بارش‌های سیل‌آسای باران در ۱۰ استان کشور در راه است

مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: شنبه هفته آینده به‌تدریج از میزان بارش‌ها در نوار شرقی و سواحل دریای خزر کاسته می‌شود.

صادق ضیائیان مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه امشب در شمال غرب، سواحل دریای خزر، شمال شرق، مناطقی از دامنه‌های جنوبی البرز، شرق، جنوب و جنوب غرب کشور ابرناکی، رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود گفت:  طی امشب همچنین در مناطق مرکزی و شرقی کشور وزش باد شدید گاهی گردوخاک روی می‌دهد.

وی ادامه داد: روزهای چهارشنبه و پنجشنبه گستره بارش‌ها در نیمه شمالی آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، سواحل دریای خزر، شمال شرق، شرق، کرمان، نیمه شمالی فارس، بوشهر، شرق خوزستان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد خواهد بود.

ضیائیان بیان‌کرد: میزان بارندگی طی آخر هفته در نیمه جنوبی کشور ضعیف بوده و در شرق خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی بارش‌ها شدید است.

مدیرکل پیش بینی سازمان هواشناسی توضیح داد: روز جمعه در نیمه شمالی آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، سواحل دریای خزر و استان‌های واقع در نوار شرقی کشور این وضعیت ادامه دارد و در غرب گیلان، شمال خراسان رضوی و شرق خراسان شمالی بارش‌ها شدید است.

وی  با بیان اینکه  شنبه هفته آینده به‌تدریج از میزان بارش‌ها در نوار شرقی و سواحل دریای خزر کاسته می‌شود و در شمال غرب افزایش ابر، رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید رخ می‌دهد گفت: همچنین  امشب دریای خزر و چهارشنبه شمال خلیج‌فارس مواج و متلاطم است.

صدور دو هشدار هواشناسی سطح نارنجی در کشور 

ضیائیان همچنین از صدور چند هشدار هواشناسی سطح نارنجی در ۹ استان کشور خبر داد گفت: ۲ سامانه تشدید فعالیت سامانه بارشی به همراه ناپایداری‌های محلی و افزایش شدید گرادیان فشاری از امروز تا پنجشنبه موجب رگبار باران، رعدوبرق، تگرگ، صاعقه، وزش باد نسبتاً شدید تا شدید، گردوخاک، کاهش دما و وزش باد شدید همراه با خیزش گردوخاک می‌شود.

وی اظهار کرد: سامانه نخست، امشب در کهگیلویه و بویراحمد، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، شمال استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل و ارتفاعات استان‌های البرز و تهران، فردا در شمال و شرق استان‌های خراسان رضوی و خراسان شمالی و پنجشنبه در نیمه شمالی خراسان رضوی، شمال آذربایجان شرقی و اردبیل، کهگیلویه و بویراحمد و نیمه شمالی فارس فعال خواهد بود.

ضیائیان  بیان کرد: مخاطره اختلال در سفرها، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، آب‌گرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی، اختلال در ناوگان حمل‌ونقل، احتمال سقوط سنگ در نواحی کوهستانی و خسارت به صنعت کشاورزی اعلام شده است.

وی تاکید کرد: سازمان هواشناسی به پرهیز از سفرهای غیرضروری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، کنترل دما و رطوبت در سالن‌های پرورشی و استفاده از محلول‌های ضد تنش در گیاهان باغی توصیه کرده است.

وی در خصوص سامانه هشدار  هواشناسی دیگری گفت: سامانه دوم نیز افزایش شدید گرادیان فشاری اعلام شده که موجب وزش باد شدید همراه با خیزش گردوخاک در ۱۰ استان کشور می‌شود.

او اظهار کرد: امشب اصفهان، قم، مرکزی، یزد، خراسان جنوبی، نیمه جنوبی خراسان رضوی، شرق کرمان، نیمه شمالی سیستان و بلوچستان، فردا کهگیلویه و بویراحمد و شمال فارس و پنج‌شنبه شرق کرمان این شرایط جوی را خواهند داشت.

وی افزود: این سامانه در مناطق مستعد توفان گردوخاک و شن، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا می‌شود که اختلال در ناوگان حمل‌ونقل، خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله، سقف‌های کاذب، سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها، دکل‌های برق و سازه‌های موقت، سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال را به دنبال دارد.

برچسب ها: هواشناسی ، وزش باد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار