لزوم بازنگری برخی از قوانین محیط‌زیست

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اهمیت حفاظت و حراست از محیط زیست گفت: برخی قوانین محیط‌زیست به خصوص قوانین مرتبط با محیط‌بانان نیاز به بازنگری دارد.

سید محمد موسوی در آیین تجلیل از محیط‌بانان چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: چهارمحال و بختیاری به دلیل قرار داشتن در منطقه زاگرس میانی یا زاگرس مرطوب از تنوع گیاهی و جانوری بالایی برخوردار است و هم‌اکنون ۱۲ درصد مساحت استان تحت مدیریت حفاظت محیط‌زیست قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه برای حفاظت از این عرصه‌ها ۱۰۵ محیط‌بان فعالیت دارند، گفت: در گذشته به دلیل تصمیم جذب نیروی انسانی و کوچک کردن بدنه دولت، جذب نیرو محیط‌بان در محیط زیست کم رنگ شد و در حالی که برای حفاظت از عرصه‌ها محیط‌زیست استان به بیش از ۳۵۰ محیط‌بان نیاز است.

به گفته وی، نمایندگان مجلس و قانونگذاران نسبت به تغییر قوانین و ساختار‌های این حوزه که متعلق به ۲ دهه گذشته است، توجه بیشتر داشته باشند، تا محیط‌بانان به عنوان ضابطان قضایی بتوانند براساس قوانین جدید از محیط زیست حفاظت وحراست کنند.

وی اظهار داشت: قوانین مرتبط با سلاح برای محیط‌بانان نیاز به اصلاح و بازنگری دارد تا ضابطان بتوانند در زمان وقوع حوادث و یا زمان ضروری از سلاح استفاده کنند.

دبیر شورای پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی چهارمحال و بختیاری گفت: در سال‌های گذشته میزان تعرض به عرصه‌های محیط‌زیست و منابع طبیعی افزایش پیدا کرد به همین دلیل قوانین ۲ دهه گذشته جوابگو نیست و باید نگرش نسبت به محیط‌زیست تغییر کند.

به گفته وی، محیط‌زیست یک امانت است که از نسل‌های قبلی به ما میراث رسیده است و باید به نسل‌های بعدی تحویل دهیم و باید در راستای حفاظت وحراست از این موهیت تلاش جدی صورت گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری نیز از فعالیت ۱۰۵ محیط‍‌بان برای حفاظت و حراست از محیط‌زیست استان خبر داد و گفت: با تلاش شبانه‌روزی محیط‌بانان تخلفات در عرصه‌های تحت مدیریت این سازمان کاهش پیدا کرده است.

سعید یوسف‌پور افزود: در بخش پیشگیری و مقابله با شکار شبانه در منطقه حفاظت شده تنگ صیاد نیز باتلاش محیط‌بانان و نصب تجهیزات به روز، شکار در شب در این منطقه به حداقل رسیده است.


بیشتر بخوانید


وی گفت: در یک‌سال اخیر ۲۱ سلاح غیرمجاز در این منطقه کشف و ضبط شد و تعدادی از شکارچیان در این منطقه دستگیر شدند.

یوسف‌پور از قضات دادگستری درخواست کرد، برای حفاظت بیشتر از میحط‌زیست شکارچیان با سابقه که دستگیر می‌شوند، در صدور رای آنها تجدید نظر شود تا این صدور رای باعث دلگرمی محیط‌بانان و همچنین کاهش تخلفات در این عرصه‌ها شود.

برچسب ها: محیط زیست ، محیط بان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.