یک منتقد تلویزیون تاکید کرد که سریال «ناریا» فیلم‌نامه‌ای منسجم دارد و بازی‌هایی که از بازیگران گرفته شده، یکدست و روان است.

باشگاه خبرنگاران جوان - جبار آذین، منتقد سینما و تلویزیون درباره مجموعه تلویزیونی «ناریا» یادداشتی در اختیار باشگاه خبرنگاران جوان قرار داده که ادامه می‌خوانید.

«ناریا» یک مجموعه تلویزیونی امنیتی - اجتماعی است با محور قراردادن شخصیت زنی که در عرصه‌های علمی در ایران و جهان خوش درخشیده است و همین خوش درخشیدن و دستاورد‌های علمی‌اش باعث شده عوامل موساد که چشم دیدن موفقیت‌های ایران و ایرانی را ندارند، از راه‌های مختلف با کمک ایادی درونی و بیرونی و حتی عوامل فرامادی سعی کنند تا دستاورد بزرگ علمی‌اش را به سرقت ببرند و حتی شخصیت اصلی «ناریا» یعنی هوژان را به سمت خودشان جذب کنند. اما وطن‌پرستی و پایداری هوژان در کنار فعالیت‌های نیرو‌های امنیتی باعث شکست دشمن صهیونیست می‌شود و بار دیگر نشان می‌دهد که ایران در جهان نه‌تنها از منظر علمی که از همه ابعاد برتر و درخشان است. 

سریال را جواد افشار به‌همراه هادی افشار کارگردانی کرده است که کارنامه درخشانی در تلویزیون دارد و آغازگر نوعی جدید از مجموعه‌های امنیتی بود تا این نوع آثار در تلویزیون جا باز کنند و حرف‌های تازه‌تری ارائه کنند که در تلویزیون کمتر ارائه شده بود.

در «ناریا» چهره‌ای نو از نیرو‌های مدافع کشور که خادم عرصه‌های علم و هنر فرهنگ‌اند، به مخاطب معرفی می‌شود و کلیت اثر از منظر مضمون و محتوا قابل دفاع است. این سریال فیلم‌نامه‌ای منسجم و حرفه‌ای دارد و کارگردانی آن رضایت‌بخش ارزیابی می‌شود، ضمن اینکه بازی‌هایی که از بازیگران گرفته شده، یکدست و روان است و این موضوع باعث می‌شود مخاطب با قصه همراه شود. 

سریال‌هایی چون «ناریا» بسیار کم‌سابقه‌اند. در تلویزیون سریال‌های زن‌محور داشته‌ایم؛ اما اغلب شخصیت‌هایی را به تصویر کشیده‌اند که کارگر یا کارمندند و در نهایت در عرصه‌های اجتماعی جلوه کرده‌اند؛ اما اینکه خانمی در عرصه علم هنرنمایی درخشان داشته باشد، کم‌سابقه بوده و موارد معدودی، چون «فاکتور هشت» هم شخصیت اصلی زن در قامت شخصیت نخست «ناریا» ظاهر نشده است. «ناریا» در کنار حوادث معمایی توجه مخاطب را به شخصیت زن مقتدر خودش جلب کرده و می‌تواند صدای رسایی باشد که بگوید زنان ایرانی در همه عرصه‌ها پیشتازند. 

این مجموعه نمایشی اثری معمایی است و داستان‌های متعددی دارد که در کنار داستان محوری روایت می‌شود و به ژانر پلیسی متعلق است. طبیعی است که با نمایش آدم‌های مختلف، قصه‌های متعدد آنها هم مطرح شود تا با داستان اصلی پیوند بخورد و ماجرا‌هایی را تعریف کند که به ارائه محکم و قوی خط اصلی داستان کمک می‌کند. این خرده‌روایت‌ها با داستان اصلی تنیده شده‌اند و هرگز به‌منزله کش دادن قصه تلقی نمی‌شود، بلکه به‌منزله قوی کردن ماجرای اصلی داستان است که برای برخورد با شخصیت اصلی داستان و کسانی که در کنار او ایستاده‌اند، طیف‌های مختلفی از داخل و خارج کشور را وارد منظومه اثر می‌کند. پرداختن به این خرده‌روایت‌ها به‌این‌ترتیب می‌تواند بخش‌های مختلفی را در بر بگیرد که روایت سریال را برای مخاطب جذاب و قابل پیگیری می‌کند. 

«ناریا» وجوه علمی و امنیتی را توأمان مطرح می‌کند. داستانی پلیسی-معمایی با محوریت قصه‌ای اجتماعی با رگه‌های حتی عاشقانه. امنیتی بودن این قصه نیز نباید مترادف با سفارشی بودنش تلقی شود؛ چرا که این داستان واقعیتی است که به شیوه‌ای هنرمندانه با همراهی هنرمندانی کاربلد تبدیل به یک سریال تلویزیونی قوی شده است و از جمله سریال‌های ماناست که می‌تواند بار‌ها از تلویزیون پخش شود و تأکید کند که تلاش‌ها و زحمات کسانی که از کشور مراقبت و محافظت می‌کنند باید ارج نهاده شود و لازم است حصار‌های امنیتی برای محافظت از اینان تقویت شود. 

تلویزیون در این سال‌ها فراز و فرود داشته و امیدواریم که این تولیدات با هدف نمایش دانش و خرد، قدرت، جوانمردی، شرافت و پهلوانی مردم ما در همه عرصه‌ها بیشتر محور توجه قرار گیرد و تاریخ کهن و معاصر کشور را در شمایلی هنرمندانه از تلویزیون ببینیم. مخاطب دوست دارد زندگی، حرف‎ها، خواسته و نیازهایش را در تلویزیون ببینید. زندگی با همه ابعاد واقعی‌اش روایت شود و سخن نسل جوان و نوجوان شنیده شود. «ناریا» توانسته است در این مسیر حرکت کند و تا حدود زیادی موفق ظاهر شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار