در روزهای اخیر با توجه به اعلام سه نرخی شدن قیمت گازوئیل و همچنین افزایش حق بیمه برای بار چندم در سال و از سوی دیگر بالانرفتن حق تعرفه حمل بار باعث شد که رانندگان به مشکلات خود در این زمینه اعتراض کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان؛ محبوبه کباری - بعد از گذشت‌ چندین سال‌ دوباره شاهد آن هستیم که‌ کامیونداران دست به اعتراض برداشته و همین امر خود باعث شده که روند حمل‌ونقل و حمل کالا  با کندی مواجه شده است‌.

بسیاری از  رانندگان کامیون این روزها به حق بیمه که‌ از ابتدای سال بیش از دوبار افزایش یافته و از سوی دیگر به نرخ پایین حمل کالا و همچنین‌سه نرخی شدن گازوئیل  اعتراض داشته‌اند.

 رانندگان کامیون یکی از ستون های اصلی زنجیره تأمین و حمل ونقل کشور هستند و بی توجهی به مسائل آن ها می تواند به بحرانی در سطح ملی منجر شود.

در ماه های اخیر، کمبود گازوئیل و نبود رویه ای شفاف برای تخصیص آن، رانندگان را در صف های طولانی جایگاه ها گرفتار کرده و هزینه های بی رویه ای به آن ها تحمیل کرده است. 

همچنین افزایش نرخ بیمه تأمین اجتماعی برای رانندگان آزاد و خویش فرما، بدون هماهنگی با نهادهای صنفی و بدون در نظر گرفتن توان مالی آن ها، به تشدید نارضایتی ها دامن زده است.

همین اعتراضات رانندگان باعث شد که بار دیگر مسئولان راهداری به فکر رسیدگی به مشکلات رانندگان  کامیون بیافتند.

برقراری امنیت برای تمامی رانندگان در جاده های کشور 

در همین راستا رضا اکبری رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در  خبر ۱۴ اعلام کرد که پیگیر حل مشکلات است و قول مساعد  داد که  برای پیگیری و حل بخشی از مطالبات رانندگان حمل‌ونقل کالای بین‌شهری جلسات  مختلفی برگزار کرده است.

 اکبری پس از برگزاری نشستی با حضور رؤسا و نمایندگان انجمن‌های صنفی حمل و نقل کالای کشور، برای حل بخشی از مطالبات اصلی رانندگان فعال در این بخش قول مساعد داد.

وی با اشاره به برخی مشکلات ایجاد شده در این حوزه زمینه طی روزهای اخیر، از برگزاری جلسات جداگانه‌ای با حضور وزیر راه و شهرسازی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور، مسئولان سازمان بیمه تامین اجتماعی، وزارت نفت، دستگاه‌های انتظامی، وزارت کشور و کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خبر داد.

به گفته رئیس سازمان راهداری در این جلسات پیگیری‌هایی در خصوص برقراری بیمه تأمین اجتماعی، تأمین سوخت ناوگان، توضیح عادلانه بار و موضوعاتی از این دست صورت گرفته و تلاش می‌شود، در بازه زمان کوتاهی منتج به حصول نتایج مثبت شود.

اکبری از برقراری امنیت تردد ناوگان در سطح شبکه راه‌های کشور خبر داد و گفت: در صورت خسارت به کامیون‌ها، سازمان راهداری، پرداخت خسارات احتمالی وارده را با تایید نیروی انتظامی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

همچینن رضا تیموری رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی کامیونداران کشور هم اعلام کرده است که‌ با توافق روسای اصناف بخش حمل و نقل کالای کشور و سازمان راهداری وحمل‌ونقل جاده‌ای، مصوب شد پیشنهاد بروزرسانی نرخ تن-کیلومتر تا ۲۰ خرداد توسط اصناف به سازمان راهداری ارائه و توسط این سازمان از دولت پیگیری شود.

درخواست اصلاح سوخت پایه رانندگان در  دستور کار قرار گرفت

فیروز خدایی رئيس هیات مدیره کانون رانندگان کشور هم از توافقات انجام شده اصناف حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای کالا با سازمان راهداری خبر داد گفت: مقرر شده که شرکت پخش فرآورده‌های نفتی درخواستی برای اصلاح سوخت پایه رانندگان ارائه شود.

‌وی ادامه داد: همچنین مقرر شد اصلاحیه‌ای برای بیمه تامین اجتماعی رانندگان در دستور کار قرار گیرد و مکاتباتی برای بازگرداندن به نرخ قبلی ظرف یک ماه انجام شود.

حمل بار دیگر برای رانندگان صرفه اقتصادی ندارد

‌براساس این گزارش هم یکی از رانندگان کامیون در مسیر بندرعباس به باشگاه خبرنگاران گفت:  از ابتدای امسال سه بار حق بیمه رانندگان افزایش یافته این در حالیست که  حق الزحمه ما و همچنین تعرفه حمل بار در چند سال اخیر هیچ تغییری نکرده و همین امر خود باعث شده که حمل بار برای رانندگان کامیون هیچ صرفه اقتصادی نداشته باشد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر اگر نرخ گازوئیل هم تغییر کند دیگر هیچ کس دیگر پای کار کامیون داری نمی ماند و همین امر برای ما با مشکل مواجه خواهد کرد.

بازنگری در حق بیمه رانندگان کامیون در دستور کار قرار گرفت

در همین راستا هم مهدی خضری معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در خصوص بحث افزایش حق بیمه رانندگان کامیون با توجه‌ به افزایش ۴۵ درصدی حقوق ومزایای کامیونداران این یک افزایش دوره‌ای بوده که به صورت سالیانه این موضوع انجام شده  است‌.

وی ادامه داد: همچنین یک افزایش حق بیمه هم بر اساس قانون برنامه هفتم بوده ماده ۲۸ قانون برنامه هفتم که این موضوع باعث نگرانی بسیاری از رانندگان شده است.

او بیان کرد: پیرو نگرانی برخی از کامیونداران جلساتی در چند روز پیش برگزار و مقرر شد که این موضوع ظرف یک ماه در این  جلسات بازنگری شود.

خضری بیان کرد: جهت حل مشکل و رفاه رانندگان کامیون در صورت لزوم آیین نامه اصلاحی به هیئت دولت برده خواهد شد و امیدواریم بتوانیم هیئت دولت این موضوع رو بازنگری کنیم

گفتنی است با توجه به آنکه بخشی از مشکلات کامیونداران در جلسات مختلف و با پیگیری های صورت گرفته برطرف شده روند حمل بار از سوی کامیونداران در شهرهای مختلف در دستور کار قرار گرفته و امیدواریم هرچه سریعتر  حل تمامی این مشکلات در دستور کار سازمان راهداری قرار گیرد.

برچسب ها: حمل‌ونقل ، کامیون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۴
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۵ ۰۷ خرداد ۱۴۰۴
تریلی دارها خیلی ثروت رو ثروت میزارند
کارشون سخته ..اما درامد خیلی کوینه اکثریت نتریلی دومو سومهم خریدن باز ننه من غریبم در میارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۳ ۰۷ خرداد ۱۴۰۴
ما بیست سالع دو تا کارمند ..تو یک خونه شریکی موندیم تریلی دار که تریلی قسطی داشته خونه هم نداشت .الان سه طبق خونه ساخته و اقساط تریلی هم نذاره ..و ما هنوز دوتا کارمند وخونه شریکی
اگر ضرر هست پس از کجا اینهمه جنع کرده

اعتصابشون بیشتر بع مزدم فشار میاره
و باج خواهی زیاددارند
راست میگن رک بگن بیمه تا دولت حل کنه
Iran (Islamic Republic of)
راننده
۲۲:۵۴ ۰۷ خرداد ۱۴۰۴
باید بیمه رانندگان سختی کار داشته باشه من ۱۸ سال سابقه دارم و۴۴ ساله هستم ماهی۱۷ تومان حقوق شوفر کامیون با اجاره و بیمه و خرج زن و بچه مدرسه ای چع کنم
Iran (Islamic Republic of)
رسول
۱۹:۵۴ ۰۷ خرداد ۱۴۰۴
با سلام وضعیت هیچ راننده یا صاحب کامیون خوب نیست.بی سوختی گرانی قطعات روغن و و و و دستمزد های بالا واقعا. کمر راننده رو شکسته. بخصوص بی توجهی مسعولان که از همش بدتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۵ ۰۷ خرداد ۱۴۰۴
باسلام من راننده کامیون مردم باسابقه بیمه 19سال بااین افزایش بیمه دیگر توان پرداخت بیمه خودم را ندارم چون بازپرداخت 3/400تومن دیگرپولی برای خرج و مخارج خانوادم ندارم به خداشرمنده زن و بچه هام شدم باسه بچه وخودم خانمم لطفارحم داشته باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۴ ۰۷ خرداد ۱۴۰۴
نصف کامیونها باید دولتی بشن
Iran (Islamic Republic of)
ساسان
۰۹:۵۹ ۰۷ خرداد ۱۴۰۴
افزایش هزینه حمل بالطبع روی قیمت کالا تاثیر دارد و موجی از گرانی مجدد ایجاد میگردد باید به رانندگان یارانه بدهند مخصو خود_ رانندگان و الا موجی از گرانی و بدبختی ایجاد میشود .
Iran (Islamic Republic of)
ثابت
۰۹:۳۶ ۰۷ خرداد ۱۴۰۴
رانند گان هیچکودوم در انتظار افزایش تعرفه نیستن بلکه در انتظار افزایش سهمیه سوخت هستن.لطفا از جانب راننده ها صحبت نکن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۱ ۰۷ خرداد ۱۴۰۴
اصلا عین خیالشون نیست میگند خودشون میاند توجاده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۳ ۰۷ خرداد ۱۴۰۴
سلام در موضوع سوخت و بیمه و مشکلات نماینده از قشر راننده از هر استان باشند تا نظر خواهی شود راننده هیچ راهی که نظر را مستقیم با شرکت نفت در میان بگذارد ندارند
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۰۹:۰۶ ۰۷ خرداد ۱۴۰۴
چرااصلاصحبت‌ازسختی‌کار‌مطرح‌نمیکنید‌که‌خواسته‌اصلی‌وبه‌حق‌رانندگانه
Iran (Islamic Republic of)
راننده
۲۲:۵۷ ۰۷ خرداد ۱۴۰۴
بله متأسفانه با لین همه بدبختی سختی کار که نداره بازنشستگی این شغل از کارهای دیگر هم خیلی پایین تره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۶ ۰۷ خرداد ۱۴۰۴
اشتباهه کامیون دارها وضعشان خیلی هم خوبه مخصوصا کرمانشاهی ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۹ ۰۷ خرداد ۱۴۰۴
مسولان محترم کشوری اینقدر کشش بدهند به حرف رانندگان کامیون داران گوش ندهند تا تمام محصولات کشاورزی روی زمین و گوشه و کنار ها بمونه همه گی نابود شود بعد کاسه چکنم چکنم در دست بگیرند کشور را هم در بحران قحطی ببرند اون ببینند ایندفعه ملت ایران ساکت میمونند
آخرین اخبار