نظارت ۶۹۰ نفر بر سلامت انتخابات مجلس در گنبدکاووس

رییس هیات نظارت بر انتخابات گلستان گفت: سه ناظر در هر یکی از ۲۳۰ شعبه اخذ رای مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در گنبد کاووس بر سلامت انتخابات نظارت دارند.

حمیدرضا بهمنی‌نژاد گفت: برای برگزاری انتخابات مرحله دوم در این حوزه انتخابیه، ضمن آموزش ناظران از افراد باتجربه و آموزش دیده دوره‌های قبل استفاده شده تا به فرایند برگزاری انتخابات نظارت کامل داشته باشند.

وی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب صبح امروز تاکید داشتند کاری که در ۱۱ اسفندماه پارسال مرحله انتخابات مجلس شورای اسلامی آغاز کرده اند، در ۲۱ اردیبهشت ماه سال جاری با حضور خود کامل کنند.

وی ادامه داد: مردم حوزه انتخابیه گنبدکاووس در روز جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه سال جاری حضور گسترده در پای صندوق اخذ رای داشته و نماینده اصلح خود را به مجلس شورای اسلامی معرفی کنند.

بهمنی نژاد گفت: دو نامزد راه یافته به مرحله دوم در انتخابات حوزه انتخابیه گنبدکاووس، هر کدام ۲۲۵ و ۲۱۲ نماینده خود را به عنوان ناظر در شعبه‌های اخذ رای برای صدور کارت به دفتر شورای نگهبان معرفی و مورد تایید قرار گرفته و امروز در شعبه‌های اخذ رای فعال هستند.

وی خاطرنشان کرد: نامزدان انتخابات این حوزه انتخابیه از ظرفیت قانونی خود برای نظارت بر شعبه‌های اخذ رای استفاده کردند که بیانگر برگزاری انتخابات پرشور و سالم است.

رییس هیات نظارت بر انتخابات گلستان افزود: در مجموعه فعالیت شورای نگهبان، تفاوت ندارد که کدام نامزد به مجلس شورای اسلامی راه یابد و مردم انتخاب می‌کنند و این شورا تلاش دارند تا رای مردم حفظ شود.

وی درخصوص زمان برگزاری انتخابات مرحله دوم مجلس شورای اسلامی، گفت: ۱۰ ساعت زمان برگزاری قانونی اخذ رای پیش بینی شده که از ساعت ۸ صبح آغاز و تا ۱۸ عصر ادامه خواهد داشت و مدت زمان رای گیری قابل تمدید بوده که وزیرکشور براساس قانون جدید انتخابات درصورت ضرورت سه ساعت اضافه کرده و اگر بیش‌تر نیاز بود براساس درخواست وزیر کشور از شورای نگهبان است.

بهمنی نژاد همچنین از حضور مردم استان گلستان در انتخابات ۱۱ اسفندماه پارسال قدردانی کرد و افزود: در این روز مردم این خطه مشارکت بالای ۵۴ درصد را به نمایش گذاشتند که رتبه سوم کشوری را به خود اختصاص دادند و امیدواریم که این مشارکت در انتخابات آتی و روز ۲۱ اردیبهشت ماه در حوزه انتخابیه گنبدکاووس استمرار یابد.

در انتخابات ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ که با مشارکت ۵۴ درصدی مردم گلستان برگزار شد ۶ نماینده از هفت کرسی این استان در مجلس دوازدهم انتخاب شدند و انتخابات در حوزه انتخابیه گنبدکاووس به دلیل نرسیدن مجموع آرا نامزد‌های به حد نصاب یک پنجم مجموع آرا ماخوذه به دور دوم کشیده شد.

در دور نخست انتخابات در حوزه انتخابیه گنبدکاووس «قرجه طیار» با کسب ۲۱ هزار و ۸۶۱ رای و «عبدالحکیم آق ارکاکلی» با ۲۰ هزار و ۵۵۹ رای از مجموع ۱۳۰ هزار و ۸۵ رایی که مردم این شهرستان مرزی در صندوق‌ها انداختند، به دوره دوم راه پیدا کردند.

مطابق ماده ۱۰ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، چنانچه در مرحله نخست برای یک یا چند نفر از داوطلبان حداقل یک‌پنجم آرا حاصل نگردید، انتخابات دو مرحله‌ای خواهد شد.

همچنین برای برگزاری مرحله دوم انتخابات در این حوزه انتخابیه ۲۳٠ شعبه اخذ رای تدارک دیده شده که ۲٠۳ شعبه آن در بخش مرکزی و شهر گنبدکاووس و ۲۷ شعبه هم در بخش مرزی داشلی برون مستقر خواهد شد.

شهرستان گنبدکاووس با افزون بر ۴۰۰ هزار نفر جمعیت یک کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی دارد.

منبع: ایرنا

برچسب ها: انتخابات ، نظارت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.