در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

تولید انیمیشن، داستان مصور و نوشت افزار جلوی فراموشی پهلوانان ایرانی را می‌گیرد

احمد عربلو، نویسنده مجموعه ۸ جلدی مصور «پهلوانان» از ایده نوشتن این کتاب تا مشکلات ساخت کمیک استریپ می‌گوید.

احمد عربلو، نویسنده کتاب مصور «پهلوانان» درباره ایده نوشتن این کتاب به خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: خیلی وقت بود که دلم می‌خواست کار خوبی برای بچه‌ها انجام دهم، پهلوانان زندگی‌شان به گونه‌ای است که بچه‌ها بخواهند از آن‌ها الگو بگیرند و با توجه به فاصله گرفتن از فرهنگ ایرانی اسلامی پهلوانان نمونه‌ای دوست داشتنی و جوانمرد هستند و انسان با خواندن سرگذشت پهلوانان وطنی احساس غرور کرده و به مسلمان بودن و ایرانی بودنش افتخار می‌کند و متاسفانه پهلوانان ما جز پوریای ولی شناخته شده نیستند.

وی افزود:از سال‌ها پیش این ایده به ذهنم آمد و برای همین به کتابخانه مجلس شورای اسلامی رفتم و در منابع غنی پهلوانان ایرانی جست‌وجو کردم و پهلوانانی نظیر پهلوان «عبادالله خان» نامی آذربایجان که در تاریخ گم شده را یافتم که زندگی جالبی دارد. آنان به دلیل کم کاری کار پژوهشی در غباری از تاریخ گم شده‌اند و شما منتظر سری دوم این کتاب باشید. ایده را به حوزه هنری دادم که بچه‌ها تصویر و فضا را در قالب دو شخصیت کمیک مصور ببینند که در صورت تبلیغ مناسب بچه‌ها شناخت کلی پیدا می‌کنند و مخاطب این ۸ جلد کتاب، در واقع نوجوان ۱۲ تا ۱۵ سال است.

نویسنده کتاب «تاریخ از این‌ور» در خصوص ویژگی‌های شخصیت‌های کتاب گفت: ویژگی‌های مشترک کتابهایم این است که شخصیت‌های کتاب، دارای صفات جوانمردی، مردمداری و شجاعت هستند.

عنصر اصلی کتاب مصور، حادثه در کنار انتزاعی نبودن کتاب است

وی درباره عنصر اصلی کتاب کمیک استریپ «مجموعه پهلونان» بیان کرد: عنصر اصلی کمیک استریپ یا همان داستان مصور، حادثه همانند فیلم اکشن است. حادثه در کنار قصه خطی گفت‌وگو محور باعث ایجاد قابلیت کمیک استریپ می‌شود و در کتاب کمیک استریپ، داستان نباید انتزاعی باشد یعنی باید مانند فیلم سینمایی و حرکت داشته باشد که «مجموعه پهلونان» خوشبختانه پهلوانان دارای این ویژگی هستند.

این نویسنده در خصوص استقبال از «مجموعه پهلونان» گفت: از استقبال اطلاع ندارم، ولی چون کمیک استریپ گران است، هر ناشری سراغ آن نمی‌رود، چون تصویرگری هزینه بالایی دارد اما کتاب ها کیفیت عالی دارد و انتشارات سوره مهر در تولید و چاپ «مجموعه پهلونان» همت کرد.

با تولید انیمیشن، داستان مصور و نوشت افزار پهلوانان ایرانی نمی‌میرند یا جلوگیری از تهاجم فرهنگی غرب با استفاده از شخصیت‌های واقعی پهلوانان ایرانی
نویسنده کتاب «شاهنامه آخرش خوش است» درباره ایده ساخت انیمیشن با استفاده از کتاب «مجموعه پهلونان» گفت: من پیشنهاد ساخت انیمیشن را با توجه به قابلیت انیمیشن سازی این کتاب به حوزه هنری دادم، جامعه ما نیاز به الگو‌های وطنی دارد که اگر کار با کیفیتی از آب در بیاید، دلگرمی و استقبال مخاطب را به دنبال دارد. بی سلیقگی‌هایی در زمینه الگو‌های وطنی را در نوشت افزار‌ها، در جلد دفتر، کیف مدرسه و سایر محصولات کودک و نوجوان برای شناسایی و معرفی الگو‌های وطنی انجام دادیم. برعکس کشور‌های غربی شخصیت‌های خیالی قدرتمند درست کرده‌اند و آن شخصیت‌های خیالی را علاوه بر کشور خودشان به سایر کشور‌ها نیز صادر کرده اند.

وی افزود:کودکان و نوجوانان ما از اسطوره‌های ما فقط رستم را می‌شناسند که این جزو ضعف‌های ماست، ما شخصیت‌هایی بهتر از رستم دستان افسانه‌ای داریم که شخصیت‌هایی واقعی بودند و روزگاری زیسته اند و سندیت دارد، زندگینامه آن‌ها وجود دارد.

این نویسنده کتاب کودک همچنین از مجموعه دیگر «پهلوانان» در آینده خبر داد، گفت: در آینده نیز سری دوم این مجموعه که کار پژوهشی و تحقیقی با تعداد دیگری از پهلوانان است هنگام مراجعه به تاریخ هر شهر این کار را انجام خواهم داد. نویسندگان باید کار پژوهشی در این زمینه انجام دهند و حوزه اصلی تخصصی من حوزه نوجوان است و حدود ۲۰۰ و خورده اثر در حوزه نوجوان به عنوان نویسندگی انجام دادم.

با تولید انیمیشن، داستان مصور و نوشت افزار پهلوانان ایرانی نمی‌میرند یا جلوگیری از تهاجم فرهنگی غرب با استفاده از شخصیت‌های واقعی پهلوانان ایرانی
عربلو در پاسخ به این سوال که داستان کمیک، نویسنده مهمتر است یا تصویرگر گفت: باید داشتن تصویری نوشته شود، هر نویسنده‌ای نمی‌تواند داستان کمیک استریپ بنویسند. نویسنده کمیک استریپ با نویسنده معمولی فرق دارد، کار نویسنده کمیک استریپ همانند فیلمنامه نویسی است که یک مرحله قبل از فیلم است و نویسنده باید مهارت نوشتن داشته باشد، فضا‌ها و زاویه‌ها و توضیحات کامل را به تصویرگر بدهد. ما در زمینه تصویرگری بسیار پیشرفت کردیم و مشکلی نداریم، ولی نویسنده خوب داستان مصور تربیت نکردیم. نویسنده با سوژه و توضیحات و فیلمنامه خوب می‌تواند به تصویرگر کمک کند، نویسنده و تصویرگر باید تعامل داشته باشند و توضیح بدهند و جلسه داشته باشند.

نویسنده «هزار دستان» در خصوص وضعیت ایران در تولید داستان مصور نسبت به دنیا گفت: کمیک استریپ در دنیا سال‌های سال ساخته شده است و در واقع پرداخته آن‌ها است و حتی در زمینه بزرگسال کار می‌کنند که ما عقب هستیم. مشکلات اقتصادی یکی از دلایل عدم پرداختن به داستان مصور شده است و علاوه بر آن، برخی می‌گویند داستان کمیک مانع تصور سازی کودک می‌شود در صورتی که کودک می‌تواند با استفاده از تصویرسازی داستان را بهتر متوجه شود و فضا را بهتر می‌بیند.

وی ادامه داد: داستان مصور برای کتاب‌های دفاع مقدس کودک و نوجوان، وقایع تاریخی نیز مفید است، ولی در کشور ما کمیک استریپ جا نیفتاده است و ناشران کمتر به سراغش می‌روند، ژاپن سال‌های سال است که در تولید کتاب‌های مصورکار می‌کند حتی در نمایشگاه بین‌المللی نیز کتاب‌های مصور را عرضه می‌کند، ولی ما با توجه به پیشرفت تصویرگرانمان و برابری آنان با تصویرگران دیگر کشور‌ها به علت نداشتن نویسنده خوب کمیک استریپ در انتخاب سوژه و تحقیق و پژوهش ضعیف عمل کردیم. مردم ما فقط رستم پوریای، ولی را می‌شناسند اگر از سایر پهلوانان نیز در کتاب‌های درسی نامی برده می‌شد بهتر بود.

مجموعه ۱۰ جلدی کمیک استریپ «پهلوانان» تألیف احمد عربلو برای نوجوانان توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار