در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

آیا وقف کردن فقط شامل وقف مال است؟

یک کارشناس ارشد فقه و مبانی حقوق درمورد این موضوع که وقف فقط شامل وقف اموال نیست و می‌تواند شامل وقف علم و... شود توضیحاتی داد.

وقف کردن، یکی از عمل‌های حسنه و پسندیده در دین مبین اسلام و سنت ماست که در جریان آن، انسان مومن و بالغ در این امر پسندیده قسمتی از اموال و یا املاکش را به اشخاص نیازمند اختصاص می‌دهد و درواقع، عمل پسندیده وقف کردن به معنای بخشیدن مال و یا املاک به جهت کمک به همنوعان و نیکوکاری است که لزوماً همراه با دریافت منفعت مالی در عوض آن نیست.

البته باید توجه کرد که وقف کردن همیشه به منزله‌ی وقف مال نیست و حتی وقف علم هم، می‌تواند در زمره‌ی سنت حسنه وقف به شمار بیاید.

نگین عارفی، کارشناس ارشد فقه و مبانی حقوق درمورد مسئله وقف گفت: مطمئناً وقف می‌تواند اثرات بسیار مثبتی را در پیشرفت جامعه و مسائل فرهنگی و علمی داشته باشد و هرچه که وقف گسترش پیدا کند و بتواند هدفی که دارد را به سمت جلو پیش ببرد بدون شک، تأثیرات مثبت آن در همه جامعه به وجود خواهد آمد.

این کارشناس ارشد فقه و مبانی حقوق تصریح کرد: با توجه به این‌که وقف می‌تواند در مسائل مختلف صورت بگیرد و جامعه را به سمت کار و تلاش و کوشش بیشتر پیش ببرد و کارآفرینی به وجود آورد این وقف می‌تواند زمینه‌ای برای ایجاد چنین شرایطی باشد تا فردی که امکانات زیادی ندارد و قصد دارد کاری را شروع کند، بتواند برایش بسیار کمک‌کننده باشد و این موضوع درمورد حوزه علمیه هم، صدق می‌کند. 

عارفی ادامه داد: بنده به عنوان فردی که تلاش می‌کنم در زمینه تحصیلی و کاری خود به سمت پیشرفت حرکت کنم تا این موضوع در جامعه نیز، نشر پیدا کند سعی‌ام بر این است که علم خود را در اختیار دیگران بگذارم و وقف آن‌ها کنم تا افراد دیگر تشویق شوند و به علمشان اضافه شود.

این کارشناس ارشد فقه و مبانی حقوق گفت: بانوان مبلّغی که در زمینه تبلیغ فعالیت می‌کنند اول از همه، وقف را در وجود خود ایجاد کرده‌اند تا پس از آن، موضوعات و حقایقی که به آن‌ها عامل هستند را به دیگران انتقال دهند و چنین افرادی را عامل به این امر کنند و این وقف می‌تواند به هر میزانی باشد و هر کسی می‌تواند به اندازه توان خود این اقدام را انجام دهد.

عارفی افزود: با توجه به شرایط اقتصادی جامعه می‌توان در زمینه‌های اقتصادی وقف انجام داد تا افرادی که دارای استعداد هستند و از شرایط خاصی برخوردارند ولی تسهیلاتی ندارند تا توانمندی‌های خود را به نمایش بگذارند وقف به آن ها کمک زیادی کند تا بتوانند کارآفرینی کرده و در زمینه تولید مشارکت کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار