بسترسازی رودخانه‌های شیروان در مسیر احیاء

انباشت رسوبات سیلاب در بستر رودخانه‌های شهرستان شیروان شرایط را برای مسیل‌ها سخت کرده است.

شهرستان شیروان خراسان شمالی در مسیر رودخانه اترک واقع است و یک‌هزار و ۶۵ کیلومتر رودخانه، مسیل و آبراه دارد و از این میزان ۳۳۹ کیلومتر در مسیل‌های مهم و حساس و در حوزه مسکونی قرار دارد.

تاکنون مطالعات تعیین حد بستر و حریم ۱۸۲ کیلومتر از ۳۳۹ کیلومتر مسیل‌ مهم و حساس رودخانه‌های این شهرستان انجام شده و مابقی نیز در دست احیاء است.

آنچه که اهمیت لایروبی این مسیل ها را مورد توجه قرار می دهد وجود باران های سیل آسا و رودخانه ای که در میان این شهرستان جاری است و بیم آن می رود در صورت سیلابی بزرگ خسارات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد بنابراین رفع نقاط حادثه خیز و لایروبی این رودخانه ها از اهمیت برخوردار است.

۳۳۹ کیلومتر مسیل حساس

مدیر امور منابع آب شهرستان شیروان در این خصوص گفت: امسال ۲.۵ کیلومتر از رودخانه های شیروان لایروبی و بازگشایی شد و مابقی نیز در دستور کار قرار دارد.

اسحاق خسروپناه اضافه کرد: همچنین مطالعات تعیین حد بستر و حریم ۳۷ کیلومتر در برنامه است که در صورت تخصیص اعتبارات تا پایان امسال، عملیات ۱۵ کیلومتر انجام خواهد شد.

وی عنوان کرد: عوامل انسانی، زراعت غیراصولی در اراضی شیبدار، عدم رعایت اصول آمایش سرزمینی، جاده سازی غیراصولی در اراضی کوهستانی، لایروبی ناکافی کانال های اصلی و احداث تقاطع های غیراصولی سازه ای از جمله مشکلات لایروبی رودخانه های این شهرستان محسوب می شود که باید اصلاح شود.

۷۱ کیلومتر نیاز به ساماندهی

خسروپناه افزود: ۷۱ کیلومتر از رودخانه‌های این شهرستان نیاز به ساماندهی و لایروبی دارد و با توجه به اهمیت موضوع برای این کار باید اعتبارهای لازم اختصاص یابد و ایمن سازی کامل رودخانه‌های این شهرستان خراسان شمالی به ۲ هزار و ۸۹۸ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

وی تصریح کرد: همچنین ۳۲ نقطه آسیب پذیر رودخانه و مسیل‌های این شهرستان برای اجرای کار لایروبی، بازگشایی و ساماندهی در دستور کار قرار دارد.

مدیر امور منابع آب شیروان اضافه کرد: چهار کیلومتر از رودخانه های این شهرستان واقع در روستاهای «گرماب، تبریان و مشهد طرقی» از توابع بخش مرکزی شیروان سال گذشته از محل اعتبارهای ملی و استانی لایروبی و بازگشایی شد.

وی بیان کرد: همچنین سه کیلومتر از رودخانه های شهرستان به منظور لایروبی و بازگشایی با اعتبار ۶ میلیارد و ۸۵۰ میلیون ریال در نوبت انتخاب پیمانکار قرار دارد.

شناسایی ۸۲ تقاطع غیراصولی

خسروپناه اضافه کرد: ۸۲ تقاطع غیراصولی در مسیر رودخانه های این شهرستان خراسان شمالی شناسایی شد که نیاز به اصلاح و حذف دارد.

وی ادامه داد: پس از شناسایی تقاطع های غیراصولی، جهت رفع ایرادات و حذف آن موضوع به متولیان امر ابلاغ شده است تا هر چه سریع تر نسبت به آن اقدامات لازم صورت گیرد.

مدیر امور منابع آب شیروان افزود: تقاطع های غیراصولی در خارج و محدوده شهر هستند که اعتبار مورد نیاز برای اصلاح و بازسازی آن باید توسط دستگاه های متولی در نظر گرفته شود.

مساحت کل حوضه آبریز دشت شیروان – فاروج، پنج هزار و ۹۰۰ کیلومتر مربع است که هزار و ۳۶۰ کیلومتر آن دشت و مابقی را ارتفاعات منطقه تشکیل می دهد.

شیروان به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت خراسان شمالی در ۶۰ کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.