نمایندگان مجلس با طرح تغییر روند بررسی بودجه موافقت کردند که در صورت تصویب نهایی، لوایح بودجه سنواتی در یک مرحله به مجلس تقدیم می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان ـ نمایندگان مردم در خانه ملت در جلسه علنی امروز (چهارشنبه، ۱۲ شهریور) با طرح اصلاح مواد (۱۸۰) و (۱۸۲) قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی از ۲۴۲ رای ماخوذه با ۲۰۰ رای موافق، ۳۶ مخالف، ۶ ممتنع و ۵ عدم مشارکت موافقت کردند.

برایان اساس نمایندگان مجلس با طرح تغییر روند بررسی بودجه موافقت کردند که در صورت تصویب نهایی، لوایح بودجه سنواتی در یک مرحله به مجلس تقدیم می‌شود.

متن این اصلاحیه به شرح ذیل است:

ماده واحده
‌ماده واحده- مواد (۱۸۰) و (۱۸۲) قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به شرح زیر اصلاح می‌شود:
الف ـ تبصره (۲) ماده (۱۸۰) حذف می‌شود.
ب - ماده (۱۸۲) به شرح زیر اصلاح و تبصره (۲) آن حذف و تبصره‌های (۱)، (۳) و (۴) ابقاء می‌شود و در تبصره (۵) عبارت «پانزدهم آذرماه» جایگزین عبارت «پانزدهم آبان ماه» می‌شود: 
ماده ۱۸۲- دولت مکلف است ماده واحده لایحه بودجه سالانه کل کشور را به صورت برنامه‌محور، حاوی برنامه‌های اجرائی و اهداف کمّی؛ ازجمله تراز‌های عملیاتی، سرمایه‌ای و مالی صرفاً در قالب جداول کلان و تفصیلی به تفکیک جداول الزامات منابع و ارقام آن و جداول الزامات مصارف و ارقام آن، به همراه نسخه الکترونیکی با قابلیت خوانش و ویرایش رایانه‌ای حداکثر تا اول دی ماه هر سال، به مجلس شورای اسلامی تقدیم نماید.

ارائه جدول فروض برآورد منابع و مصارف به همراه لایحه بودجه الزامی است. درجداول فقط عناوینی قابل طرح است که در قوانین مصوب از جمله قانون برنامه پنجساله‌ای که در حال اجرا است، به بودجه‌های سنواتی احاله شده یا برش یکساله از آن برنامه باشد.

جداول لایحه و مصوبه مجلس باید حاوی استناد قانونی، موضوع، ردیف، رقم و سایر اطلاعات مرتبط با بودجه باشد و در صدر، ذیل یا حاشیه جداول هیچ حکم یا توضیحی درج نمی‌شود، به جز در مواردی که تبیین سیاست‌های اجرایی بودجه، در حدود قانون برنامه پنجساله باشد.

دولت مکلف است احکام قوانینی که طی پنج سال منتهی به ارائه لایحه بودجه، به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و برای آن اعتباری پیش بینی نکرده است، در جدول جداگانه‌ای به همراه لایحه به مجلس منعکس نماید.

شاخص‌های عملکرد و اهداف کمّی مرتبط با بودجه برنامه‌های قوه مقننه، قوه قضائیه، وزارتخانه‌ها، سازمان‌های مستقلی که عالی‌ترین مقام آن را رئیس‌جمهور منصوب می‌کند، نیرو‌های مسلح، نهاد‌های زیر نظر مقام معظم رهبری و نهاد‌های مصرّح در قانون اساسی، ضمن انطباق با قوانین بالادستی باید به لایحه بودجه ضمیمه شود.

هیأت رئیسه موظف است پس از وصول لایحه بودجه، بلافاصله آن را برای اطلاع نمایندگان در سامانه «قانونگذاری و نظارت مجلس» بارگذاری کند و همزمان به کمیسیون تلفیق بودجه و کمیسیون‌های تخصصی مربوط ارجاع نماید. کمیسیون تلفیق موظف است ظرف سه روز گزارش خود را در مورد رد یا تأیید کلیات لایحه، به هیأت رئیسه مجلس ارسال کند.

رسیدگى به کلیات لایحه در صحن علنی مجلس، مطابق بند «ج» ماده (۱۰۸) این قانون انجام می‌شود. در جلسه رسیدگى به کلیات بعد از گزارش کمیسیون تلفیق، گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد کلیات به مدت ده دقیقه استماع مى‌شود.

چنانچه کلیات لایحه به تصویب مجلس نرسد، دولت موظف است ظرف پنج روز لایحه را با اصلاحات انجام شده مجدداً به مجلس تقدیم کند. اگر کلیات لایحه بودجه دوباره به تصویب نرسید، فرایند اعاده به دولت تکرار مى‌شود. کمیسیون تلفیق پس از دریافت لایحه اصلاح شده، از زمان وصول حداکثر دو روز فرصت دارد تا گزارش جدید رسیدگى به کلیات را به مجلس ارائه کند.

درصورتیکه کلیات لایحه به تصویب مجلس برسد، به کمیسیون‌های تخصصی مربوط ارجاع می‌شود. نمایندگان از زمان تصویب کلیات پنج روز فرصت دارند تا پیشنهادهاى خود را در سامانه ثبت نمایند، سپس هر کمیسیون موظف است ضمن اطلاع‌رسانی به نمایندگان پیشنهاددهنده، حداکثر ظرف پنج روز به پیشنهاد‌های نمایندگان رسیدگی و گزارش کمیسیون مربوط را به کمیسیون تلفیق ارسال کند.

کمیسیون تلفیق موظف است، ظرف مدت ده روز به پیشنهاد‌های واصله از کمیسیون‌ها رسیدگی کند و گزارش آن را در سامانه بارگذاری نماید. فرصت کمیسیون تلفیق فقط برای یک بار و حداکثر تا پنج روز قابل تمدید است.

کمیسیون تلفیق به ترتیب به پیشنهاد‌های مربوط به جداول الزامات منابع و ارقام آن و جداول الزامات مصارف و ارقام آن رسیدگی می‌کند. پس از بارگذاری گزارش کمیسیون تلفیق، کمیسیون‌ها و نمایندگان می‌توانند ظرف سه روز پیشنهاد‌های خود را در سامانه ثبت کنند.

در صحن علنی، گزارش کمیسیون تلفیق به ترتیب جداول الزامات منابع و ارقام آن، سپس جداول الزامات مصارف و ارقام آن رسیدگی می‌شود. پس از اتمام بخش منابع در صورت تغییر ارقام گزارش، کمیسیون تلفیق حداکثر سه روز فرصت دارد تا تغییرات مذکور را در جداول مصارف اعمال و گزارش جدید را بارگذاری نماید. نمایندگان حداکثر بیست و چهار ساعت فرصت دارند تا پیشنهاد‌های خود را درمورد گزارش جدید کمیسیون تلفیق ثبت کنند.

در زمان رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق در صحن علنی، ردیف‌های الزامات منابع و مصارف به صورت مستقل و جداولی که ماهیت مستقل دارد، هر جدول به طور مجزا مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و با توضیح سخنگوی کمیسیون تلفیق حداکثر به مدت پنج دقیقه، دو مخالف، دو موافق، نماینده دولت و سخنگوی کمیسیون تلفیق هر کدام حداکثر سه دقیقه رأی‌گیری به عمل می‌آید. چنانچه گزارش کمیسیون تلفیق در هر مورد به تصویب نرسد، پیشنهاد‌های کمیسیون‌ها و سپس نمایندگان به ترتیب بازگشت به لایحه، حذف و اصلاح مطرح می‌شود و پس از توضیح نماینده پیشنهاددهنده، یک نفر مخالف، یک نفر موافق، نماینده دولت و سخنگوی کمیسیون تلفیق هر یک به مدت حداکثر سه دقیقه رأی‌گیری می‌شود. پس از اتمام رسیدگی به پیشنهادها، مجدداً اصل آن با اعمال تغییرات مصوب، به رأی گذاشته می‌شود. اگر در این مرحله اصل رأى نیاورد، براى بررسى بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع می‌شود، کمیسیون تلفیق موظف است حداکثر ظرف دو روز گزارش بخش ارجاع شده را به مجلس ارائه کند. هر بخشی که به کمیسیون ارجاع می‌شود، نمایندگان دوازده ساعت فرصت دارند تا پیشنهادهاى خود را در مورد آن، در سامانه ثبت نمایند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۸ ۱۲ شهريور ۱۴۰۴
در پاسخ به نمایندگان مردم در خانه ملت در جلسه علنی امروز (چهارشنبه، ۱۲ شهریور)

امروز چهارشنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۴ هست که متأسفانه هنوز هم مطالبات بازنشستگان مخابرات منطقه تهران از اول سال ۱۴۰۴ تاکنون واریز نشده است چرا پس چه زمانی پرداخت می‌شود؟
آخرین اخبار