نایب رئیس مجلس، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات و نماینده مردم فیروزکوه و دماوند در مجلس در جلسه‌ با فرهنگیان به استماع نقطه‌نظرات معلمان نشستند.

باشگاه خبرنگاران جوان - به مناسبت فرا رسیدن هفته معلم نشست حمیدرضا حاجی‌بابایی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، علیرضا منادی‌سفیدان رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس و شاهرخ رامین نماینده مردم فیروزکوه و دماوند در مجلس با جمعی از مدیران و معلمان آموزش و پرورش به‌منظور بررسی مشکلات حوزه آموزش و پرورش و فرهنگیان در مرکز امور نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

حاجی‌بابایی: عده‌ای نمی‌توانند معلمان و آموزش و پرورش را در حد و قواره خودش ببینند

حمیدرضا حاجی‌بابایی نایب رئیس مجلس در این جلسه پس از استماع نقطه‌نظرات فرهنگیان و درخواست‌های آن‌ها گفت: ضمن پاسداشت جایگاه ویژه و رفیع معلمان در سراسر کشور تاکید دارم که مجلس همیشه با مصوبات کمیسیون آموزش و تحقیقات همراه بوده است و در راستای به نتیجه رساندن «نظام رتبه‌بندی معلمان» نیز زمان و انرژی بسیاری گذاشتیم، هرچند مجلس به‌معنای واقعی به اجرای این قانون کمک کرد، اما متاسفانه قانون مذکور به درستی اجرا نشد و عجیب است عده‌ای نمی‌توانند معلمان و آموزش و پرورش را در حد و قواره خودش ببینند.

وی ادامه داد: ان‌قلت‌های بسیاری در اجرای قانون «رتبه‌بندی معلمان» آورده می‌شود مانند اینکه آیا شامل اداری‌ها یا معلمان تازه جذب شده هم می‌شود؟، در حالی که تمامی این موارد راهکار قانونی دارد و فقط باید به جای خواباندن کار، راهکارها را اجرایی کرد و مدام به دنبال بررسی نبود.

به دلیل اجرای بد؛ رتبه‌بندی معلمان به کام معلمان تلخ شد

حاجی بابایی معتقد است قانون بسیار خوب رتبه‌بندی معلمان به دلیل اجرای بد به کام معلمان تلخ شد، در حالی که معلم قله‌ای است که اگر به آن توجه نکنیم تمامی دامنه‌ها آسیب خواهند دید.  

وی با تاکید بر اینکه دانش‌آموزان فقط باید توسط معلمان تعلیم و تربیت شوند، مطرح کرد: فقط در این شرایط بسیاری از مشکلات در کشور افول پیدا خواهد کرد لذا امید است به زودی و به فضل الهی از معبرهای اقتصادی عبور کنیم و دست دولت باز شود تا معلمان و مدارس مورد توجه قرار گیرند چراکه آبادانی مملکت فقط یک راه دارد و آن هم توجه به آموزش و پرورش است و اگر جای جای کشور آباد شود اما آموزش مشکل داشته باشد بازهم راه به جایی نخواهیم برد.  

انتقاد منادی‌سفیدان به عدم ثبات مدیریتی در آموزش و پرورش

علیرضا منادی سپیدان رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در ادامه این جلسه با بیان اینکه ما اکنون 13 هزار شرکت دانش‌بنیان داریم که 700 هزار نخبه و اساتید در این شرکت‌ها فعال هستند، اظهار کرد: باید بررسی کرد معلمان و فرهنگیان در کجایی این زنجیره قرار گرفته‌اید؟ درحالی‌که ما همیشه از دانش‌آموزان سوال می‌کردیم؛ علم بهتر است یا ثروت؟، درحالی‌که آخر زنجیره علم، ثروت است و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان به معنای توسعه علم و دانش به صورت توامان است، البته شما معلمان تربیت‌کننده این نخبگان هستید تا جایی که ما اکنون در بسیاری از علوم پیشران هستیم.

وی با انتقاد از اینکه یکی از اساسی‌ترین مشکلات آموزش و پرورش عدم ثبات مدیریتی است، گفت: اگر ما به یک وزیر و مدیر با توان متوسط اجازه فعالیت حداقل حدود 7 سال را بدهیم، به مراتب سیستم آموزش و پرورش بهتری خواهیم داشت اما در طول 10 سال حدود 11 وزیر آموزش و پرورش جا به جا شده و این آسیب بزرگی محسوب می‌شود.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس با بیان اینکه 14 قانون توسط کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس برای افزایش کیفیت آموزش تصویب شده، گفت: برای 4 قانون، جایزه ملی قانون دریافت کرده‌ایم که یکی از آن‌ها «قانون رتبه‌بندی معلمان» است که به اجرای صحیح نیاز دارد چراکه تنها تحول اصلی برای معلمان در یک صد سال گذشته همین قانون است.

به گفته وی این قانون در حالی بد اجرا شد که دولت‌ وقت در بدترین شرایط مالی 50 هزار میلیارد تومان برای رتبه‌بندی به آموزش و پرورش بودجه تخصیص داد اما معلمان به دلیل اجرای نادرست قانون همچنان ناراضی هستند.  

رامین: درخواست‌های اصلاح معیشت معلمان کاملا به جا است

در ادامه شاهرخ رامین نماینده مردم فیروزکوه و دماوند در مجلس در این جلسه گفت: به‌یقین استماع نقطه‌نظرات شما فرهنگیان برای بهبود آموزش و تربیت دا نش‌آموزان با حضور نایب‌رئیس مجلس و رئیس کمیسیون به پیگیری بهتر مسائل کمک خواهد کرد، البته درخواست‌های همچون ترمیم بودجه مورد نیاز آموزش و پرورش، اصلاح معیشت معلمان، استخدام بیشتر سرایه‌داران مدارس و... کاملا به جا است لذا باید با جدیت در راستای حل این مشکلات قدم بر داریم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۲
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۹ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۴
به عنوان یک معلم دریافتی خالص این ماهم شده ۱۳ میلیون.
تو تهران ن میتونم خونه اجاره کنم نه ازدواج کنم.
با این حقوق همه مسخره میکنند
آخرین اخبار