عضو شورای شهر گفت: متأسفانه مسئله بیکاری منجر شده تا استفاده از خودرو‌های شخصی برای مسافرکشی، آخرین پناهگاه افراد باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان - سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران، در تذکر پیش از دستور سیصد و سی و دومین جلسه شورای شهر تهران در واکنش به حادثه اخیر قتل الهه حسین نژاد، اظهار کرد: در ابتدا خدمت به خانواده محترم این عزیز متوفی تسلیت عرض می‌کنم و آرزوی غفران دارم و از مقام قضایی می‌خواهم که در مقابل این‌گونه حوادث با جدیت و سرعت عمل این اطمینان را به وجود بیاورد که فرصتی برای بزه‌کاران به وجود ندارد.

تشکری هاشمی با تأکید بر اینکه بزه‌ها ریشه اجتماعی دارند، حمل‌ونقل عمومی را بستری مهم در این زمینه دانست و ادامه داد: بزه‌ها بستر اجتماعی دارد خود را در حمل و نقل نشان می‌دهند، مسئله مسافربر‌های شخصی موضوعی است که مربوط به امروز یا سال‌های گذشته نیست، بلکه دهه‌هاست که در شهر‌های ایران این موضوع به‌عنوان یک عارضه دیده شده، بار‌ها طرح‌های ساماندهی برای آنها گذاشته شده است و حداقل دو نوبت در شهر تهران، ساماندهی مسافربر‌های شخصی صورت گرفت و بیش از ۵۰ هزار خودرویی که تحت عنوان مسافربر شخصی کار می‌کردند، تحت نظارت سازمان تاکسیرانی درآمدند.

وی تصریح کرد: متأسفانه مسئله بیکاری منجر شده تا استفاده از خودرو‌های شخصی برای مسافرکشی، آخرین پناهگاه افراد باشد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: مهم‌ترین دلیل رشد مسافربر‌های شخصی، کمبود و عدم ساماندهی ناوگان حمل‌ونقل عمومی در شهرهاست، هم کمبود اتوبوس و هم ضعف در ساماندهی تاکسی‌ها، منجر شده تا فرصتی برای این‌گونه مشاغل غیرمجاز فراهم شود. این فقط بی‌نظمی نیست، بلکه سبب ایجاد عدم اطمینان و نگرانی دائمی برای خانواده‌ها می‌شود. 

وی با بیان اینکه باید ساماندهی مسافربر‌های بی‌نام‌ونشان در دستور کار شهرداری قرار گیرد، افزود: مسافربر‌های بی‌نام و بی‌شناسنامه در سطح شهر موجب ناامنی و بی‌اعتمادی می‌شوند.

تشکری هاشمی در‌خصوص نوسازی و توسعه ناوگان بیان کرد: در این دوره مدیریت شهری، تلاش‌هایی صورت گرفته، اما این اقدامات کفایت نمی‌کنند در تهران نزدیک به ۸ هزار دستگاه اتوبوس کم داریم و ۵۰ هزار تاکسی نیز به سن فرسودگی رسیده‌اند. ناوگان متروی تهران نیز همچنان در انتظار واردات تک واگن است. البته دیگر شهر‌های کشور نیز وضعیت مشابهی همچون تهران دارند.

تشکری هاشمی ساماندهی مسافربر‌های شخصی را راهکاری کوتاه‌مدت دانست و تأکید کرد: بار‌ها و بار‌ها از همین تریبون گفته‌ایم که شرکت‌های تاکسی اینترنتی نمی‌توانند صرفاً به دلیل داشتن مجوز از نهادی دیگر، از نظارت مدیریت شهری خارج شوند. قانون، نظارت بر حمل‌ونقل را بر عهده شهرداری تهران گذاشته و شهرداری موظف به نظارت بر تمام تاکسی‌ها است.

وی گفت: اگر ساماندهی هم انجام شود، اما هر کسی در نقطه‌ای از شهر کلونی ایجاد کند که حتی رانندگان تاکسی هم جرات حضور در آنجا را نداشته باشند، پلیس باید با آن برخورد کند. در اواخر سال گذشته گفتیم که پلاک‌های شهرستان و ناشناس در هر شهر باید ساماندهی شوند. چه دلیلی دارد خودرو‌هایی از شهر‌های دیگر، در تهران اقدام به مسافربری کنند؟ چرا افرادی که اصولاً شهروند تهرانی نیستند، در تهران به مسافرکشی می‌پردازند؟ نباید با مماشات از کنار این موضوع گذشت. درباره مسافربری با پلاک شهرستان باید برخورد جدی صورت گیرد.

او در پایان خواستار همراهی دولت شد و گفت: وزیر کشور دستوراتی داده و تقاضای من این است که ساماندهی و نظارت بر تاکسی‌های برخط و همچنین توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی با کمک دولت در دستور کار قرار گیرد. وقتی یک اتوبوس ۲۰ میلیارد تومان قیمت دارد، باید پذیرفت که شهرداری تهران منابع کافی ندارد و دولت باید حتماً کمک کند.

منبع: شورای شهر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار