بارندگی‌های فصلی عامل تخریب آسفالت‌ها در محور کمربندی یزد/ بهسازی محور‌های مواصلاتی یزد نیازمند اعتبار جدید

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد گفت: علت فرسودگی آسفالت کمربندی محور یزد عبور بار‌های متعدد با تناژ غیرمجاز و بارندگی‌های فصلی است.

در پی مطالبات مردمی پیرامون بهسازی و ترمیم آسفالت محور‌های کمربندی یزد و دهشیر – ابرکوه، سید حسین محمدی معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: محور بزرگراهی کمربندی یزد به طول ۶۴ کیلومتر (باند رفت‌وبرگشت) به علت حجم تردد بسیار سنگین، عبور بار‌های متعدد با تناژ غیرمجاز و بارندگی‌های فصلی در طول سال، دچار تخریب و آسیب‌های شدید شده است.

وی با بیان اینکه عملیات ساماندهی و بهسازی روکش آسفالت محور کمربندی یزد در حال انجام است، گفت: علت تأخیر و کندی مراحل پیشرفت عملیات فوق، بارندگی‌های اخیر است که علاوه بر تخریب زودرس آسفالت موجب اختلال در عملیات بهسازی نیز می‌شود.

 محمدی با بیان اینکه عوامل راهداری در سراسر استان به صورت مستمر نسبت به لکه گیری محور‌های آسیب دیده به صورت موقت اقدام می‌کنند، اظهار داشت: در راستای بهسازی و اصلاح روکش آسفالت محور‌های نامبرده، مناقصه برگزار، پیمانکار مشخص و قرارداد‌های لازم منعقد شده است که بر طبق آن تاکنون حدود شش کیلومتر از محور کنارگذر یزد به سمت مهریز (هم باند رفت و هم باند برگشت) بهسازی شده است.

وی با تأکید بر اینکه بارندگی یکی از عوامل تخریب آسفالت است، خاطرنشان کرد: بارندگی و شرایط جوی نامساعد علاوه بر اینکه موجب تخریب زودرس آسفالت می‌شود، مانع انجام عملیات ساماندهی و بهسازی آسفالت نیز می‌شود؛ چراکه برای اجرای کامل عملیات باید محور‌ها عاری از رطوبت و کاملاً خشک باشد.

این مسئول یادآور شد: هرچند وضعیت جوی استان مانع تعیین تاریخ دقیق برای تکمیل عملیات در این محور است؛ اما بر طبق قرارداد پیمانکار موظف است تا چهار ماه آینده، موارد توافق مطرح شده در قرارداد را عملیاتی کند. این در حالی است که اعتبارات و قرارداد فعلی پاسخگوی کل محور نیست و برای ادامه کار نیازمند تزریق اعتبار و انعقاد قرارداد جدید است.

معاون راهداری اداره کل، تصریح کرد: زیرساخت‌های راه از جمله سرمایه‌های ملی این کشور و حق همه مردم است؛ لذا کاربران و همین مردم نقش قابل‌توجهی در حفظ و نگهداری آن دارند که در صورت رعایت برخی موارد، دیگر شاهد تخریب زودهنگام آسفالت که بعضاً نیز به وقوع حوادث جاده‌ای ختم می‌شود، نخواهیم بود. یکی از این راهکار‌ها حمل بار با تناژ مجاز و استاندارد توسط ناوگان حمل‌ونقل عمومی باری است که طول عمر آسفالت را افزایش می‌دهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار