۸۷۰ شهرک صنعتی فعال در کشور داریم

معاون وزیر صمت گفت: در حال حاضر ۸۷۰ شهرک صنعتی داریم. همچنین ۴ منطقه اقتصادی، ۶۵ شهرک صنعتی غیردولتی و ۸ شهرک فناوری در کشور فعال است.

فرشاد مقیمی، رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در نشست شورای رؤسای اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور با اشاره به روز ملی صنعت و معدن در دهم تیرماه، اظهار کرد: در این روز دولت از بسته حمایت از کسب‌وکار خود که به همراه ۱۴ وزارتخانه و تمام ذی‌نفعان دخیل در اقتصاد تدوین کرده، رونمایی خواهد کرد. این بسته در قوای مختلف جداگانه آماده شده و در آن نگاه و نظر بخش خصوصی در تهران و سراسر کشور مورد توجه قرار گرفته است.

مقیمی در ادامه با ارائه گزارشی درباره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به سال جهش تولید و مشارکت مردمی اشاره کرد و گفت: در سال جدید، کارهای زیادی هست که باید انجام بگیرد بسیاری از مشکلات مهم اقتصادی مثل مساله تورم، مساله اشتغال و مساله ارزش پول ملی، حل خواهد شد.

وی با بیان اینکه در بخش مردمی ظرفیت‌های بزرگی وجود دارد که این ظرفیت‌ها بایستی فعال شود افزود: اگر ما بخواهیم جهش تولید داشته باشیم، باید اقتصاد را مردمی و پای مردم را به عرصه تولید به نحو محسوسی باز کنیم؛ همچنین نیاز است که موانع حضور مردم را برطرف کنیم.

مقیمی در ادامه گفت: در حال حاضر ۸۷۰ شهرک صنعتی داریم. همچنین ۴ منطقه اقتصادی، ۶۵ شهرک صنعتی غیردولتی و ۸ شهرک فناوری داریم. نزدیک به ۶۱ واحد صنعتی در اینجا فعالیت می‌کنند و ۱۲ درصد آن متوقف است. ۱۱۸ هزار قرارداد با بخش صنعت منعقد شده است. ۶۱ هزار واحد به بهره‌برداری رسیده است.

وی درباره اهداف سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: مهم‌ترین اهداف سازمان ایجاد زیرساخت‌های صنعتی، حمایت و توسعه صنایع کوچک، توسعه صنعتی و فناوری، توسعه بازار و امور بین‌الملل، تأمین منابع مالی و سرمایه‌گذاری توسعه بنگاه‌ها و کارآفرینی است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه ضمن بررسی رویکردهای بازنگری دستورالعمل حق بهره‌برداری از شهرک‌های صنعتی افزود: افزایش مشارکت مردم، تکمیل زنجیره ارزش، تسهیل‌گری و بهبود فضای کسب‌وکار از رویکردهای مهم این حوزه است. در برخی از شرکت‌ها امکان توسعه نداریم ولی به هر دلیلی اراضی واگذارشده و امکان تفکیک قائل نمی‌شدیم ولی هم اکنون می‌توان زمین اضافه را تفکیک و جواز صنعتی صادر کرد.

جزئیات دستورالعمل حق بهره‌برداری از شهرک‌های صنعتی

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران درباره دستورالعمل حق بهره‌برداری از شهرک‌های صنعتی گفت: دوره بازپرداخت اقساط اراضی به درخواست متقاضیان از یک سال تا مدت سه سال در راستای جذب مشارکت حداکثری مردم و تسهیل در شرایط واگذاری زمین تعیین می‌شود. ۱۰ درصد مشوق به قیمت واگذاری، بازپرداخت ۴۸ ماه اقساط و شش ماه تنفس در پرداخت اقساط برای شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه استراتژیک اعطا می‌شود.

وی ادامه داد: ۵ درصد مشوق به قیمت واگذاری حق بهره‌برداری برای گروه‌های هدف ازجمله شرکت‌های تعاونی، واحدهای فناور، صنوف تولیدی و غیره اعطا شده؛ همچنین ۵ درصد مشوق به قیمت واگذاری حق بهره‌برداری (علاوه بر مشوق اعطایی در مناطق کمتر توسعه‌یافته تا سقف ۵۰ درصد)، برای مناطق کمتر توسعه‌یافته، جهت توسعه متوازن و ترغیب سرمایه‌گذاران و استفاده بهینه از زیرساخت‌های ایجادشده در راستای جهش تولید و مشارکت مردم داده می‌شود.

مقیمی اظهار کرد: برای تسهیل‌گری در بهره‌برداری شهرک‌های صنعتی، ۱۰ درصد مشوق به قیمت واگذاری حق بهره‌برداری به شرکت‌های دانش‌بنیان و پرداخت اقساط قرارداد تا سقف ۴۸ ماه داده می‌شود. همچنین اعطای ۶ ماه تنفس در پرداخت اقساط برای شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه استراتژیک در دستور کار است.

وی ادامه داد: در راستای بهره‌مندی بیشتر واحدهای خرد و کوچک از مجتمع‌های کارگاهی و صنفی ساخته‌شده علاوه بر اجاره، امکان واگذاری نیز میسر شد. ۵۰ درصد هزینه تفکیک قطعات در راستای افزایش مشارکت مردم، بهینه‌سازی تولید، ایجاد اشتغال و کیفی سازی استفاده از اراضی صنعتی موجود واحدها در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کاهش‌یافته است. همچنین ۸۰ درصد هزینه تفکیک قطعات مجتمع‌های کارگاهی و صنفی در راستای افزایش مشارکت مردم، کاهش بهای تمام‌شده و ترغیب به سرمایه‌گذاری در زمینه ایجاد مجتمع‌های کارگاهی و صنفی جهت استقرار واحدهای و خرد و کوچک کاهش دارد.

به گفته معاون وزیر صمت، در راستای جهش تولید، زمان مجاز جهت بهره‌برداری مربوط به طرح‌ها، به‌منظور بهره‌مندی از مشوق‌های پیش‌بینی‌شده افزایش پیدا کرد.

مقیمی اظهار کرد: کاهش ۵۰ درصد قیمت حق بهره‌برداری از اراضی به‌منظور استقرار صنوف توزیعی، نظیر انبارها به‌عنوان خدمات پشتیبان صنعت، کاهش ۲۰ درصدی مبلغ قرارداد با بازپرداخت ۴۸ ماه و ۶ ماه تنفس برای سرمایه‌گذاران نیروگاه‌های تجدیدپذیر در راستای تأمین برق پایدار و کمک به ناترازی تولید برق، بهره‌برداری از ظرفیت‌های بلااستفاده موجود، ایجاد بستر مناسب برای کاهش هزینه‌ها، افزایش تولید و تکمیل زنجیره ارزش و همچنین موافقت با صدور بیش از یک مجوز در قراردادهای حق بهره‌برداری.

وی تصریح کرد: واگذاری اراضی به‌صورت رایگان جهت استقرار دفاتر تشکل‌های صنفی و صنعتی، در راستای افزایش تعامل تشکل‌های صنعتی با واحدهای مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی؛ تسهیل شرایط نقل‌وانتقال در راستای تکمیل کردن طرح‌های نیمه‌تمام و جذب سرمایه‌گذاران واقعی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی؛ «نوسازی و بازسازی واحد» به سرمایه‌گذار جدید انتقال می‌یابد از و واحدهایی که به جهت باز فعال‌سازی «واحدهای راکد» پرداخت هزینه نقل‌وانتقال معاف شدند؛ پیش‌بینی رویه اجرایی به صورتی که هیچ‌گاه دچار توقف در واگذاری نشویم.

خبرنگار: رضا زارع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار