همزمان با اجرای طرح سه نرخی شدن بنزین از نیمه دوم آذرماه هنوز ابهامات بسیاری زیادی در اجرای این طرح وجود دارد که یکی از مهم‌ترین ابهامات مربوط به خودرو‌های نوشماره است که سهمیه بنزین آنها حذف شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان؛ محبوبه کباری - همزمان با ابلاغ مصوبه جدید هیئت دولت درباره سه‌نرخی شدن قیمت بنزین، افزایش نرخ بنزین جایگاه‌ها به ۵ هزار تومان و حذف سهمیه ۱۶۰ لیتری ۱۵۰۰ تومانی و ۳ هزار تومانی برای خودروهای نوشماره، ابهاماتی در اجرای این طرح به وجود آمده که موجب سردرگمی بسیاری از مردم شده است.

طبق مصوبه جدید، سهمیه بنزین خودروها  به‌جز موارد خاص بدون تغییر باقی می‌ماند و نرخ اول سهمیه خودروها همانند گذشته ادامه خواهد داشت. از نیمه دوم آذرماه ۱۴۰۴، نرخ سوخت‌گیری با کارت اضطراری جایگاه معادل حداقل ۱۰ درصد قیمت خرید بنزین از پالایشگاه‌ها (۵۰ هزار ریال) خواهد بود.

همچنین سهمیه نرخ‌های اول و دوم برای خودروهای پلاک دولتی (به جز آمبولانس‌ها)، خودروهای مناطق آزاد، مناطق ویژه اقتصادی و خودروهای خارجی دولتی حذف می‌شود. علاوه بر این، اشخاص حقیقی که مالک چند خودرو هستند، تنها برای یکی از خودروهای خود سهمیه بنزین با نرخ‌ اول و دوم دریافت می‌کنند و سهمیه سایر خودروهایشان مشمول نرخ سوم (۵۰ هزار ریال) خواهد بود.

هدف اصلی این مصوبه، لزوم استفاده حداکثری از کارت سوخت شخصی، مدیریت مصرف انرژی، کاهش وابستگی به واردات بنزین و بهینه‌سازی مصرف سوخت است. دولت معتقد است این تغییرات در راستای کاهش آلاینده‌ها و اصلاح الگوی مصرف طراحی شده‌اند.

حذف سهیمه بنزین برای خانوارهای دارای چند خودرو

یکی از مهم‌ترین بخش‌های مصوبه، مربوط به خانوارهایی است که چند خودرو دارند. براساس این مصوبه، افراد دارای بیش از یک خودرو فقط برای یک خودرو سهمیه یارانه‌ای (نرخ اول و دوم) خواهند داشت و سایر خودروهای آن‌ها با نرخ سوم محاسبه می‌شود.

فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت، اعلام کرد: نرخ بنزین در کارت‌های اضطراری حداقل ۱۰ درصد قیمت بنزین آزاد پالایشگاهی محاسبه می‌شود تا استفاده غیرضروری از این کارت‌ها کاهش یابد. وزارت نفت نیز موظف شده است دستورالعمل نهایی نحوه استفاده از این کارت‌ها را تدوین و بر اساس میانگین‌گیری فصلی، قیمت آن را تعیین کند.

مهاجرانی گفت سهمیه‌های نرخ اول و دوم برای خودروهای دولتی، مناطق آزاد، خودروهای ویژه اقتصادی، خودروهای خارجی دولتی و تشریفاتی حذف می‌شود و این خودروها تنها از سهمیه تجمیعی یا نرخ آزاد استفاده خواهند کرد. به گفته او، این اقدام برای جلوگیری از مصرف غیرهدفمند یارانه سوخت انجام شده است.

خودروهای که  برای نخستین بار شماره‌گذاری می شوند از دریافت سهمیه سوخت حذف می شوند

محسن پاک‌نژاد، وزیر نفت، اعلام کرد تصمیم‌گیری درباره حذف سهمیه خودروهای نوشماره متناسب با شرایط اقتصادی و اجتماعی و بر اساس اجماع انجام می‌شود. منظور از «نوشماره» خودرویی است که برای نخستین بار شماره‌گذاری می‌شود.حذف سهمیه نوشماره‌ها می‌تواند برای بعضی مردم هزینه‌زا باشد و باید در اجرای آن دقت شود.

برخی کارشناسان اجرای طرح را مثبت می‌دانند اما گروهی دیگر معتقدند مصوبه دولت درباره حذف سهمیه خودروهای نوشماره موجب سردرگمی مردم و افزایش هزینه خانوارها خواهد شد.

 افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی مصرف بنزین از طریق کارت جایگاه های سوخت

مصطفی سعیدی، کارشناس انرژی، با اشاره به تغییرات نرخ بنزین گفت: در گذشته، نرخ ۱ و ۲ به دلیل استفاده گسترده مردم از کارت‌های جایگاه، ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش مصرف ایجاد کرده بود. به همین دلیل دولت تصمیم به تعیین نرخ سوم گرفت تا کارت‌های جایگاه به‌تدریج حذف شوند.

او افزود: کارت‌های جایگاه توان مدیریت مصرف را نداشتند و باعث افزایش قاچاق و مشکلات دیگر شدند. از سوی دیگر، تثبیت نرخ بنزین طی سال‌ها، فشار مالی زیادی به دولت وارد کرده بود و مصرف بی‌رویه را افزایش داده بود.

سعیدی گفت: دولت برای کاهش فشار افزایش قیمت سوخت، اقداماتی مانند رایگان کردن گازسوز کردن خودروها را آغاز کرده است تا مردم تشویق به استفاده از سوخت جایگزین شوند.

کارت سوخت براساس شناسه VIN صادر می‌شود

به گفته سعیدی، کارت سوخت بر اساس شناسه VIN صادر می‌شود و با تغییر مالکیت، باید به مالک جدید منتقل شود. او تأکید کرد: خریداران خودرو باید از فروشنده کارت سوخت را مطالبه کنند زیرا این کارت حتی پس از تغییر پلاک همچنان معتبر است.

سعیدی  گفت: دولت برای مدیریت بازار سوخت و خودروهای جدید با چالش‌هایی مانند هزینه بالای خودرو و سیاست‌های وارداتی مواجه است.دولت باید با شفافیت بیشتری درباره تغییرات نرخ بنزین اطلاع‌رسانی کند.

واردات ۶ میلیارد دلار بنزین به کشور

در ادامه سید حمیدحسینی کارشناس انرژی هم گفت: هدف مصوبه جدید، کاهش مصرف و برقراری عدالت است. هزینه تولید هر لیتر بنزین حدود ۸ هزار تومان است اما قیمت‌های ۱۵۰۰ و ۳۰۰۰ تومانی تفاوت زیادی ایجاد می‌کند. افرادی که چند خودرو دارند باید بنزین ۵۰۰۰ تومانی دریافت کنند تا عدالت برقرار شود. همچنین سازمان‌های دولتی نیز حق استفاده از بنزین یارانه‌ای ندارند.

به گفته حسینی، دولت مجبور شده ۶ میلیارد دلار بنزین وارد کند و این موضوع منابع کالاهای اساسی را تحت فشار قرار داده است. بنابراین منطقی است که اقشار مرفه هزینه بیشتری بپردازند.

همچنین در همین رابطه علی خادم، کارشناس انرژی، در خصوص مصوبه جدید دولت در خصوص حامل‌های انرژی، تأکید کرد که این مصوبه اولین خروجی عملی پس از آبان ۹۸ است که شاهد تغییر قیمتی خواهیم بود. همزمان با تغییر قیمت، حذف تدریجی سهمیه‌ها از جمله برای خودروهای نوشماره، منطقی به نظر می‌رسد.

کارشناس انرژی با اشاره به چالش‌های انرژی کشور پرداخت و اشاره کرد که دو تا سه سال پیش، چالش‌های حوزه انرژی در برق، گاز، بنزین و گازوئیل به حدی رسیده بود که طرح‌های مختلفی مطرح شد. «همه  افراد حاضر در این طرح‌ها در یک نکته مشترک بودند که وزن موجود وضع ناگواری است.»

 خادم با اشاره به مصوبات مجلس و آیین‌نامه‌های دولت، تأکید کرد که اقدامات غیرقیمتی و قیمتی پیشین، تأثیرگذاری قابل توجهی نداشتند.

وی در ادامه به بحث بنیادین اقتصاد حامل‌های انرژی هم اشاره کرد و گفت: اقتصاد حامل‌های انرژی با چالش جدی روبرو است و این ایده وجود داشت که قیمت‌ها باید افزایش یابد، چون با تورم عمومی، حامل‌های انرژی نباید ثابت بمانند. اختلاف نظر اصلی هم بر سر نحوه تغییر قیمت بود؛ شوک ناگهانی (مثلاً ۱۰ برابر در یک هفته یا یک ماه) یا رویکرد تدریجی. در صورتی که اگر این تدریج در بازه ۲۰ یا ۳۰ ساله باشد، تأثیری نخواهد داشت.

هیچ خودرویی بدون کارت هوشمند سوخت نخواهد ماند

کرامت ویس‌کرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش، تأکید کرد: هیچ خودرویی بدون کارت هوشمند سوخت نخواهد ماند. او افزود سهمیه ۳ هزار تومانی خودروهای دولتی حذف شده و این خودروها باید با نرخ ۵ هزار تومان سوخت‌گیری کنند.

وی توضیح داد:خودروهای نوشماره، دولتی، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تنها سهمیه تجمیعی ماهانه ۱۶۰ لیتری با نرخ ۵ هزار تومان دریافت می‌کنند.

توزیع ناعادلانه بنزین در طرح جدید دولت

مالک شریعتی، نماینده مجلس، توزیع فعلی بنزین را ناعادلانه دانست و گفت: خانواده‌ای که چند خودرو لوکس دارد بنزین ۱۵۰۰ تومانی مصرف می‌کند، اما خانواده‌ای که تازه توان خرید یک خودروی اقتصادی را پیدا کرده، باید بنزین ۵۰۰۰ تومانی بزند و این ناعادلانه است.

با افزایش مصرف داخلی و تبدیل‌شدن ایران به واردکننده بنزین، دولت تصمیم به سه‌نرخی کردن قیمت بنزین گرفت. اما به گفته بسیاری از مردم و کارشناسان، این طرح دارای ابهاماتی است که باید هرچه سریع‌تر برطرف شود تا از سردرگمی عمومی و افزایش فشار اقتصادی جلوگیری شود.

برچسب ها: مصرف بنزین ، سوخت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹۸
در انتظار بررسی: ۱۸
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۳ ۰۶ آذر ۱۴۰۴
باسلام به نظرم به جای حذف خودرو های نو از دریافت کارت سوخت باید همان بنزین سهمیه ای به همه خودروها اختصاص پیدا کند و آن 100 لیتر سهمیه دوم یعنی 3000 تومان آن به خودروهای نو شماره اختصاص یابد اینجانب نزدیک 2 سال است که خودرو دارم و حتی 1 لیتر هم از آن 3000 هزار تومانی استفاده نکردم و به دردم نمی‌خورد. همان 60 لیتر برای خودروها خوب است بیشتر استفاده میکنند 5000 تومان بزنند چرا باید حق بقیه ضایع گردد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۹ ۰۶ آذر ۱۴۰۴
حذف سهمیه بنزین خودروهای نو شماره بی عدالتی محضه!!!! بنده خودروی فرسوده ام را در طرح جایگزینی اسقاط کرده ام و موقعی که ماشین جایگزینی ۳۸۰ تومن بود حالا تمام سرمایه ام را گرفته اند و همون ماشین رو ۸۰۰ تومن می خوان بدن!!که خودرو سمند سورنه!!!حالا بنزینش رو می خوان قطع کنن! خیلی مبارکه!!! خودمم کارمند دونپایه عدلیه هستم!!!!
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۹:۵۸ ۰۶ آذر ۱۴۰۴
یعنی هرروزصبح که بیدارمیشیم منتظر این هستیم ببینیم چه بلای جدیدی سرملت میارین!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۲ ۰۶ آذر ۱۴۰۴
دولتها همواره در حال پیچوندن ملت هستن و عقلشون هم خیلی خوب کار می‌کنه که جیب ملت را چطوری خالی کنن و جلوی تلویزیون هم کلا اینقدر قشنگ صحبت می کنن که هر کی بشنوه فک می کنه که چقدر مردم در راحتی زندگی می کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۶ ۰۶ آذر ۱۴۰۴
مگر از این نابخردان چیزی جز این انتظار دارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۱ ۰۶ آذر ۱۴۰۴
آقای پزشکیان که درتبلیغات نامزدی ریاست جمهوری می گفت بنزین راگران نمی کنم
Iran (Islamic Republic of)
علی بخشی
۱۹:۰۴ ۰۶ آذر ۱۴۰۴
به نظرم هرخودرو باید یک بارکد داشته باشد که پشت شیشه خودرو نصب شود وهرپمپ بارکدخوان داشته باشد تا همزمان بااستفاده از کارت سوخت خودرو یا کارت جایگاه بارکد خودرو خوانده شودتامشخص شود دریک ماه این خودروچقدر سوخت مصرف کرده و از طرفی به جلوگیری قاچاق سوخت و واگذاری کارت سوخت به دیگران جلوگیری کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۹ ۰۶ آذر ۱۴۰۴
همه خودرو ها بجز مسئولین?
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۵ ۰۶ آذر ۱۴۰۴
مملکت طبقاتی شده هرکی سرمایه بتونه بره به سرزمین های عدالت محور سود کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۵ ۰۶ آذر ۱۴۰۴
تا زمانی یارانه سوخت نقدا پرداخت نشود هرگز عادلانه نخواهد بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۶ ۰۶ آذر ۱۴۰۴
کسی که خودرو میلیاردی سوار می شود حتمأمی تواد بنزین ۵هزار تومانی وحتی بالاتر بزند ولی کسی که خودرو ارزان قیمت دارد باید بنزین باقیمت پایین دریافت کند چون توان مالی ضعیفی دارد هر کسی به این طرح اعتراض دارد برود پراید بخرد تا بنزین ارزان دریافت کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۷ ۰۶ آذر ۱۴۰۴
بعد از مدت‌ها بی‌ماشینی بالاخره اسممون تو طرح مادران برنده شد و قرار خودرو بهمون تحویل بدن اما حالا که فهمیدیم قرار نیست کارت سوخت بهمون بدن میاریم ماشین و جلوی در وزارت کشور آتیش می‌زنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۴ ۰۶ آذر ۱۴۰۴
به نام خداوند متعال
حذف سهمیه کارت سوخت خودروهای نو شماره داخلی
یک بی عدالتی وتبعیض آشکار است. مسؤلین مربوطه حداقل یک دلیل منطقی بیاورند تا مردم بفهمند!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
مرصاد
۱۶:۰۹ ۰۶ آذر ۱۴۰۴
یه آدم بدبختی ؛ که با چند تا قرض و وام ، میره یه پراید صفر میخره ، چرا باید بنزین گرانتر بزنه ؟؟!!
Iran (Islamic Republic of)
A
۱۶:۰۵ ۰۶ آذر ۱۴۰۴
سلام، باید برای کلیه خودروها سهمیه یکسان باشد افراد باید خودشان تصمیم بگیرند که از چه نوع سوختی استفاده کنند، ولی قطع سهمیه مالکان دارای چند خودرو و خودروهای لوکس طرح خیلی خوبی است ، هر کدملی یک خودروی سواری و سهمیه یکسان برای خودروهای دوگانه و تک گانه، هر طرحی که در سطح کشور عادلانه نباشد محکوم به شکست می باشد ، والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته
آخرین اخبار