قلعه صمصام قلعه‌ای تاریخی در کنار رودخانه کرج

جاده کرج به چالوس با قلعه تاریخی صمصام همجوار است و این قلعه در روزگاران قدیم از اهمیت بالایی برخوردار بوده است.

قلعه صمصام یکی از جاذبه‌های گردشگری تاریخی شهر کرج است که به دست صدر اعظم ایران در دوره مشروطه نجفقلی خان ملقب به صمصام السلطنه بنا شده و دارای ایوان و پیشخوان ستون دار سنگی است. مساحت این قلعه حدود ۱۰۰۰ متر مربع به شکل مستطیل در دو طبقه ساخته شده است. طبقه اول دارای چندین اتاق با پوشش طاق و تویزه و با خشت خام بنا شده و بسیار محکم و استوار پابرجا باقی مانده است.
 
مقابل این اتاق را ایوانی با ستون‌های سنگی در بر گرفته است که با نقوش حجاری شده گیاهی مزین گشته است. طبقه دوم که ایوانی ستون دار مشابه طبقه همکف داشته، خراب شده و آثار زیادی از آن باقی نمانده است.
 
قلعه صمصام از آثار تاریخی ارزشمندی است که از دوره قاجار به جا مانده است بخش بزرگی از قلعه صمصام امروزه سالم مانده است و نشان دهنده تاکتیک‌های نظامی و دفاعی حرفه‌ای که در آن دوره در ساخت آن به کار رفته است این بنا از یک حیاط مرکزی بزرگ و همینطور تعدادی اتاق تشکیل شده است. ۴ برج در هر گوشه‌ی قلعه ساخته شده اند که حالا فقط دو عدد از آنها در قسمت شمالی باقی مانده اند.
 
قلعه تاریخی صمصام از جنس ملات، ساروج، سنگ و همچنین آجر است و از نظر معماری در ساخت آن از طرح دژ‌های جلگه‌ای چهارگوشه الهام گرفته شده است. این قلعه تفاوت زیادی با سایر قلعه‌ها از نظر استحکامات دارد و بیشتر برای اهداف نظامی و دفاعی ساخته شده است. قلعه صمصام کرج در کنار رودخانه کرج واقع شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.