مهم‌ترین علامت کنسرو‌های فاسد

معاون اداره کل فراورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو گفت: مهم‌ترین علامت ظاهری در مورد فساد کنسرو‌ها تورم قوطی آنها است، بنابراین توجه به شکل ظاهری قوطی باید در اولویت باشد.

هاله سمیعی اظهار کرد: تغییر شکل قوطی کنسرو می‌تواند به اشکال مختلف باشد؛ به طوری که اگر قسمتی متورم و فشرده شود طرف دیگر برجسته شود و یا جداره قوطی در اثر حمل و نقل و دیگر موارد ضربه دیده باشد، اما چنانچه طرفین و یا تنها یک طرف قوطی متورم شده باشد و علت آن هم ضربه خوردن نباشد؛ ممکن است سلامت آن ایرادی وجود داشته باشد.

وی افزود: در مورد کنسرو‌هایی که یک طرف آنها برآمده شده است چنانچه با سوراخ کردن قوطی مقدار زیادی گاز خارج شود دلیل بر فاسد بودن محتوی قوطی است. باید توجه داشت که موقع باز کردن قوطی‌های سالم، مقدار ناچیزی هوا به داخل آنها کشیده می‌شود که نباید آن را با خروج گاز اشتباه کرد.

به گفته معاون اداره کل فراورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو، تورم کنسرو در مورد کنسرو‌هایی که بیش از یک سال از تاریخ تولید آنها گذشته باشد مربوط به تولید گاز هیدروژن و در نتیجه واکنش بین ماده غذایی و فلز قوطی (خوردگی قوطی) و یا تولید گاز کربن دی اکسید در نتیجه رشد میکروب‌ها در داخل قوطی‌ها است.

وی تاکید کرد: قبل از مصرف کنسرو‌ها برای از بین بردن سم خطرناک بوتولیسم احتمالی موجود در تمامی مواد غذایی کنسرو شده اعم از لوبیا، ذرت و…، باید قوطی‌های کنسرو دست کم به مدت ۲۰ دقیقه در آب جوشانده شود.

سمیعی خاطرنشان کرد: از آنجایی که نمی‌توان انتظار داشت مصرف کنندگان تفاوت بین انواع تورم ایجاد شده در کنسرو‌ها را تشخیص دهند، برای اطمینان از سلامت محصول، از مصرف کنسرو‌های مشکوک به آلودگی، فرورفتگی، برآمدگی و یا هرگونه تغییر شکل ظاهری خودداری کنید.

منبع: مهر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.