از مبارزه با بیماری زنگ زرد تا کشت کاکتوس آپونتیا در فارس

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان نی‌ریز از پایش مزارع گندم و جو این شهرستان برای شناسایی بیماری زنگ زرد خبر داد.

علیرضا بصیری رئیس جهاد کشاورزی شهرستان نی‌ریز گفت: با توجه به مناسب بودن شرایط جوی برای شیوع بیماری زنگ زرد، پایش و بررسی مستمر و بکارگیری توصیه‌های فنی برای جلوگیری از شیوع این بیماری ضروری است.

او ادامه داد: تاکنون یک هزار هکتار از مزارع شهرستان مورد بازدید و پایش زنگ زرد قرار گرفته است.

بصیری تصریح کرد: استفاده از ارقام مقاوم، تراکم مناسب بوته، رعایت زمان کاشت، استفاده از کود پتاس و اوره به مقدار کافی و مدیریت آبیاری و تغذیه از روش‌های کنترل این بیماری است.

امسال بیش از یک هزار هکتار از اراضی شهرستان به کشت گندم و جو اختصاص یافته است.

بیماری زنگ زرد

عملیات اجرایی جاده بین مزارع روستایی در کوار

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان کوار از شروع عملیات اجرایی طرح تکمیل جاده دسترسی به مزارع و باغات روستایی خبر داد.

عبدالرسول جوکار رئیس جهاد کشاورزی شهرستان کوار با اشاره به شروع عملیات اجرایی طرح تکمیل جاده دسترسی به مزارع و باغات روستایی، اظهار کرد: این عملیات با هدف کمک به زیر ساخت‌های بخش کشاورزی در روستای باغان در حال انجام است.

او با اشاره به اینکه جاده مذکور یکی از راه‌های اصلی روستا است، گفت: با اجرای این طرح علاوه بر تسریع و تسهیل عبور و مرور کشاورزان و ادوات و تجهیزات کشاورزی، امکان دسترسی آسان ۸۰۰ خانوار از بهره برداران به ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی زراعی و باغی فراهم می‌شود.

پیش بینی تولید ۶ تن تخم کتان در بیضا 

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان بیضا از کشت علف قناری یا تخم کتان و پیش بینی تولید ۶ تن تخم این گیاه در شهرستان خبر داد.

صدیقه مویدی رئیس جهاد کشاورزی شهرستان بیضا با اشاره به کشت علف قناری یا تخم کتان در سطح ۳ هکتار از مزارع روستای بانش این شهرستان، اظهار کرد: پیش بینی می‌شود بالغ بر ۶ تن بذر تولید و روانه بازار شود. 

او با اشاره به اینکه گیاه تخم کتان قناری در اواخر دی ماه کشت و همزمان با جو برداشت می‌شود، تصریح کرد: میزان بذر مصرفی ۳۵ کیلوگرم در یک هکتار است. 

مویدی با بیان اینکه پیش بینی می‌شود متوسط عملکرد در هر هکتار حدود ۲ تن است، اضافه کرد: این محصول در بیضا به روش مکانیزه کشت و برداشت می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان بیضا بیان کرد: گیاه علف قناری که خونی واش هم نامیده می‌شود از خانواده گندمیان بوده و در طول دوره رشد، هیچگونه آفت و بیماری خاصی ندارد.

 او گفت: تخم کتان، یک دانه گیاهی مفید با طبع گرم و خشک، حاوی انواع ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر است که علاوه بر مصارف دارویی، غذای طیور نیز است.

این مقام مسئول افزود: کاشت گیاهان دارویی به دلیل نیاز آبی کم در شرایط خشکسالی و قابلیت تولید در زمین‌های کم بازده می‌تواند در افزایش بهره وری از منابع آب و خاک موثر واقع شود. همچنین به دلیل عملکرد مطلوب و قیمت مناسب برای اصلاح الگوی کشت توصیه می‌شوند.

تخم کتان

معرفی ۱۵ واحد نانوایی متخلف در نی‌ریز به تعزیرات 

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان نی‌ریز گفت: در بازرسی‌های صورت گرفته از خبازی‌های شهرستان نی‌ریز، ۱۵ واحد متخلف به تعزیرات حکومتی معرفی شدند.

علیرضا بصیری رئیس جهاد کشاورزی شهرستان نی‌ریز اظهار کرد: در بازرسی‌های صورت گرفته از واحد‌های خبازی توسط شورای آرد و نان شهرستان نی‌ریز، ۱۵ واحد متخلف به تعزیرات حکومتی به منظور تشکیل پرونده معرفی شدند.

او تصریح کرد: طرح تشدید نظارت بر فعالیت نانوایان در شهرستان از ابتدای امسال آغاز شده است و با جدیت ادامه دارد.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان نی‌ریز بیان کرد: تخلف این واحد‌ها شامل موارد صنفی و بهداشتی بوده است.

بصیری تاکید کرد: نانوایی‌ها موظف به نصب تابلو اطلاعات دقیق نانوایی، رعایت نوبت‌دهی و ساعت پخت، بهبود کیفیت نان و رعایت مسائل بهداشتی هستند.

این مقام مسئول یادآور شد: همشهریان می‌توانند در صورت مشاهده هر گونه تخلف، مراتب را به اداره صمت، اتاق اصناف و این مدیریت گزارش دهند و یا در سامانه ۱۲۴ تخلف را ثبت کنند.

کشت کاکتوس آپونتیا در شهرستان جهرم

رئیس جهاد کشاورزی جهرم از کشت کاکتوس آپونتیا در سطح ۴ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان خبر داد.

حسن زمانی رئیس جهاد کشاورزی شهرستان جهرم اظهار کرد: در سطح ۴ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان، کشت کاکتوس آپونتیا انجام شده است. 

او ادامه داد: پیش بینی می‌شود با توجه به وضعیت آب و هوایی شهرستان و شرایط مناسب جهت کشت آپونتیا، این گیاه مورد اقبال کشاورزان قرار گرفته و شاهد افزایش سطح زیر کشت این گیاه در سال‌های آتی باشیم.

کاکتوس آپونتیا

زمانی بیان کرد: کاکتوس آپونتیا به نام‌های انجیر تیغی، انجیر هندی، گلابی خاردار و کاکتوس راکتی شناخته می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی جهرم اضافه کرد: آپونتیا گیاهی دارویی است که مصرف خوراکی دارد و در طب سنتی جدید بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

او افزود: از جمله مهم‌ترین خواص این گیاه می‌توان کاهش التهاب، کاهش قندخون، افزایش سیستم ایمنی بدن، کاهش چربی خون، تقویت دستگاه گوارش، کاهش وزن، تسکین درد‌های مفصلی، محافظت از پوست و تقویت سلامت مو را نام برد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار