بعد از تعیین نرخ های جدید خودرو و انتقال این روند به ستاد تنظیم بازار، حاشیه هایی در خصوص فعالیت شورای رقابت مطرح شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ از سال ۹۷ شورای رقابت پس از تشکیل جلسه کمیته خودرو، پا به عرصه قیمت گذاری خودرو گذاشت و قرار شد هر ۶ ماه یکبار طبق تورم بخشی قیمت خودروهای داخلی که انحصاری هستند را مشخص کند و در صورت افزایش نرخ تورم، قیمت خودرو را گران کنند.

اکنون پس از ۳ سال از پاسکاری های مختلف، قیمت گذاری خودرو دست ستاد تنظیم بازار افتاد و طبقه گفته وزیر صمت باید این ستاد قیمت را برای خودروهای داخلی مشخص کند.

سید رضا فاطمی امین وزیر صمت با تاکید بر حمایت همه جانبه دولت از صنایع خودروسازی کشور اظهار کرد: سودآوری این صنعت برای دولت سیزدهم اولویت ویژه‌ای دارد و ما با تمام توان این هدف را پیگیری می‌کنیم.

وزیر صمت گفت: یکی از اهداف اصلی که این وزارتخانه با همکاری دیگر دستگاه‌ها و اهتمام خودروسازان کشور پیگیری می‌کند، افزایش تیراژ و تولید خودرو است.

وی با اشاره به اخباری که درباره تعیین قیمت خودروها در روزهای اخیر منتشر شده است، افزود: بررسی قیمت گذاری خودروها به ستاد تنظیم بازار سپرده شده و این ستاد درباره این موضوع تصمیم گیری خواهد کرد.

چرا افزایش قیمت شامل خودروهای پیش فروش شد؟

نکته جالب اینجاست پس از این تصمیم گیری قیمت برای خودرو جدید اعلام شد و خودروسازان قیمت محصولات خود را بین ۱۰ تا ۱۸ درصد گران کردند و حتی این افزایش قیمت شامل خودروهای پیش فروش شده هم شد؛ موضوعی که شورای رقابت مخالف آن بود! اما پس از افزایش قیمت شرکت‌های خودروساز اقدام به پیش‌فروش محصولات خود کردند.

بهرامی ارض اقدس عضو شورای رقابت در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: اکنون متاسفانه شورای رقابتی وجود ندارد که بتواند در قیمت گذاری خودرو دخیل باشد. دولت باید سریعتر فکری به حال شورای رقابت کند و مدیران آن را مشخص کند.  

از طرفی افزایش قیمت ها باعث شد که بازار خودرو با التهاباتی همراه باشد و گرانی خودرو در بازار را به همراه داشته باشد.

عضو قضائی شورای رقابت طی نامه‌ای از دادستان کل کشور خواستار پیگیری اقدامات غیرقانونی وزارت صمت و خودروسازان در خصوص افزایش قیمت شد و تأکید کرد؛ اقدام خودروسازان قطعاً دادگستری را با انبوهی از پرونده‌های قضائی روبه رو می‌کند.

افزایش قیمت جدید خودروسازان غیرقانونی است

غلامعلی صدقی، عضو قضائی شورای رقابت و معاون نظارت دیوان عالی کشور اظهار کرد: بر اساس بند ۵ ماده ۵۸ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی که مبتنی بر سیاست‌های کلی نظام اقتصادی مصوب مقام معظم رهبری است یکی از تکالیف و اختیارات شورای رقابت «تعیین مصادیق و تصویب دستورالعمل تنظیم قیمت، مقدار و شرایط دسترسی به بازار کالا‌ها و خدمات انحصاری در هر مورد با رعایت مقررات مربوط» است.

وی ادامه داد: شورای رقابت پس از تشخیص انحصاری بودن بازار خودرو در ایران در سال ۱۳۹۲ و در جلسه شماره ۱۴۸ مورخ ۱/۲/۱۳۹۲ اقدام به تصویب دستورالعمل تعیین قیمت خودرو‌های ساخت داخل در هر سال کرد و طی دستورالعمل مصوب جلسه شماره ۴۱۴ مورخ ۱۲/۲/۱۳۹۸ اجازه افزایش قیمت خودرو توسط خودروسازان را هر سه ماه یک بار صادر کرد.

صدقی تصریح کرد: شورای رقابت متعاقباً در جلسه ۴۴۹ مورخ ۲۹/۱۰/۱۳۹۹ تصویب کرد که با توجه به کاهش تلاطمات بازار و ثبات نرخ ارز اجازه افزایش قیمت سه ماه یک بار به خودروسازان لغو و هر شش ماه یک بار شورای رقابت پس از بررسی به اتخاذ تصمیم بپردازد، این در حالی است که شرکت‌های خودروسازی ایران خودرو و سایپا با حمایت وزارت صمت در روز‌های اخیر بدون هیچ‌گونه مجوزی از شورای رقابت اقدام به اعلام قیمت‌های جدید کردند که این اقدام علاوه بر افزایش قیمت خودرو در حاشیه بازار و به هم خوردن نظم بازار خودرو، سایر بازار‌ها از جمله بازار سرمایه، ارز، کالا و خدمات را دستخوش تحولات کرده و به انتظارات تورمی دامن زده است.

عضو قضائی شورای رقابت  گفت: چنین مصوبه‌ای و یا تأییدیه مراجع ذیصلاح دیگر تا این لحظه به شورای رقابت منعکس نشده و از جانب شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا نیز مطلبی انتشار پیدا نکرده است و از طرفی مقرره و قانون تا زمانی که نشر عمومی پیدا نکند لازم‌الاجرا نمی‌شود.

صدقی افزود: در خصوص این موضوع ریاست جمهور نیز شخصاً دستور داد که افزایش قیمتی صورت نگیرد که این خود می‌تواند دلیلی بر غیرقانونی بودن اقدامات وزارت صمت و خودروسازان در این خصوص باشد که ثمره این اقدام اخلال در نظام اقتصادی کشور است.

عضو قضائی شورای رقابت اضافه کرد: اقدام خودروسازان در فروش محصولات خود بدون رعایت ضابطه قانونی، قطعاً دادگستری را با انبوهی از پرونده‌های قضائی در آینده از ناحیه خریداران، به خواسته استرداد وجوه مازاد بر مصوبه شورای رقابت به دادگاه‌ها مواجه خواهد کرد که از قِبَل این مسأله، مشکلات عدیده‌ای برای نظام قضائی و مردم به‌بار خواهد آورد.

معاون نظارت دیوان عالی کشور با اشاره به اینکه در این رابطه نامه‌ای به دادستان کل کشور و سازمان بازرسی مکتوب کرده است گفت: به استناد ماده ۶۲ قانون نحوه اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و ماده ۲۹۰ قانون آئین دادرسی کیفری دستورات لازم در خصوص پیگیری موضوع و توقف اقدامات خلاف قانون و تعقیب متخلفان صادر شود.

افزایش قیمت خودرو ضروری بود

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت گفته دستور رئیس جمهور این نبود که قیمت خودرو هرگز افزایش پیدا نکند؛ این بود که فرایند قانونی برای افزایش قیمت باید مشخص شود، افزایش قیمت خودرو ضروری بود، با نرخ تورم موجود، نمی‌توان انتظار داشت کالایی با افزایش قیمت مواجه نشود.

سخنگوی دولت گفت: دستور رییس جمهور طبیعتا این نبود که قیمت خودرو هرگز در هیچ دوره‌ای افزایش پیدا نکند بلکه فرایند قانونی برای افزایش قیمت باید مشخص شود و مصوبه ستاد تنظیم بازار برای افزایش اخذ می‌شد که این اقدام انجام نشده بود.

البته این بین عده ای معتقد بودند که شورای رقابت از گردونه تعیین نرخ حذف شده است که وزیر صمت در پاسخ به آن ها می گوید با مصوبه شورای عالی هماهنگی سران قوا مسئولیت اصلاح قیمت خودرو از شورای رقابت به وزارت صنعت منتقل شده است. وزارت صنعت با مجوز ستاد تنظیم بازار با افزایش قیمت خودرو موافقت کرد.

گزارش از فائزه شعبانی اصل

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۸ ۰۱ دی ۱۴۰۰
وزیر دولت آقای رییسی جور همه از جمله شورای رقابت-سازمان حگایت ازمصرف کننده و... را کشید و خودرو رو گران کرد و خیال دلالان راحت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۷ ۲۹ آذر ۱۴۰۰
دوستانی که اینجا مینوسید هنوز متوجه نشدید مشکل کجاست و چه کس ویا چه کسانی قدرتمند؟؟ .سال های آینده هم همین هستش.ماشین سازی برای دولت هستش بعد با افزایش قیمت مخالف هستش ولی ماشین ساز قیمتش افزایش میده دروغ از این واضح تر !!!!!

فقط به دولت قبل تاختند(بحثم حمایت یا حمله نیست در حالی که نظرم این است اگر کسی یک کار خوب کرده باید گفته شود و اگر بد نقد شود فعلا برای دولت جدید نقدی انگار نیست!!!!!!) ولی همه میدانند عاقبت چیه . حداقل دولت قبل علنی با خیلی ها مشکل داشت اینها دوستند رو نمیکنند امان از آن روزی که دوستها با هم دشمن شوند بعد ببینید چه آشی پخته شده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۰ ۲۹ آذر ۱۴۰۰
خواهشا آقای رئیس جمهور دستور بفرمائید که افزایش قیمت شامل خودروهایی که از قبل پیش فروش شده نشود واقعا دارن ظلم میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۰ ۰۱ دی ۱۴۰۰
همون بهتر رییس جمهور دستور نده چون دوباره برعکس دستورش خودرو گرون میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۴ ۲۸ آذر ۱۴۰۰
باشگاه خبرنگاران جوان
لطفا همین چنتا بحث رو از بالاترین نهادی که برات مقدوره مطرح کن
1) اگه تحویل به قیمت روزه چرا من باید دوسال پیش پول نصف قیمت ماشین رو پرداخت می کردم اگه مملکت اسلامیه که من 3 دانگ رو پرداخت کردم حداقل تورم رو سهم 3 دانگ خودروساز لحاظ کن.
2) خودرو کسی که بیش از یک سال منتظره رو چرا تحویل نمیدن که کمتر ضرر کنه بجاش فروش فوری میزارن اگه هدف تزریق به بازاره که مشتری قدیمی یا جدید فرقی نداره.
3) شورای رقابت که قرارداد های دارای سود رو مستثنا میکنه میدونه سودی که ایران خودرو میده کلا 12 درصده که اونم بعد دوسال میده الان همون پول رو هر بانکی بدی بالای 20 درصد اونم ماهانه پرداخت پرداخت می کنه. اصن یه گزینه بزارن که من این چندرغاز سود رو هم انصراف بدم منتش نباشه.
4) چرا اونیکه ثبت نام میکنه دیگه نمیتونه شرکت کنه که قرارداش رو عوض کنه حداقل جلو ضرر بیشترشو بگیره باید بشینه ببینه یکی یک سال بعد ثبت نام میکنه 45 روز بعد تازه ارزون تر از اونیکه پیش خرید کرده و قراره 6 ماه بعد تحویلش بدن ،تحویل میگیره.
اگه این موضوعات از نظر مسولان با چهارچوب های اسلام و منطق و عدالت میخونه که هیچی ولی از نظر من که یک کلام ظلمه محضه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۶ ۲۸ آذر ۱۴۰۰
باشگاه خبرنگاران جوان
خواهشا حرف مردم به سید محرومان برسانید تاکی ظلم آشکار، اولا که نباید قیمت گران شود مگر کیفیت ویا آپشن خاضی اضافه شده، دوما افزایش قیمت از تاریخ اعلامی به بعد باید باشد اگر کسی خواست بخرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۱ ۰۱ دی ۱۴۰۰
دولت ایشون -حداقل وزیر صمتش-مردمی نیست
Iran (Islamic Republic of)
سعید مظاهر کرمانی
۲۳:۰۲ ۲۷ آذر ۱۴۰۰
اگر هدف وزارت صمت سود آوری شرکت های خودروساز هست بهتره یه بررسی در خصوص هزینه های سرسام آور و بیخود شرکت ها داشته باشه بخصوص حقوق های نجومی مدیران و حیف و میل های این شرکت ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۱ ۲۷ آذر ۱۴۰۰
تاوقتی تولید برای یک بازه قیمتی رقابتی نشده به گونه ای که برای آن بازه امکان حداقل ۳ انتخاب آنهم از ۳ شرکت مختلف برای خریدار موجود نباشد آن بازار رقابتی نیست و باید نهادی همچون شورای رقابت برای تعئین قیمت وجود داشته باشد
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۲۰:۵۹ ۲۷ آذر ۱۴۰۰
بنده حواله دار پیش فروش شرکت سایپا تحویلی آذر هستم .خواهش میکنم که رئیس جمهور محترم و شواری رقابت که متولی قانونی قیمت گذاری مصادیق انحصاری در کشور هست به مسئله افزایش غیر قانونی و ناعادلانه قیمت خودرو برای خودرو های پیش فروش شده ورود کنه.بخدا در توان ما نیست که یکجا تمام زیان انباشته خودرو ساز ها رو جبران کنیم و با این حجم افزایش قیمت روبرو بشیم واقعا در توانمان نیس این همه افزایش قیمت غیر قابل پیش بینی و غیر قانونی رو با توجه به اوضاع اقتصادی پرداخت کنیم.شرکت سایپا که قول مساعدت به حواله داران داده بود هم عدالت را رعایت نکرده و زیر قول خودش زد ولی هیچ نهاد نظارتی و قضائی با اینکه متوجه و شاهد همه چیز هستن توانایی مقابله با مافیای فوق قدرتمند خودروساز انحصاری را ندارند.و موجبات نارضایتی و فشار زیاد بع قشر عامه مردم به نفع قشری خاص شده اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۰ ۲۷ آذر ۱۴۰۰
از باشگاه خبرنگاران جوان میخایم موضوع افزایش قیمت برای خودرو های پیش فروش را پیگیری و به گوش رییس جمهور برساند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۴ ۰۱ دی ۱۴۰۰
برادر عزیز چقدر ساده ای! افزایش قیمت با اطلاع ایشون -رییس جمهور-انجام شده و مخالفتی نکرده و تاکنون هم هیچ موضع مخالفی نگرفته یعنی موافق و تسلیم دربرابر مافیای خودرو-
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۸ ۲۷ آذر ۱۴۰۰
سلام لطفا باشگاه خبر پیگیری تا حصول نتیجه کنه
مگر آقای رئیس جمهور محترم نگفتن خط قرمز دولت ایشون مبارزه بادفسسساد است
زنده ها که هیچ
مرده های قبرستون هم میدونن چه فسادی در خودرو سازی ایران هست چرا برخورد نمیکنه ؟؟!!
منتظر چی هستند ایشون؟!!
Iran (Islamic Republic of)
Mohsen
۱۹:۱۷ ۲۷ آذر ۱۴۰۰
چندین بار گفتم بازم میگم فقط باید با موشک بالستیک این دو خودرو ساز رو نابود کرد و تمام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۰ ۲۸ آذر ۱۴۰۰
من حاضرم سوار موشک بالستک بشم و برم اصابت کنم ب این دوتا فرغون ساز و تمام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۲ ۲۷ آذر ۱۴۰۰
حداقل پیش فروش ها را گران نمی کردید
Iran (Islamic Republic of)
جاسم
۱۸:۰۴ ۲۷ آذر ۱۴۰۰
مهم نیست در اختیار کیست چون دست هر کجا باشد دستش در دست مافیای خودرو است :وزارت صمت-کمیسیون صنایع مجلس-شورای رقابت-سازمان حمایت از مصرف کننده-سازمان تعزیرات و..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۵ ۲۷ آذر ۱۴۰۰
حقوق کارگر چرا این سالها ۲۰ برابر نشد
Iran (Islamic Republic of)
سهیلا
۱۷:۰۳ ۲۷ آذر ۱۴۰۰
دوستان
من پارسال زمستون اسفند ماه سمند طرح یکساله نوشتم اون موقع قیمتش 116 تومن بود که من نصفش رو ریختم
امسال بهمن تحویلش هست
به قیمت روز میدن یا قیمت قبل
ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۶ ۲۸ آذر ۱۴۰۰
تازه اگه امید داشته باشن به افزایش قیمت سال بعد مطمئن باش نگه میدارن دعوت نامه رو تا سال دیگه
۱۲۳۴
آخرین اخبار