قرارگیری ارز حاصل از صنایع دستی در اختیار صادرکننده

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: بر اساس مصوبه هیات دولت، ارز حاصل از صادرات صنایع‌دستی در اختیار خود صادر کننده قرار می‌گیرد.

مریم جلالی در سفر به چهارمحال و بختیاری دیدار با استاندار، اظهار داشت: صنایع‌دستی یک امر فرابخشی است و اقتصاد هویت‌بنیان به شمار می‌رود و تلاش ما بر این است در کنار زنجیره‌های ارزش در هر استانی، صنایع دستی را نیز وارد این زنجیره کنیم.

وی با بیان اینکه صنایع‌دستی ابزاری برای معیشت عزت‌آفرین است، افزود: برای زنان بدسرپرست، زندانیان و سرباز‌ها دوره‌های آموزشی صنایع‌دستی برگزار شده و توفقیات خوبی در این حوزه کسب کرده‌ایم.

جلالی اضافه کرد: در چرخه تولید تا مصرف کیفی‌سازی و استانداردسازی و نقش‌آفرینی در بازار برای جلب نظر مشتری مهم است.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه صنایع‌دستی باید محصول متناسب با نیاز مشتری تولید شود، بیان داشت: برای صادرات در حوزه صنایع دستی راهکار‌های خوبی در دستور کار قرار گرفته است و مصوبه روز گذشته هیات دولت پیرامون اینکه ارز حاصل از صادرات صنایع دستی در اختیار خود صادر کننده است از جمله این راهکارهاست.

جلالی بیان داشت: این مصوبه هیات دولت سبب می‌شود تا تولیدکنندگان صنایع‌دستی اقدام به تولیداتی کنند که متناسب با سلیقه مشتریان آن سوی مرز‌ها باشد.

وی یادآور شد: صنایع‌دستی از آن دسته مشاغلی است که منافاتی با فرزندآوری ندارد از همین رو باید تا می‌توان این رشته‌ها را تقویت و برای آن سرمایه‌گذاری کرد.

جلالی تقویت پیوند بین زنجیره ارزش اقتصادی و زنجیره ارزش فرهنگی را از برنامه‌های این وزارتخانه عنوان کرد و گفت: وزارت کشور برای هر استانی زنجیره‌ای از ارزش اقتصادی تکلیف کرده که در کنار آن می‌توان محصول هویت‌بخش نظیر صنایع‌دستی را به این زنجیره اقتصادی وصل کنیم.


بیشتر بخوانید


وی افزود: به طور مثال اگر ماهیان سردآبی و بادام جزو زنجیره‌های ارزش اقتصادی ما قرار دارند در کنار آن عناصر هویت‌ساز مثل نمد، گیوه، بافت‌های داری و لباس سنتی را ببینیم و برای آن بازار پیدا کنیم و بدین ترتیب بین ارزش‌های اقتصادی و فرهنگی همگرایی ایجاد کنیم.

جلالی به زنجیره ارزش در رشته صنایع‌دستی نیز اشاره کرد و گفت: طراحی، آموزش، تولید، بسته‌بندی، بازاریابی و کسب مشتری وفادار از جمله این زنجیره است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۳۰ هزار کارت صنعتگری صنایع دستی در چهارمحال و بختیاری صادر شده و این استان ظرفیت تبدیل شدن به شهر جهانی نمد را دارد و باید الزمات آن رعایت شود و در حالیکه نمد در ناسا به سبب اینکه عایق حرارتی است مورد توجه قرار گرفته ما باید از این فرصت استفاده کنیم.

جلالی با اشاره به برخی صنایع دستی چهارمحال و بختیاری آنها را هوش تاریخی این استان عنوان کرد و گفت: قفل چالشتر و شیرسنگی هویت تاریخی استان است.

گفتنی است؛ رشته‌های صنایع‌دستی فعال در استان شامل بافته‌های داری نظیر گلیم، چوقابافی، نواربافی، البسه محلی، گیوه‌دوزی، قلم‌زنی روزی فلز، سفالگری سنتی، زیورآلات سنتی، احجام فلزی، نگارگری و تذهیب، ملیله‌دوزی، خاتم‌کاری، سرمه‌دوزی، صنایع چوب نظیر معرق و مشبک، حجاری سنتی، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی، فیروزه‌کوبی میناکاری، رنگرزی سنتی، نقاشی روی شیشه، پاپیه‌ماشه، گچ‌بری سنتی، بافتنی‌های سنتی، خراطی و چوب، چلنگری سنتی و چاپ قلمکار از مهمترین رشته‌های صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود.

تاکنون ۴۸ رشته صنایع دستی استان دارای نشان ملی و ۹ رشته موفق به دریافت نشان بین‌المللی شده است.

در این استان ۳۷ تعاونی زیرمجموعه اتحادیه صنایع دستی در استان فعال است و حدود ۷۵۰ هنرمند صنایع دستی نیز ززیر پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار