در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛

خروج بانک‌ها از بنگاهداری سرعت می‌گیرد؟

بنابر اعلام وزارت اقتصاد، در دولت سیزدهم ۷۷ هزار میلیارد تومان از دارایی‌های مازاد بانک‌ها فروخته شده است انتظار می‌رود در سال ۱۴۰۳ با مصوبه هیات دولت برای تسهیل فروش اموال بانک‌ها این رقم بسیار بالاتر رود.

بنگاهداری بانک‌ها کابوسی که هموار به خروج از آن تاکیده شده است و به عقیده اغلب کارشناسان این مسئله علاوه بر آسیب به چرخه اقتصادی کشور می‌تواند عاملی هم بر شکل گیری ناترازی شبکه بانکی باشد.

بنگاهداری که پیش از این رهبر معظم انقلاب در شهریور سال ۹۷ است در رابطه با آن فرموده‌اند: «بانک‌ها غلط می‌کنند با پول مردم برای خودشان امکانات درست کنند و بنگاه‌داری کنند.»

همچنین سال گذشته بود که ابراهیم رئیسی رئیس جمهور  مطرح کرد: اصلاح نظام بانکی بنگاهداری و منجمد کردن دارایی‌ها و عدم فروش دارایی‌ها به موقع، موضوعی است که دولت دنبال می‌کند. بنگاهداری بانک‌ها به تولید صدمه می‌زند.

مهر ماه سال گذشته نیز رئیس کل بانک مرکزی محمد رضا فرزین گفته بود: بنگاه‌داری بانک‌های تجاری قابل قبول نیست و بانک‌ها باید با فروش بنگاه‌ها، از این حوزه خارج شوند.

بنگاهداری بانک‌ها یکی از عوامل شکل گیری ناترازی

بنگاهداری بانک‌ها که به گفته کارشناسان عارضه‌های مختلفی برای اقتصادی کشور دارد و  در همین رابطه سیاوش غیبی پور کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در شکل گیری ناترازی شبکه بانکی عوامل متعددی نقش دارند که یکی از این عوامل بنگاهداری برخی از این بانک‌های ناترازی است. پدیده بنگاهداری بانک‌ها در کشور هم ریشه در چند عامل دارد که برخی از آنها ارادی و مواردی غیر ارادی است.

او در ادامه می‌گوید: منابع آزاد و شناور بانک‌ها باید در اختیار تولید قرار گیرد، اما زمانی که این منابع منجمد و به سمت بنگاه داری‌های بانک‌ها رود حاصل آن سبب به وجود آمدن برخی از مشکلات اقتصادی برای بخش‌های مختلف و حتی خود بانک‌ها خواهد داشت در کل بنگاهداری بانک‌ها سبب می‌شود منابع به سمت سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال نرود و علاوه بر شکل گیری ناترازی حتی می‌تواند آن را تشدید کند ناترازی شبکه بانکی که می‌تواند قلب اقتصاد کشور را دچار مشکل می‌کند.

بنگاهداری برخی از بانک‌ها آفتی برای بخش تولید

در ادامه هم حجت الله فرزانی کارشناس امور بانکی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: زمانی که بخشی از منابع بانک‌ها منجمد و در بنگاهداری خلاصه شده است در حالی که یکی از رسالت‌های آن رفع نیاز خانوار و تامین تسهیلات مورد نیاز آنها و بخش تولید است به طبع منابع به بخش دیگر تخصیص داده می‌شود و منابع بانک محدود می‌شود.

این کارشناس امور بانکی در ادامه اظهار کرد: منابع محدود شده بانک‌ها که می‌توانست به تولید و سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی تخصیص داده شود، اما به سوی دیگر می‌رود که این اقدام به بخش‌های تولیدی آسیب خواهد زد. بخش‌های تولیدی که میزان تسهیلات دریافتی آنها متناسب با رشد تورم نخواهد بود لذا توان واحد‌های تولیدی کاهش پیدا می‌کند.

فرزانی عنوان کرد: واحد‌های تولیدی به سبب این که سرمایه در گردش کوچک تری توانستند دریافت کنند و تامین بر اساس ظرفیت عملی آنها کافی نیست به ناچار ظرفیت تولید کاهش پیدا می‌کند و اگر به شکل کل نگاه کرد در مجموع این فرآیند باطل به کل اقتصاد کشور آسیب خواهد زد به طور کلی بنگاهداری بانک‌ها توان بخش واقعی اقتصاد را در بحث رشد تولید کوچک خواهد کرد.

مقابله با بنگاهداری بانک‌ها که حالا وزارت اقتصاد از افزایش سرعت آن خبر داده و در رابطه با آخرین اقدامات در این راستا و به تازگی اعلام کرده است: از سال ۱۳۹۴ که قانون خروج بانک‌ها از بنگاهداری تصویب شد، تا شهریور ۱۴۰۰ یعنی طی ۶ سال حدود ۵۵ هزار میلیارد تومان مجموع دارایی‌های مازاد بانک‌ها فروخته شده بود، اما در دولت سیزدهم ۷۷ هزار میلیارد تومان از دارایی‌های مازاد بانک‌ها فروخته شده است انتظار می‌رود در سال ۱۴۰۳ با مصوبه هیات دولت برای تسهیل فروش اموال بانک‌ها این رقم بسیار بالاتر رود.

حالا باید منتظر ماند و دید عملکرد بانک‌ها در خروج از بنگاهداری امسال چگونه خواهد بود؟ بنگاهداری که به گفته کارشناسان می‌تواند حرکت چرخ اقتصادی کشور را با چالش مواجه کند.

خبرنگار: کیمیا قلی‌پور 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Denmark
ناشناس
۱۰:۰۵ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
فعلا کارمندای بانک دراین وضع اقتصادی کیف می‌کنند.تو اردیبهشت یکی ۲۰۰ میلیون به حسابشون واریز شده بقیه هم میخاند۱۰تومن وام بگیرندپدرشون در میاد .....
همشونم چند تا خونه وچند تا ماشین و باغ وغیره دارند.اینه عدالت اسلامی خیر نبینید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۰ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
توبه گرگ مرگ هست. اگر از بنگاه داری و دلالی دست بکشند، طوری دیگری وارد بازی میشوند و به کار خود ادامه میدهند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۱ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
بانک رومجازی کنید تا دست نا اهلان بریده بشه
Iran (Islamic Republic of)
جان به لب
۰۸:۰۲ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
بانک داری اسلامی رو هم دیدیم،به غیر از بانک قرض‌الحسنه مهر بقیه فقط دنبال دلالگری هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۲ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
از این طرف می گوید خروج بانکها از بنگاه داری و از آن طرف واگذاری تیم فوتبال پرسپولیس به چند بانک ، معلوم هست فازتان چی هست ، تیم داری که از بنگاه داری هم زیانبارتر است‌
آخرین اخبار