
باشگاه خبرنگاران جوان - سیدجواد رضوی، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ثبت نام ۱۶ هزار و ۲۲۵ داوطلب واجد شرایط برای شرکت در آزمون استخدامی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد و گفت: این افراد پیرو انتشار فراخوان سیزدهمین آزمون استخدامی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای شرکت در این آزمون ثبت نام کردند.
وی تاکید کرد: تاریخ ثبت نام چهارشنبه ۱۱ تا جمعه ۲۰ تیر ۱۴۰۴ اعلام شده بود.
وی اشاره کرد: تاریخ دریافت کارت ورود به جلسه از روز سهشنبه ۱۱ شهریور و زمان برگزاری آزمون جمعه ۱۴ شهریور خواهد بود.
رضوی افزود: با توجه به مجوزهای صادره از سازمان اداری و استخدامی کشور، شرایط و ضوابط عمومی و اختصاصی برای استخدام نیروی انسانی مورد نیاز در حوزه ستادی و استانی تعیین شده است. دفترچه راهنمای استخدامی شامل اطلاعات مهمی نظیر رشتههای مورد نیاز، کد شغل محل، شرایط و مدارک لازم است. این فرصت میتواند گامی مؤثر در تأمین نیروی انسانی کارآمد و مورد نیاز در وزارتخانه و ادارات زیرمجموعه باشد.
رضوی تاکید کرد: جذب این تعداد نیرو گام مهمی در جهت تقویت بدنه کارشناسی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و به ارتقای سطح خدمات در حوزههای کار، اشتغال، تعاون و رفاه اجتماعی کمک خواهد کرد.
وی گفت: مجوز جذب ۷۵۰ نیروی کارآمد در مشاغل اختصاصی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دریافت شده است.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر این که این استخدام با هدف جبران بخشی از کمبود نیروی انسانی در این وزارتخانه انجام شده است، خاطرنشان کرد: رویکرد اصلی در جذب این ۷۵۰ نفر، رفع نیازمندیهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و ادارات کل استانها در سطح کشور به نیروی انسانی به ویژه در خطوط عملیاتی است.
رضوی تصریح کرد: این مرحله استخدام صرفا بر اساس عدالت است و آزمونها بر اساس معیار مشخص در آزمونهای استخدامی، از بین افراد توانمند در کل کشور صورت خواهد گرفت.
وی اعلام کرد: در دفترچه مذکور اطلاعات مهمی همچون رشتههای مورد نیاز آزمون استخدامی دستگاههای اجرایی ۱۴۰۴، کد شغل محل، شرایط و مدارک لازم و ... درج شده بود که با تشخیص تعداد عناوین شغلی موردنیاز برای هر سازمان، رشته تحصیلی متناسب با هر شغل محل اعلام میشود.
رضوی اضافه کرد: کارشناس روابط کار دربرگیرنده فعالیتهایی است که متصدیان آن عهدهدار انجام پژوهش، برنامهریزی، نظارت و اقدام در زمینه تنظیم روابط کاری بین کارگر و کارفرما (اعم از تدوین و اصلاح ضوابط و مقررات ذیربط، شناسایی و حل و فصل مسائل و مشکلات کاری و انجام امور مرتبط با مجامع کارگری و کارفرمایی) و حمایت از مشاغل بیکاران مشمول قانون کار است.
وی با بیان اینکه این شغل میتواند حسب پست مورد تصدی متضمن سطوح مدیریتی نیز باشد، افزود: کارشناسان روابط کار افرادی هستند که در حل اختلافات بین کارگران و مدیران، مذاکره در مورد قراردادهای دستهجمعی و هماهنگی رسیدگی به شکایات کارکنان نقش دارند.
رضوی ادامه داد:. کارشناسان روابط کار معمولاً در واحدهای منابع انسانی یا روابط کارگری فعالیت میکنند. این شغل نیازمند مدرک تحصیلی در رشتههای مدیریت منابع انسانی، روابط کار، حقوق یا علوم اجتماعی است.
وی با معرفی شغل کارشناس بازرسی کار در معاونت روابط کار گفت: این شغل که از جمله مشاغل اختصاصی است که در برگیرنده فعالیتهایی که متصدیان آن عهدهدار برنامهریزی و اقدام در زمینه نظارت بر اجرای قانون کار و مقررات ایمنی و حفاظت فنی در کارگاههای مشمول قانون کار هستند.
وی توضیح داد: این شغل میتواند حسب پست مورد تصدی متضمن سطح مدیریتی نیز باشد.
وی نهاد بازرسی کار را یک تشکیلات ضروری با جهت گیری اجتماعی دانست و افزود: در اساسنامه سازمان بین المللی کار (ILO) از تمام کشورهای عضو خواسته شده است که نسبت به برقراری نظام بازرسی کار اقدام کنند.
رضوی تاکید کرد: با توجه به ماده ۹۵ قانون کار، فردی میتواند در سمت بازرسی کار اشتغال داشته باشد که دورههای آموزش نظری و علمی را در بدو استخدام گذرانده باشد.
وی افزود: مطابق با تبصره این ماده، شرایط استخدام بازرسان باید به گونهای تعیین شده باشد که ثبات و استقلال شغلی آنها را تامین کند.
رضوی گفت: کارشناس اشتغال و کاریابیها در معاونت توسعه کار آفرینی و اشتغال این وزارتخانه دربرگیرنده پستهایی است که متصدیان آن عهدهدار انجام امور مرتبط با کار و اشتغال از قبیل برنامه ریزی برای تقویت ارتباط بین مراکز علمی و دانشگاهی با صنعت، ترویج روحیه نوآوری و کارآفرینی، مشاوره و همکاری در تدوین طرحهای تیپ کسب و کارهای نوین، توانمندسازی نخبگان و دانش آموختگان، ایجاد بستر مناسب برای حمایت از کارآفرینیهای نوپا (استارت آپ ها) و اطلاع رسانی ظرفیتهای اشتغال هستند.
وی با معرفی کد شغلی کارشناس تعاون در معاونت تعاون این وزارتخانه اضافه کرد: این شغل دربرگیرنده فعالیتهایی است که متصدیان آن عهدهدار پژوهش، سیاستگذاری، برنامه ریزی، اقدام و نظارت در زمینه افزایش اثربخشی و کارایی در برآیند کلی عملکرد حوزههای تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ایجاد هماهنگی و همافزایی میان آنها و ساماندهی موضوعات و امور مشترک میان حوزههای یاد شده هستند.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: این شغل میتواند حسب پست مورد تصدی متضمن سطوح مدیریتی نیز باشد. تفکر تحلیلی و استنباطی، تفکر سیستمی، کل نگری، روابط عمومی قوی، خلاقیت و ابتکار، سازگاری و انعطافپذیری، خودکنترلی، قاطعیت، مشارکتجویی، هوشمندی از ویژگیهای این شغل است.
منبع: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی