کد خبر: ۶۶۵۶۰۱۶
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۳:۰۱
معرفی خودرو/

هایما یکی از خودرو‌های کراس، برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ رونمایی شد و از سال ۲۰۱۵ به بازار چین عرضه گردید.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، هایما یکی از کمپانی‌های جوان چین است که در سال ۱۹۹۳ با همکاری کمپانی مزدا تاسیس گردید و سپس در سال ۲۰۰۶ مزدا سهامش را به شرکت فاو که با محصولات بسترن این شرکت آشنا هستیم، واگذار کرد. کاملا مشخص است که عمر این خودرو ساز هنوز به ۳۰ سال نرسیده است. از همین رو محصولات این شرکت در چین هم فروش چندانی ندارد، اما اگر به روند این شرکت نگاهی گذرا بیاندازیم، شاهد رشد سریع آن خواهیم بود.

معرفی و نقد و بررسی هایما اس ۵

ایران خودرو هم چند سالی است که با این خودرو ساز همکاری خود را آغاز کرده و هایما اس ۷ را به عنوان محصولی مشترک در سایت خراسان تولید می‌کند. حالا هم ایران خودرو تصمیم گرفته دومین محصول هایما با نام اس ۵ را در همین سایت خراسان تولید و روانه بازار کند. هایما S۵ برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ رونمایی شد و از سال ۲۰۱۵ به بازار چین عرضه گردید.

هایما S۵ در سگمنت کراس اور‌های کوچک قرار دارد و نباید انتظار ابعاد یک شاسی بلند و یا کراس اور واقعی را برای این خودرو داشت. هایما اس ۵ از ابعاد برابر با ۴۳۵۸ میلیمتر در طول، ۱۸۲۳ میلیمتر در عرض و ۱۶۲۰ میلیمتر در ارتفاع برخودار است. همچنین فاصله دو محور این کوچک اندام چینی برابر با ۲۶۳۰ میلیتر است که این مقدار به باعث شده  تا فضای کافی برای ۵ سرنشین بزرگ سال به وجود آید. البته باید به این نکته هم اشاره کرد که هایما اس ۵ فضای بار چندانی ندارد و حجم آن تنها ۳۲۰ لیتر خواهد بود.

معرفی و نقد و بررسی هایما اس ۵

طراحان هایما اس ۵ سعی کرده اند که از یک زبان طراحی مشترک برای این خودرو استفاده کنند، اما در عمل به جز جلو پنجره این خودرو شباهتی با هایما اس ۷ مشاهده نمی‌گردد. در نمای جلو خودرو شاهد چراغ‌های بزرگ به سبک محصولات هیوندای هستیم که جذابیتی خاص به این عضو کوچک هایما بخشیده است. در روی سپر جلو هم به تبعیت از چراغ‌های اصلی مه شکن‌ها کاملا بزرگ طراحی شده تا با دیگر اِلمان‌های جلوی خودرو هارمونی داشته باشد. در کل باید گفت که با نگاه اول به نمای جلو خودروی مجذوب هایما اس ۵ خواهید.

معرفی و نقد و بررسی هایما اس ۵

نمای جانبی هایما S۵ هم با توجه به گلیگر‌های برجسته و خطوط تو رفته جانبی کاملا عضلانی و قدرتمند به نظر می‌رسد. شاید بتوان اوج زیبایی این قسمت از خودرو را به خطوط جانبی هایما اس ۵ اشاره کرد که از گوشه چراغ‌های عقب آغاز شده و با چرخش در روی درب جلو به گلگیر عقب می‌رسد.

معرفی و نقد و بررسی هایما اس ۵

هایما اس ۵ در عقب خودرو بصورت تخم مرغی طراحی شده و همین مسئله باعث جذابیت دو چندان این خودرو گردیده است. از دیگر المان‌های جذاب نمای پشتی چراغ‌های خوش فرم، سپر دو رنگ و بال عقب اشاره کرد.

فضای داخلی هایما اس ۵ در نگاه اول بسیار زیبا و مدرن طراحی شده، اما با نگاهی دقیق‌تر خیلی زود متوجه خواهیم شد که در طراحی داشبورد و دیگر نقاط کابین بیش از حد اغراق شده است، به طوریکه خیلی زود خسته کننده می‌گردد. از نکات منفی کابین این خودرو باید گفت که خط سینوسی که داشبورد را به دو قسمت تقسیم کرده دارای شیب زیادی بوده و در پایین‌ترین نقطه کلیه اداوات فیزیکی تهویه مطبوع و صفحه نمایش لمس را در بخش فوقانی قرار می‌دهد.

خروجی‌های هوا هم در وسط داشبورد به صورت شیب دار طراحی شده که به هیچ وجه با خروجی‌های طرفین همخوانی ندارد. فرمان خودرو هم که کاملا از سبک‌های امروزی فاصله دارد و زیبایی چندانی ندارد. قرارگیری کلید‌های بالابر شیشه‌ها هم در کنسول وسطی قرار گرفته که در حال احتمال دارد، دست به صورت ناخودآگاه با این کلید‌ها برخورد کند. اما طراحان سعی کردن با دو رنگ کردن کابین خودرو و اضافه کردن قطعات کرمی رنگ در برخی قطعات حس جذابیت را درون کابین تزریق کنند.

معرفی و نقد و بررسی هایما اس ۵

از معدود نکات مثبت کابین خودرو باید به تعبیه صفحه نمایش لمس در بالای داشبورد اشاره کرد که حس اسپورتی را بوجود آورده است.

هایما اس ۵ در چین با دو موتور ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی و ۱.۵ لیتری توربوشارژ دارای استاندارد یورو ۴ عرضه شده است. طبق اطلاعات به دست آمده، ایران خودرو نسخه ۱.۵ لیتری را برای بازار ایران انتخاب کرده است. این پیشرانه به لطف سیستم پرخوران یا همان توربوشارژر توانایی تولید حداکثر قدرت ۱۶۱ اسب بخار را خواهد داشت. همچنین حداکثر گشتاور تولید این موتور برابر با ۲۲۳ نیوتن بر متر است. بیشینه توان تولیدی توسط موتور ۱.۶ لیتری برابر با ۱۲۲ اسب بخار خواهد بود.

معرفی و نقد و بررسی هایما اس ۵

هایما S۵ برای انتقال قدرت به گیربکس اتوماتیک CVT مجهز شده که قابلیت تعویض دنده دستی به صورت تیپ ترونیک برای این خودرو فراهم شده است. مجموعه این مشخصات فنی مصرف سوخت ترکیبی برابر با ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر را برای این خودرو به ارمغان آورده است.

معرفی و نقد و بررسی هایما اس ۵

وزن این خودرو در نسخه ۱.۵ لیتری برابر با ۱۴۳۰ کیلو گرم و در نسخه ۱.۶ لیتری برابر با ۱۳۵۰ کیلوگرم است.

هایما اس ۵ را می‌توان یک خودرو ایمن در بین چینی‌های موجود در ایران محسوب کرد. این خودرو به لطف استفاده از فولاد فوق مستحکم و مستحکم در بیشتر نقاط بدنه و شاسی خودرو توانسته ۵ ستاره ایمنی را موسسه استاندارد چین C-NCAP کسب کند. البته امکانات ایمنی نظیر ۶ عدد کیسه هوای ایمنی، سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS)، سیستم ترمز در حالت اضطراری (BAS)، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، سیستم کنترل پایداری (ESC)، سیستم کنترل لغزش (TCS)، سیستم کمکی شروع حرکت از سراشیبی‌ها (HLA)، کمربندی ایمنی سه نقطه‌ای و پیش کشاننده و سیستم ISOFIX در این کسب امتیاز بی تاثیر نبوده اند.

معرفی و نقد و بررسی هایما اس ۵

در بخش رفاهی هایما S۵ به تجهیزاتی از قبیل: شش کیسه هوا، سانروف، کروزکنترل، استارت دکمه ای، صفحه نمایش لمسی، دوربین ۳۶۰ درجه، مانیتور، تودوزی چرم، کامپیوتر سفر، سیستم تهویه اتوماتیک، آینه‌های تاشو برقی، صندلی برقی، تهریه مطبوع اتوماتیک، سنسور پارک و چراغ‌های روزتاب مجهز شده است؛ که برای این رنج قیمتی کاملا مناسب است.

انتهای پیام/

سوالات کرونا-پایین خبر دسکتاپ
بانک مسکن
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
سوالات کرونا-پایین خبر دسکتاپ
بانک مسکن
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
سوالات کرونا-پایین خبر دسکتاپ
بانک مسکن
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
سوالات کرونا-پایین خبر دسکتاپ
بانک مسکن
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
برچسب ها
سوالات کرونا-پایین خبر دسکتاپ
بانک مسکن
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اپلیکیشن باشگاه خبرنگاران- صفحه خبر