد آن را هزینه بهبود زیرساخت‌های آن منطقه کنند.

وی افزود: دوپلان بخش ناغان از سایت‌های گردشگری بین‌المللی است و مدیریت آن به بخش خصوصی واگذار شده و ۲ سال دیگر هم قرارداد آن زمان دارد و سعی شده با نصب آلاچیق زیرساخت بهتری برای اسکان گردشگران در این منطقه فراهم کنیم.

جیلان بیان داشت: سایت گردشگری دره عشق نیز هنوز کامل نشده و پیمانکار در حال کار است، اما می‌توان به طور موقت از آن بهره‌برداری کرد.

وی ادامه داد: توسعه باغات گردشگری نیز موضوع مهمی است که در دستور کار استان قرار گرفته و متقاضیان بخش ناغان نیز می‌توانند از این فرصت استفاده کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار