کهگیلویه بزرگ شامل شهرستان‌هایی است که با وجود ظرفیت‌های متعدد تاریخی، طبیعی، گردشگری، کشاورزی وآب و راه و صنعت، اما همواره غبار محرومیت در چهره شان نمایان است.

باشگاه خبرنگاران جوان - کهگیلویه بزرگ شامل شهرستان‌های چهارگانه لنده، بهمئی، کهگیلویه و چرام با وجود ظرفیت‌های متعدد تاریخی، طبیعی، گردشگری، کشاورزی وآب و راه و صنعت، اما همواره غبار محرومیت در چهره شهر‌ها و روستا‌های ان نمایان است که می‌توان با اقدام‌ها و طرح‌های بزرگ زیربنایی و زیرساختی و حمایت‌های دولت امیدوار به توسعه و شکوفایی این منطقه در آینده باشیم.

جاده‌ها و راه‌های ارتباطی از جمله زیرساخت‌های حیاتی هر کشور به شمار می‌روند که نقش مهمی در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایفا می‌کنند.

راه‌ها به منظور تسهیل در جابه‌جایی افراد و کالا‌ها، ارتباطات و تبادل اطلاعات ایجاد شده‌اند. اهمیت جاده‌ها و راه‌های ارتباطی جاده‌ها و راه‌های ارتباطی به عنوان شریان‌های اقتصادی عمل می‌کنند.

با فراهم کردن دسترسی به بازارها، تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان می‌توانند به راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و این امر به رشد اقتصادی کمک می‌کند. وجود جاده‌های مناسب موجب دسترسی آسان‌تر به خدمات بهداشتی، آموزشی و اجتماعی می‌شود.

همچنین ساخت و نگهداری جاده‌ها و راه‌های ارتباطی می‌تواند به ایجاد شغل‌های جدید در زمینه‌های مختلف منجر شود که همین فرصت‌ها می‌توانند به کاهش نرخ بیکاری و افزایش درآمد خانوار‌ها، جذب گردشگران و توسعه صنعت گردشگری کمک کنند که این امر به رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال در مناطق توریستی منجر می‌شود.

در همین راستا، سید محمد موحد، نماینده شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی، در دومین بخش از گزارش عملکرد یک ساله خود به موضوع راه و شهرسازی پرداخت.

نماینده مردم شهرستان‌های چهارگانه کهگیلویه، چرام، لنده و بهمئی در مجلس شورای اسلامی معتقد است که خدمات و اقدام‌های دولت چهاردهم و تلاش مجموعه مدیریت اجرایی استان برای تکمیل طرح‌های موجود عمرانی و اقتصادی مسیر توسعه یافتگی منطقه را رقم خواهد زد.

سید محمد موحد می‌گوید: کهگیلویه با وجود ظرفیت‌ها و منابع و داشته‌های مختلف، اما همواره از محرومیت‌های عمیق رنج می‌برد.

وی بیان کرد: ما به آینده امیدوار هستیم و باید با همدلی و انسجام و هماهنگی بین بخشی بتوانیم موانع موجود بر سر راه فعالیت‌های عمرانی را برداریم.

او می‌گوید: دولت وفاق ملی با هدف ارتقای توسعه پایدار و بهبود شرایط زندگی مردم، تلاش‌های مستمر و موثری را در پیگیری پروژه‌های مختلف انجام می‌دهند.

نماینده کهگیلویه بزرگ با نگاهی راهبردی به حوزه راه، زیرساخت‌ها را از خاک بیرون کشیده و قدم به قدم آن را بر نقشه استان نشاند.

از اتصال کهگیلویه به شاهراه‌های ملی گرفته تا آسفالت جاده‌های فراموش‌شده در دل روستا‌ها و این گزارش داستان عبور از سکون و رکود است.

افتتاح محور دهدشت– پاتاوه؛ پایان انتظار برای اتصال کهگیلویه به مرکز کشور یکی از مهم‌ترین رویداد‌های عمرانی در سال‌های اخیر، بهره‌برداری از پروژه بزرگ دهدشت–پاتاوه بود. این مسیر حیاتی که کهگیلویه را به مرکز کشور متصل می‌کند، با حضور رئیس‌جمهور فقید شهید رئیسی افتتاح شد.

موحد در این‌باره گفت: «این مسیر، شریان حیاتی کهگیلویه است. سال‌ها مطالبه شد و بار‌ها متوقف ماند. اما ما ایستادیم، پیگیری کردیم و پروژه را از پرونده‌های خاک‌خورده بیرون کشیدیم.

 وی همچنین به وجود ایراداتی در این مسیر اشاره کرد و گفت: ما پیگیر حل این مشکلات هستیم. این مسیر، کهگیلویه مرکزی، چاروسا و دشموک و لنده را از بن‌بست خارج کرد.

موحد افزود: با اعتباری که برای پروژه زیرنا- دم عباس به جاده ترانزیتی پاتاوه دهدشت در نظر گرفته شده، چاروسا و دیشموک در بهترین حالت ارتباطی با مرکز استان و اقتصاد ترانزیتی قرار خواهند گرفت. مصمم هستیم این پروژه در کمترین زمان به سرانجام برسد.

پروژه تراب–لنده–پاتاوه؛ آغاز حلقه اتصال لنده به شریان‌های منطقه‌ای

سید محمد موحد با تأکید بر اینکه لنده نباید جدا از نقشه توسعه بماند، گفت: «این شهرستان از نظر موقعیت جغرافیایی، حلقه‌ای استراتژیک است و باید به شریان‌های اصلی کشور متصل شود.

وی افزود: پروژه اتصال به محور پاتاوه با سه فاز در حال اجراست. فاز اول با اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید، فاز دوم آغاز شده و فاز سوم نیز مناقصه‌اش برگزار شده است. همچنین پروژه لنده_تشان و اتصال به محور تراب و پاتاوه که در بودجه ۱۴۰۴ دیده شده، با اعتبار ۴۰ میلیارد تومان از اعتبارات متوازن ۲ در حال پیگیری است.

پروژه‌های گسترده بهسازی، آسفالت و اصلاح راه‌ها در یک‌سال گذشته، بیش از ده‌ها پروژه بهسازی، روکش آسفالت، تعریض و اصلاح مسیر در چهار شهرستان اجرا یا آغاز شده است.

از جمله مهم‌ترین این پروژه‌ها می‌توان به افتتاح پل رود سمه در دیشموک با اعتبار ۲۵۰ میلیارد ریال و روکش آسفالت محور دهدشت–خیرآباد با اعتبار ۳۸۰ میلیارد ریال اشاره کرد.

موحد درباره این اقدامات گفت: «ما تلاش کردیم به جای تمرکز بر یک شهر یا محور، کل منطقه را در نگاه توسعه ببینیم. هر روستایی که راهش آسفالت شد، به ما امید بیشتری داد برای ادامه مسیر. اقدامات زیربنایی در بهمئی؛ از سرآسیاب تا پل‌های روستایی نماینده مردم بهمئی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت این شهرستان گفت: «بهمئی، محروم‌ترین نبود، ولی فراموش‌شده‌ترین بود. ما این روند را متوقف کردیم. امروز از ممبی تا لیکک پروژه در جریان است.

حوزه زیرساختی شهرستان بهمئی

اقدامات عمرانی گسترده‌ای در راستای توسعه راه‌ها و ارتقاء سطح ارتباطات جاده‌ای انجام شده است که مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از تعریض و اصلاح محور لنده به لیکک و رفع نقاط حادثه‌خیز این مسیر با هدف افزایش ایمنی و تسهیل تردد بین شهرستانی.

تحولات زیرساختی چرام؛ تلاش برای خروج از انزوا 

نماینده مردم چرام در مجلس شورای اسلامی، با تشریح اقدامات انجام‌شده در حوزه راه و زیرساخت‌های شهرستان چرام بر اهمیت اتصال این شهرستان به محور‌های استراتژیک استان‌های همجوار تأکید کرد.

موحد با اشاره به پروژه‌های مختلفی که در حال حاضر در چرام در حال اجرا هستند، اظهار داشت: چرام در موقعیتی قرار دارد که اگر به شبکه جاده‌ای استان‌های همسایه متصل شود، تحولی بزرگ در اقتصاد و خدمات اتفاق می‌افتد.

سال‌ها این فرصت نادیده گرفته شده بود و ما با تعریف پروژه‌های هدفمند، تلاش کردیم چرام را از انزوا خارج کنیم. از جمله پروژه‌های مهمی که در این راستا به اجرا درآمده است، افتتاح فاز اول جاده لیهاب به طول پنج کیلومتر با اعتبار ۱۲ میلیارد تومان است که بخشی از پروژه کلان اتصال چرام به پاتاوه محسوب می‌شود.

همچنین، فاز دوم پروژه جاده شیخ هابیل با هدف تسهیل تردد روستا‌های مرتفع و سخت‌گذر به مرکز شهرستان آغاز شده است.

موحد به پروژه اتصال میان‌تنگان به امامزاده علی (ع) اشاره کرد و افزود: این پروژه به‌عنوان یک حلقه ارتباطی کلیدی، ضمن کاهش مسیر، دسترسی به مرکز استان را تسهیل می‌کند.

وی همچنین از بهسازی، تعریض و ایمن‌سازی جاده‌های روستایی در مناطق مختلف چرام خبر داد و گفت: این اقدامات نه‌تنها دسترسی روستا‌های چرام به مرکز شهرستان و مرکز استان را تسهیل می‌کند، بلکه موجب اتصال بهتر بین شهرستان‌های جنوبی و شمالی استان و نیز استان‌های هم‌مرز خواهد شد.

موحد با اشاره به تأمین اعتبار در بودجه ۱۴۰۴ برای محور‌های راهبردی چرام، تصریح کرد: ما پیگیری کردیم تا برای محور چرام–باشت و چرام–گچساران هم ردیف ملی در بودجه بگیریم. چرام باید به‌عنوان یک نقطه اتصال، نه یک نقطه فراموش‌شده، در نقشه توسعه دیده شود.

وی به روش‌های متفاوتی که برای پیشبرد پروژه‌ها اتخاذ کرده، اشاره کرد و گفت: ما اجازه ندادیم که پروژه‌های مردم به بایگانی سپرده شوند. راه افتادن یک پروژه، فقط کلنگ‌زنی نیست؛ گاهی صد ساعت مذاکره پشت آن است.

اقدامات موثر در حوزه مسکن؛ فاصله تا وضعیت مطلوب همچنان پابرجاست موحد با اذعان به اینکه در بخش مسکن با وضعیت مطلوب فاصله داریم افزود: در حوزه ساخت و تأمین مسکن طی یک سال گذشته اقدامات مهم و قابل تقدیری در سطح شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده انجام شده است. هرچند هنوز با وضعیت مطلوب فاصله داریم، اما روند حرکتی مثبت ارزیابی می‌شود.

موحد تشریح کرد: در قالب طرح نهضت ملی مسکن، ۲۲۹۴ واحد مسکونی تعریف شده که بخشی از آنها تحویل شده، بخشی نیز در مرحله ساخت استو همچنین در چارچوب سیاست‌های حمایتی از جوانی جمعیت، برای ۸۰۵ متقاضی زمین اختصاص یافته تا زمینه ساخت مسکن فراهم شود. با این وجود، در برخی مناطق از چهار شهرستان، چه در اجرای نهضت ملی مسکن و چه در طرح جوانی جمعیت، از برنامه زمان‌بندی عقب هستیم.

برای جبران این عقب‌ماندگی، نیاز به تدابیر جدید، جدیت بیشتر و تلاش مضاعف مدیران اجرایی احساس می‌شود. موحد گفت: عدم ساخت و ساز در شهر دهدشت یکی از مهمترین معضلات کهگیلویه و شهر دهدشت است.

دهدشت محصور و محدوده به بافت یک دهه گذشته مانده که همین امر سبب کمبود خانه در سح شهر و به تبع آن افزایش بیش از حد قیمت ملک و اجاره بها شده است.

ما در ۱۴۰۴ تلاش خواهیم کرد موانع سد راه ساخت مسکن در زمین‌های تفکیک شده را دنبال کنیم تا مردم بتوانند با مشارکت در ساخت منازل خود بخشی از معضل مسکن دهدشت را مرتفع کنند.

موقعیت جغرافیایی کهگیلویه به نحوی است که هر چقدر در بخش راه ورود کنیم و کار کنیم باز هم از وضع مطلوب فاصله زیاد داریم.

موحد تشریح کرد: اگرچه در بالا برخی از مطالبات را عنوان کردم، اما من فقط بخشی از مطالبات مردم عزیز و مسولان خدوم چهار شهرستان را تیتر وارد می‌گویم تا متوجه شوید چه حجم عظیمی مطالبه وجود دارد که ما روز و شب در تلاشیم تا همه این درخواست‌ها را اجابت کرده و وضعیت راه‌ها را ارتقا دهیم.

موحد در ادامه تشریح کرد: "در قالب طرح نهضت ملی مسکن، ۲۲۹۴ واحد مسکونی تعریف شده که بخشی از آنها تحویل شده و بخشی نیز در مرحله ساخت است. همچنین در چارچوب سیاست‌های حمایتی از جوانی جمعیت، برای ۸۰۵ متقاضی زمین اختصاص یافته تا زمینه ساخت مسکن فراهم شود.

وی همچنین به عقب‌ماندگی در برخی مناطق از چهار شهرستان اشاره کرد و گفت: "در اجرای نهضت ملی مسکن و طرح جوانی جمعیت، از برنامه زمان‌بندی عقب هستیم. برای جبران این عقب‌ماندگی، نیاز به تدابیر جدید، جدیت بیشتر و تلاش مضاعف مدیران اجرایی احساس می‌شود.

موحد با انتقاد از وضعیت ساخت و ساز در شهر دهدشت، تصریح کرد: "عدم ساخت و ساز در شهر دهدشت یکی از مهم‌ترین معضلات کهگیلویه و شهر دهدشت است. دهدشت محصور و محدوده به بافت یک دهه گذشته مانده که همین امر سبب کمبود خانه در سطح شهر و به تبع آن افزایش بیش از حد قیمت ملک و اجاره بها شده است.

ما در ۱۴۰۴ تلاش خواهیم کرد موانع سد راه ساخت مسکن در زمین‌های تفکیک شده را دنبال کنیم تا مردم بتوانند با مشارکت در ساخت منازل خود بخشی از معضل مسکن دهدشت را مرتفع کنند.

وی همچنین به انتقادات در مورد پروژه‌های جاده‌ای اشاره کرد و گفت: گاهی یک صدایی از جایی بلند می‌شود و با گلایه می‌گوید که مگر چند کیلومتر جاده چقدر هزینه می‌خواهد که کارهایش انجام نمی‌شود؟ موقعیت جغرافیایی کهگیلویه به نحوی است که هر چقدر در بخش راه ورود کنیم و کار کنیم، باز هم از وضع مطلوب عقبیم.

موحد تصریح کرد: در تلاش هستیم تا همه این درخواست‌ها را اجابت کرده و وضعیت راه‌ها را ارتقا دهیم.

موحد با اشاره به پروژه‌های متعدد در حال اجرا، بر اهمیت تسریع در این برنامه‌ها تأکید کرد و خواستار همکاری بیشتر از سوی مسئولان مربوطه شد تا مشکلات موجود در حوزه مسکن و راه‌های ارتباطی به سرعت حل و فصل شود.

منبع:ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.