تهدیدی بسیار آزاردهنده که‌ تغییرات آب و‌ هوایی برای ساکنین در منازل دارد

نتایج یک مطالعه نشان داده است تغییرات آب و هوایی باعث هجوم موریانه‌ها در مقیاس بزرگتر می‌شود.

افزایش دمای جهانی می‌تواند منجر به هجوم موریانه‌های گسترده‌تر شود و سالانه خسارتی بیش از ۴۰ میلیارد دلار برجای گذارد، از این رو محققان خواستار اقدام فوری برای کاهش این تهدید هستند.

با گرم شدن تغییرات اقلیمی، صاحبان خانه‌ها با نوع جدیدی از تهدید مواجه می‌شوند: موریانه‌های مهاجم ممکن است شاهد هجوم موریانه‌ها باشند. در حال حاضر، موریانه‌ها سالانه بیش از ۴۰ میلیارد دلار خسارت وارد می‌کنند و با افزایش جمعیت، این هزینه مطمئناً افزایش خواهد یافت.

در یک مطالعه جدید منتشر شده در مجله دسترسی آزاد Neobiota، دانشجوی دکترا، Edouard Duquesne و پروفسور Denis Fournier از آزمایشگاه زیست شناسی تکاملی و بوم شناسی (Université Libre de Bruxelles) واقعیت نگران کننده گسترش احتمالی موریانه‌های مهاجم به مناطق جدید را توضیح می‌دهند.

مطالعه آن ها نشان می‌دهد که با افزایش دما و تغییر الگو‌های آب و هوایی، شهر‌های سراسر جهان نیز تغییر می‌کنند، از مناطق گرمسیری مانند میامی و لاگوس گرفته تا ابرشهر‌های معتدل مانند پاریس یا نیویورک.

اما موریانه‌ها که معمولاً با آب و هوای گرمسیری مرتبط هستند، چگونه به شهر‌های دور از زیستگاه طبیعی خود راه پیدا می‌کنند؟ پاسخ در ارتباط متقابل دنیای مدرن ما نهفته است، با جمعیت متراکم و شبکه‌های تجاری شلوغ، بستر مناسبی برای هجوم موریانه‌ها فراهم می‌شود.

تحقیقات Duquesne و Fournier بر نیاز به یک تغییر پارادایم در نحوه رویکرد ما به مدل‌سازی گونه‌های مهاجم تأکید می‌کند و با ترکیب متغیر‌های اتصال مانند تجارت، حمل‌ونقل و تراکم جمعیت، مطالعه آنها اهمیت درک تعاملات پیچیده‌ای را که گسترش موریانه را تسهیل می‌کند، برجسته می‌سازد.

با توجه به این یافته ها، محققان به طور یکسان از سیاستگذاران و شهروندان می‌خواهند که اقدامات سریعی را انجام دهند، صرف نظر از منطقه آب و هوایی خود، باید اقدامات سختگیرانه‌ای را برای کنترل موریانه‌ها و محافظت از خانه‌ها و زیرساخت‌ها انجام دهند.

محققان می‌گویند: شهروندان می‌توانند با بهره‌گیری از فناوری‌هایی مانند برنامه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی مانند iNaturalist، برای شناسایی و گزارش مشاهده‌های احتمالی موریانه، نقش مهمی ایفا کنند و ساکنان عادی را به نگهبانان هوشیار محیط خود تبدیل کنند.

محققان نتیجه گرفتند: از آنجایی که ما با چالش‌های آب و هوایی به سرعت در حال تغییر روبرو هستیم، آگاهی و اقدامات پیشگیرانه بهترین دفاع ما در برابر تهدید خزنده موریانه‌ها است.

منبع: الیوم‌السابع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۱ ۰۳ خرداد ۱۴۰۳
دولت باید فورا واردات چوب و خاک آره و ذغال رو آزاد کنه والا چیزی از جنگل‌های شمال باقی نمیمونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۵ ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
گرم شدن تغییرات اقلیمی، صاحبان خانه‌ها با نوع جدیدی از تهدید مواجه می‌شوند: موریانه‌های مهاجم ممکن است شاهد هجوم موریانه‌ها باشند.

حالااینو ترجمه بفرمایید لطفا...