معاون وزیر و رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: طبق برنامه ریزی انجام گرفته ۱۹۶ رشته مهارت آموزی برای دانش آموزان با نیاز‌های ویژه در نظر گرفته شده که این قشر، پس از فراغت از تحصیل یک مهارت را فراگرفته و در نهایت به توانمندی می‌رسند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، سید جواد حسینی روز پنجشنبه در آیین بزرگداشت روز جهانی معلولان در زنجان، با اشاره به اینکه بطور معمول ۱۰ درصد جمعیت جامعه را معلولان تشکیل می‌دهند افزود: توسعه، آمال زندگی بشر بوده و در یک دوره‌ای بر منبع محوری " منابع زیر زمینی " تاکید و پس از آن توسعه سرمایه محور را مطرح کردند و در مقطعی نیز رشد و پیشرفت بر مبنای تکنولوژی عنوان شد.

او اضافه کرد: تجارب جهان نشان داد که توسعه بیش از منبع محوری، ثروت محوری و بیش از تکنولوژی، انسان محور است و زمانی محقق می‌شود که همه انسان‌ها نقش آفرین باشند و نتیجه آن شامل همه افراد شود.

این مسؤول ادامه داد: هم اکنون در کشور‌های توسعه یافته ۶۹ درصد عامل توسعه انسان است که این رقم در کشورمان ۳۱ درصد اعلام شده و حتی کشور‌های پیشرفته می‌گویند که آنگونه که باید و شاید نتوانستیم از نقش انسان به نحو مطلوب استفاده کنیم.

او با بیان اینکه عامل اصلی توسعه بر منبع انسانی، نظام آموزش و پرورش است، اظهار داشت: همه اقشار به ویژه دانش آموزان با نیاز‌های ویژه و عادی را باید با استاندارد، کیفی تحت پوشش قرار داد تا توسعه انسان‌مدارانه محقق شود.

حسینی فزود: منابع انسانی فی نفسه سرمایه نیستند، کار آموزش و پرورش است که این منابع را تبدیل به سرمایه انسانی کند و این موضوع از اهمیت آن حکایت دارد.

او اضافه کرد: در طرح سنجش نوآموز بدو ورود به دبستان که از سال ۷۱ در کشور آغاز شد فقط ۱.۵ درصد گروه‌های هدف تحت پوشش قرار می‌گرفتند که این رقم امسال به ۹۸ درصد رسیده و ۵۰ درصد دانش آموزان پیش دبستانی تحت پوشش قرار گرفتند.

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثناییکشور ادامه داد: امروز می‌توان گفت دانش آموزی در کشورمان نیست که نیاز ویژه برای تعلیم و تربیت داشته باشد و معلم، مدرسه و کتاب مناسب او برای تعلیم و تربیت نداشته باشد.

او اظهار داشت: هم اکنون در یک هزار و ۶۰۰ مدرسه استثنایی کشور حدود ۸۰ هزار دانش آموز با نیاز‌های ویژه تحصیل می‌کنند که بیش از ۷۱ هزار دانش آموز در مدارس تلفیقی مشغول به تحصیل هستند و ۱۲ هزار مدرسه پذیرا و نیز ۸۰۰ مدرسه استثنایی پشتیبان با ۲۴ هزار معلم مشغول تعلیم و تربیت گروه‌های هدف هستند.

حسینی یادآوری کرد: مناسب سازی مدارس برای دانش آموزان با نیاز‌های ویژه مورد توجه قرار گرفته و در این ارتباط تمامی استان‌ها یک مدرسه را بطور کامل مناسب سازی خواهند کرد.

معاون وزیر و رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ادامه داد: مناسب‌سازی محتوا برای دانش آموزان با نیاز‌های ویژه بسیار مهم است لذا ۶۰ کتاب تا کنون مناسب سازی شده است.

حسینی اضافه کرد: بر این مبنا نهضت زبان اشاره از ۱۲ آذر امسال آغاز شده که تا سطح ادارات نیز گسترش خواهد یافت تا دانش آموزان استثنایی بیش از گذشته توانمند سازی شده و ارتباطات لازم را برقرار کنند.

او اظهار داشت: دانش آموزان با نیاز‌های ویژه با رویکرد انسان مدارا همه در مسیر تعلیم و تربیت قرار بگیرند و از منبع انسانی به سرمایه انسانی تبدیل شده و فرصت استفاده از توانمندی‌های آنان در جامعه فراهم کند.

حسینی افزود: بیش از ۳۰۰ دانش آموز استثنایی در کنکور سراسری امسال گوی رقبت از سالمترین دانش آموزان و در بهترین رشته‌های دانشگاهی را ربودند و ارائه آثار مختلف از اوج خلاقیت آنان حکایت دارد.

او اظهار داشت: آموزش، تجاری سازی و طرح جامع آموزشی فنی و حرفه‌ای و کارآفرین با نیاز‌های ویژه طراحی می‌شود که توانمندی این قشر را به بازار جامعه متصل خواهد کرد.

این مسؤول ادامه داد: این سازمان متعهد شد تا دانش آموزان استثنایی استان زنجان که تاکنون به مشهد مقدس اعزام نشدند، به عنوان زیارت اولی اردوی پنج روزه اعزام خواهند شد و علاوه بر آن استاندارد سازی مدرسه اوتیسم، تجهیزات گفتار درمانی، شنوایی سنجی و کاردرمانی زنجان به میزان ۱۰۰ میلیون تومان و یا بیشتر تامین خواهد شد.

او با اشاره به اینکه نظام تعلیم و تربیت کشورمان سخت از آموزش‌زدگی، کنکور گرایی و نمره محوری، حافظه محوری رنج می‌برد، گفت: هم اکنون ۱۲ هزار و ۹۰۰ ساعت از اول ابتدایی تا سال دوازدهم در کشورمان به دانش آموزان ارائه می‌شود که میانیگن جهانی آن، هشت هزار ساعت است.

حسینی افزود: تلاش می‌شود از میزان آموزش‌ها کاسته و بجای آن فرصت‌های ورزشی، هنری، فنی و حرفه‌ای در نظام آموزشی افزایش یابد تا دانش آموزان زودتر به سرمایه انسانی و تعلیم و تربیت تمام ساحتی برسند.

انتهای پیام/پ

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.