انتخابات الکترونیکی؛ آزمونی که دولت در آن سربلند شد

وزیر کشور گفت: در دور دوم انتخابات حدود ۸ حوزه تمام الکترونیک شد که بیش از ۶۰ درصد نمایندگان را شامل می‌شود.

جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه از ساعت ۸ صبح رای‌گیری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار شد. انتخاباتی که البته با دوره‌های پیش تفاوت داشت.

برای اولین بار انتخابات الکترونیکی در چهار حوزه برگزار شد

احمد وحیدی وزیر کشور در این باره گفت: این دوره تفاوتش با دوره‌های گذشته الکترونیکی شدن تعداد بسیار بیشتری از شعب رای گیری است. در این دوره حدود ۸ حوزه تمام الکترونیک شد که بیش از ۶۰ درصد نمایندگان را شامل می‌شود؛ امیدواریم این حرکت گام خوبی در جهت حرکت‌های نوآورانه در حوزه انتخابات باشد. طبیعتا هم دقت و سلامت و شمارش آرا با این روش بسیار راحت خواهد بود و گام مهمی است که به سمت آن برویم و تمام شعب در تمام انتخابات الکترونیک شود.

سید محمدتقی شاهچراغی رئیس ستاد انتخابات کشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان  گفت: یکی از دلایلی که انتخابات مجلس و خبرگان رهبری در دوره اول عنوان موفق دارد این است که این دوره از معدود دوره‌هایی است که اجرا و مدیریت در آن به بهترین شکل انجام شد و مشکلی نداشتیم. برای اولین بار انتخابات الکترونیکی در چهار حوزه در مرحله اول بدون هیچ مشکلی برگزار شد و به همین دلیل هم انتخابات الکترونیکی توسعه پیدا کرد. امروز از ساعت ۸ صبح که انتخابات شروع شده است ما هیچ مشکلی در برگزاری انتخابات الکترونیک نداشتیم و در تمام شعب اخذ رای، دستگاه‌هایی که احراز هویت را انجام می‌دهند بدون هیچ مشکلی کار را انجام دادند.

بحث برگزاری انتخابات الکترونیک مدت‌ها قبل مطرح شده بود اول خرداد ماه ۱۴۰۲ نمایندگان مجلس وزارت کشور را مکلف به برگزاری انتخابات به صورت کاملاً الکترونیکی در حداقل یک هشتم حوزه‌های دارای تعدد کرسی مجلس کردند.

 بر اساس مصوبه مجلس در این باره وزارت کشور موظف است در صورت موافقت شورای نگهبان در اولین انتخابات پس از تصویب این قانون با در نظر گرفتن سهولت رای دادن، تسریع در شمارش آرا، حضور و مشارکت رأی‌دهندگان، فرآیند رای دادن و شمارش آرا را در حداقل یک هشتم حوزه‌های دارای تعدد کرسی مجلس، به صورت کاملاً الکترونیکی برگزار کند.

سوم مرداد سال جاری بود که شورای نگهبان مصوبه مجلس درباره اصلاح قانون انتخابات مجلس را تائید کرد، مصوبه‌ای که بحث الکترونیکی شدن انتخابات مجلس هم در آن وجود داشت.

دولت آماده برگزاری انتخابات تمام الکترونیک برای دوره‌های  بعدی است

حالا دولت در آزمون برگزاری انتخابات تمام الکترونیک سرافراز شده است؛ موضوعی که غلامحسین اسماعیلی در این باره اظهار کرد: خدا را شکر با پیشرفت‌هایی که در کشور و در حوزه الکترونیک انجام شده و با زحماتی که همکاران در وزارت کشور متحمل شدند این مرحله نشان داد که بستر‌های لازم برای برگزاری انتخابات الکترونیک در یک کلان شهر و با تکثر و تعدد کاندید‌ها به خوبی فراهم شده و فرآیند رای دادن هم فرآیندی خوب، سریع و مطمئن است.

وی ادامه داد: امروز همه مشاهده کردند که  افرادی که رای می‌دهند زمان محدودی را صرف رای دادن می‌کنند. محدوده‌ای که بنده رای دادم هم دیدیم  که فرآیند بسیار خوب، قابل اطمینان و قابل اعتماد است.  مرحله بعدی که اعلام نتایج است بسیار سریعتر و در حداقل زمان انجام می‌شود. این آزمایش خوبی بود تا اثبات کنیم کشور آماده برگزاری انتخابات تمام الکترونیک است. در این انتخابات تلاش داشتیم در حوزه‌های بیشتری انتخابات را تمام الکترونیک انجام دهیم که لازمه آن تمهید زیرساخت‌ها بود. هماهنگی‌های لازم میان وزارت کشور و شورای محترم نگهبان بود و این اتفاق‌ نظر در این مرحله در ۸ حوزه انتخابی انجام شد و عزیزان ما در وزارت کشور و شورای نگهبان با اتمام این دوره از رقابت‌ها با ارزیابی سیستم تمام الکترونیک تصمیم نهایی را خواهند گرفت، اما دولت آماده برگزاری انتخابات تمام الکترونیک برای دوره‌های  بعدی است.

سپهر خلجی رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت هم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره انتخابات بیان کرد: دولت سیزدهم در این دوره پایه گذار انتخابات تمام الکترونیک شد و این اتفاق هم سرعت و هم سهولت شرکت در انتخابات را افزایش می‌دهد؛ زیرا رای گیری الکترونیکی انتخابات سلامت، صحت و دقت انتخابات را بالا  می‌برد و این اقدام پیچیده‌ای است و دوستان ما موفق به انجام آن شدند. 

خبرنگار: فاطمه تورانلو

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۲ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
توصیه میشود جهت امنیت حال رای دهندگان با دستگاه کرونایاب مستعان ترکیب شده که همزمانه در صورتیکه رای دهنده مبتلا به کرونا بود همزمان تشخیص و درمان شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۹ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ماشین مشدی مندلی نه بوق داره نه صندلی. سرعت سیر این اتول از خر و گاو کمتره ماشین مشدی مندلی نه بوق داره نه صندلی ماشین مشدی مندلی ارزون و بی معطلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۶ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
علی برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۵ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
با این حجم بالای مشارکت واقعا عالی کار کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۴ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
این روش خیلی عالی و سریع بود. ولی توروخدا برای موارد دیگه هم دنبال راهکار باشید. مثل زمین و مسکن و خودرو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۱ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
با اعلام خبر اضافه شدن 1500میلیارد تومان به اعتبار حقوق ودستمزد پرداختی وزارت کشور چه زود این سیستم پیاده شد بیچاره کارکنان آموزش فنی وحرفه ای کشور در سطح استانها با میانگین دریافتی کمتر از 7میلیون تومان چگونه زندگی میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
باید بدانید که دستگاههای آموزشی نزد مسئولان کشور ارزش دارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
پس اگر آموزش مهم است چرا وضع کارکنان آموزش فنی وحرفه ای اینهمه خراب وزیر خط فقر است؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۶ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
افرین
آخرین اخبار