مالیات ۵۰ درصد اصناف و مشاغل صفر است

رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: سال گذشته میانگین مالیات‌ستانی از اصناف و بازاریان فقط هفت میلیون تومان بوده و مالیات ۵۰ درصد مشاغل صفر است.

هادی سبحانیان رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه در دریافت مالیات از اصناف و بازاریان تنها ۶ درصد منابع وصولی سال گذشته مالیاتی ما از محل مالیات اصناف و مشاغل تامین می‌شد افزود: یعنی از حدود ۸۵۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی کشور حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان مالیات از اصناف و مشاغل بود درحالیکه به گزارش مراجع رسمی بالغ بر ۳۰ درصد تولید ناخالص داخلی کشور در بخش اصناف است با این حال در همین حوزه تمرکز مابر دانه درشت‌هاست.

وی گفت:  ۵۰ درصد مودیان حوزه مشاغل صنفی مالیاتشان صفر بوده است و حدود ۹۰ درصد این افراد مالیاتشان تا سقف ۲۰ میلیون تومان بوده است، اما یک کارمند یا کارگر اگر حقوق ۲۰ میلیون تومانی در ماه داشته باشد به طور متوسط سالانه ۳۰ میلیون تومان مالیات پرداخت می‌کند.

رئیس سازمان امور مالیاتی افزود: متوسط مالیات در سال گذشته که از اصناف دریافت کردیم حدود هفت میلیون تومان بوده و این نشان می‌دهد فشار نظام مالیاتی بر اصناف فشار کمی است و باید آنها را بر انجام تکالیف خود آشنا کنیم.

سبحانیان گفت: قطعا اصناف نیز همان طور که در سالیان گذشته بر انجام تکالیف خود مصر بودند و امیدواریم امسال هم تجریه خوبی در مالیات اصناف داشته باشیم.

وی افزود: در حوزه مالیات ستانی از اصناف بیش از ۵۰ درصد از مالیات اصناف را فقط از یک درصد آنها اخذ کردیم که گردش پولی بیشتری داشتند و ۵۰ درصد اصناف مالیات صفر داشته اند.

رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: اگر یک فعال صنفی درآمدش مشمول مالیات نشود از او نه شرعا و نا قانونا اجازه نداریم مالیاتی اخذ کنیم و این را به همکاران خود تکلیف و بار‌ها اعلام کردیم اگر به موجب قانون مودی اقتصادی در بازه‌ای قرار گرفت که نمی‌بایست از او مالیاتی اخذ شود ما اجازه نداریم از او مالیاتی بگیریم.

سبحانیان افزود: امروز با سرعت بیشتری در مسیر مالیات ستانی هوشمند مبتنی بر داده حرکت می‌کنیم گفت: ظرفیت تبصره ماده ۱۰۰ که بخشنامه آن در روز گذشته با مشارکت اتاق اصناف تدوین و ابلاغ شد ظرفیت‌هایی بینظیر در اختیار اصناف و مشاغل قرار داده که برای نخستین بار به وجود آمده که باید به مودیان تبیین شود که از جمله آن می‌توان به افزایش سه برابری تقسیط پرداخت مالیات آنها و مشمول جریمه نبودن و بخشودگی ۱۰۰ درصدی اشاره کرد.

وی یکی از مهم‌ترین تکالیف انجام شده نظام مالیاتی را استقرار پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان دانست و گفت: اظهارنامه‌های سال ۱۴۰۲ به شیوه‌ای کاملا متفاوت از سال گذشته اخذ شد و تعداد اظهارنامه‌هایی که از شیوه جدید دریافت شد بیش از اظهارنامه‌هایی بود که در دوره‌های قبل دریافت کرده بودیم.

رئیس سازمان امور مالیاتی به نقش بی بدیل دادیاران و دادستانی انتظامی در این حوزه اشاره کرد و افزود: با تعامل سازنده با مودیان و تکریم ارباب رجوع می‌توانیم اهداف سازمان امور مالیاتی را دنبال کنیم.

سبحانیان گفت: خرداد موعد مالیات ستانی از اصناف و بازاریان است؛ دشمنان کمین کرده اند از کاه کوه میسازند و در قانونی که ۱۵ سال در حال اجراست شبهه ایجاد می‌کنند که اصناف باید آگاهانه عمل کنند چراکه آغوش نظام مالیاتی بر هر سوال و ابهامی باز است.

وی افزود: برای کاهش بار مالیاتی باید تبیین و مراقبت کرد و با اطلاعات غلطی که به بازاریان داده می‌شود باید مقابله کرد که امروز پلیس امنیتی به صورت اعتقادی پای کار است و همکاران ما باید ارتباط مناسبی با همه سازمان‌ها و پلیس امنیت ایجاد کند.

رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: یکی از چالش‌هایی که در سنوات گذشته همه اقتصاد دانان و برنامه ریزان کشور با آن مواجه بودند این بود که کشور متکی به منابع نفتی است و سرمایه کشور که می‌بایست در حوزه سرمایه گذاری و ایجاد درآمد پایدار برای نسل‌های آینده هزینه شود صرف امور جاری کشور می‌شد و ریشه بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور وابستگی به نفت بود.

سبحانیان افزود: در برنامه‌های مختلف توسعه کشور و در سیاست‌های مختلف کاهش وابستگی به نفت جزء مولفه‌های اصلی و کلیدی بود، اما در مجموع در دهه ۹۰ وابستگی جدی ما به حوزه نفت همچنان حفظ شد و در این زمان بالغ بر ۶۴درصد از منابع بودجه عمومی به نفت و فروش اموال و دارایی‌های دولت وابسته بود و حدود ۳۶ درصد از منابع عمومی از مالیات تامین می‌شد.

وی گفت:با برنامه ریزی‌هایی که در دولت سیزدهم صورت گرفت و با اصلاحات فرایندی موفق شدیم به هدف دیرینه‌ای که نظام اقتصادی کشور برسیم و بیش از ۵۰ درصد منابع بودجه کشور را از محل منابع مالیاتی تامین کنیم و منابع نفتی عمدتاً صرف سرمایه گذاری برای نسل‌های آینده و ایجاد درآمد پایدار برای کشور شود.

رئیس سازمان امور مالیاتی افزود: این موفقیت بزرگ را باید ادامه دهیم و ادامه آن منوط به شناسایی فرار‌های بزرگ مالیاتی و شناسایی جدید مودیان مالیاتی است و با همکاری‌های خوبی که در این زمینه با پلیس امنیت اقتصادی صورت گرفته است موفقیت‌های بزرگی حاصل شده به طوری که هفته‌ای یک گزارش از شناسایی فرار مالیاتی در رسانه‌ها منتشر می‌کنیم که مردم بدانند عزم و اراده نظام مالیاتی کشور برای تحقق منابع بودجه ای، شناسایی فراریان مالیاتی و تمرکز بر دانه درشت‌های مالیاتی است و قطعاً ما برای وصول منابع مالیاتی فشار مضاعفی بر مودیان شناسنامه دار یا مودیان خرد نخواهیم آورد.

منبع: سازمان امور مالیاتی کشور 

برچسب ها: مالیات ، نرخ مالیات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار