
باشگاه خبرنگاران جوان - علی اکبر صالحی امروز، (سه شنبه) در نشست ایرانشناسان جوان با انتقاد از غفلت تاریخی نسبت به بنیاد ایرانشناسی به کمبودهای آشکار زیرساختی و اعتباری این بنیاد اشاره کرد و آن را نهادی دانست که با وجود سابقه و مأموریتی مهم، عملاً در حاشیه سیاستگذاری فرهنگی کشور قرار گرفته است.
وی ایرانشناسی را به عنوان سپر هویت ملی در برابر ایرانهراسی عنوان کرد و گفت: ایرانشناسی، راهبردیترین ابزار برای مقابله با بحران هویت ملی و پدیده ایرانهراسی است. توجه به ایرانشناسی، راهی موثر برای مقابله با هجمههای فرهنگی جهانی است و اگر ایران شناسی بهدرستی فهم و تقویت شود، نهتنها میتواند چهره ایران را در جهان اصلاح کند، بلکه نسل جوان ایرانی را به ریشههای خود پیوند میزند.
وی افزود: ایرانشناسی باید مسئولیت روایتگری هویت ایرانی را برعهده گیرد و با بهرهگیری از ابزارهای روز مانند مستند، انیمیشن (پویانمایی)، پادکست (پادپخش)، کتابهای عامه پسند و فعالیت در فضای مجازی به این هدف برسد.
رئیس بنیاد ایرانشناسی با تأکید بر جایگاه جوانان، بهویژه دانشجویان در تحول گفتمان ایرانشناسی گفت: شما جوانها، نه از موضع دولتی و نه رسمی، بلکه از جایگاه یک ایرانی علاقهمند و مستقل باید پیشگام باشید و در این راه تلاش کنید. کانونها و انجمنهای علمی ایرانشناسی میتوانند پایگاه ترویج این گفتمان باشند و ما در بنیاد ایرانشناسی با وجود همه محدودیتها، از این حرکت حمایت میکنیم.
صالحی با اشاره به تجربههای خود در سفرهای خارجی تاکید کرد که در بسیاری کشورهای منطقه، علاقهمندی به فرهنگ و تاریخ ایران فراتر از مرزهای دانشگاهی رفته و به نوعی ایراندوستی عمیق تبدیل شده است. اگر ایرانیان دست به کار نشوند، دیگران هویت و میراث تاریخی ما را از آنِ خود خواهند کرد.
علی اکبر صالحی امروز، (سه شنبه) در نشست ایرانشناسان جوان با انتقاد از غفلت تاریخی نسبت به بنیاد ایرانشناسی به کمبودهای آشکار زیرساختی و اعتباری این بنیاد اشاره کرد و آن را نهادی دانست که با وجود سابقه و مأموریتی مهم، عملاً در حاشیه سیاستگذاری فرهنگی کشور قرار گرفته است.
وی ایرانشناسی را به عنوان سپر هویت ملی در برابر ایرانهراسی عنوان کرد و گفت: ایرانشناسی، راهبردیترین ابزار برای مقابله با بحران هویت ملی و پدیده ایرانهراسی است. توجه به ایرانشناسی، راهی موثر برای مقابله با هجمههای فرهنگی جهانی است و اگر ایران شناسی بهدرستی فهم و تقویت شود، نهتنها میتواند چهره ایران را در جهان اصلاح کند، بلکه نسل جوان ایرانی را به ریشههای خود پیوند میزند.
بسیاری مشکلات کنونی به ضعف عملکردی و ناتوانی در مدیریت فرهنگی بازمیگردد و در کنار ضعفهای داخلی، تصویرسازیهای نادرست از ایران در رسانههای جهانی و نهادهای بینالمللی باعث شده است که جوان ایرانی از هویت خود فاصله بگیرد.
وی افزود: ایرانشناسی باید مسئولیت روایتگری هویت ایرانی را برعهده گیرد و با بهرهگیری از ابزارهای روز مانند مستند، انیمیشن (پویانمایی)، پادکست (پادپخش)، کتابهای عامه پسند و فعالیت در فضای مجازی به این هدف برسد.
رئیس بنیاد ایرانشناسی با تأکید بر جایگاه جوانان، بهویژه دانشجویان در تحول گفتمان ایرانشناسی گفت: شما جوانها، نه از موضع دولتی و نه رسمی، بلکه از جایگاه یک ایرانی علاقهمند و مستقل باید پیشگام باشید و در این راه تلاش کنید. کانونها و انجمنهای علمی ایرانشناسی میتوانند پایگاه ترویج این گفتمان باشند و ما در بنیاد ایرانشناسی با وجود همه محدودیتها، از این حرکت حمایت میکنیم.
ایرانشناسی باید تبدیل به نخ تسبیحی شود که علوم مختلف مرتبط با هویت ایرانی را به هم پیوند دهد.
صالحی با اشاره به تجربههای خود در سفرهای خارجی تاکید کرد که در بسیاری کشورهای منطقه، علاقهمندی به فرهنگ و تاریخ ایران فراتر از مرزهای دانشگاهی رفته و به نوعی ایراندوستی عمیق تبدیل شده است. اگر ایرانیان دست به کار نشوند، دیگران هویت و میراث تاریخی ما را از آنِ خود خواهند کرد.
وی افزود: بنیاد ایرانشناسی موظف به ایجاد و راهاندازی شبکه مجازی ویژه ایرانشناسان جوان به منظور افزایش تعامل، تبادل تجربه و همافزایی علمی است. همچنین ارزیابی امکانسنجی راهاندازی شبکه تلویزیونی تخصصی ایرانشناسی برای ترویج مفاهیم ایرانشناسی به صورت عمومی در دستور کار قرار دارد. تولید مجموعه پادکستهای مستند با محتوای علمی و جذاب در حوزه ایرانشناسی برای مخاطبان عمومی، پیگیری امکان آموزش زبانهای باستانی ایران در مدارس با همکاری وزارت آموزش و پرورش و برگزاری کارگاههای تخصصی از دیگر برنامههای این بنیاد است.
نشست ایرانشناسان جوان با حضور دبیران و اعضای تشکلها و انجمنهای علمی دانشجویی ایرانشناسی از دانشگاههای سراسر کشور و در راستای بررسی وضعیت فعلی رشته ایرانشناسی، چالشها و فرصتهای پیش رو و همچنین راهکارهای توسعه و ارتقای این حوزه تخصصی در بنیاد ایرانشناسی برگزار شد.
منبع: بنیاد ایران شناسی