سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرباسچی، دزدگیر افتخاری نظام + سند

شهردار پیشین تهران،غلام حسین کرباسچی به روزنامه اعتماد گفت: "ما هیچ وقت این فساد را در کشور نداشتیم که الان هست" و "هیچ وقت این قدر فشار اقتصادی و مشکلات موجود در روابط خارجی نداشتیم."این حرفهای مردی است که خودش روزگاری در دادگاه جواب گوی فساد مالی خودش بود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، غلامحسین کرباسچی فرزند آیت الله محمدصادق کرباسچی متولد ۱۳۳۲ در قم. پس از پایان تحصیلات ابتدایی به "حوزه علمیه قم پیوست" و به تحصیل مشغول شد. او در همین زمان فعالیت سیاسی را در مخالفت با حکومت پهلوی آغاز نمود و با طلبه های سیاسی آن روزگار به فعالیت سیاسی علیه حکومت پهلوی پرداخت. پدرش آیت الله کرباسچی (ملقب به تهرانی) از نزدیکان آن روزهای امام خمینی(ره) بود. او همزمان با تحصیلات فقه و اصول در دانشگاه نیز تحصیل نمود.

در دوران جنگ نماینده امام الله خمینی(ره) در ژاندارمری جمهوری اسلامی بود. کمی بعد  به استانداری اصفهان منصوب گردید وی در پایان جنگ در سال ۱۳۶۸ از استانداری اصفهان به شهرداری تهران منتقل شد و دوباره طرح جامع شهر تهران را که در زمان شهرداری غلامرضا نیک‌پی طرح‌ریزی شده‌بود ادامه داد که در کنار گذاردن پیشنهادات مطرح شده بعد از پایان جنگ مبنی بر انتقال پایتخت از تهران به شهری دیگر تاثیرگذار بود. یعنی دو پایتختی شدن ایران که با مخالفت رهبری مواجه شد.از جمله کارهای دیگر وی ساخت متروی شهر تهران بود.وی به محض اینکه فهمید پیمانکاران ژاپنی قصد ساخت مترو در تهران را دارند با ارائه طرحی پروژه مترو را مصادره کرد. وی در دوران شهرداری تهران و در جریان اقدامات خود از حمایت هاشمی رفسنجانی بر خوردار بود.

در دوران وی برای اولین بار شهردار تهران در هیات دولت در کنار وزرا و معاونان رییس جمهور حضور یافت. این وضعیت تا انتصاب محمود احمدی‌نژاد به شهرداری تهران ادامه داشت.

در آستانه برگزاری انتخابات مجلس پنجم، وی به همراه عده‌ای دیگر از وزرا و معاونان هاشمی رفسنجانی، حزب کارگزاران سازندگی را تاسیس کرد و در کنار جامعه روحانیت مبارز تهران به ارائه لیست انتخاباتی پرداخت. پس از کناره گیری وزرای دولت هاشمی رفسنجانی از حزب کارگزاران غلامحسین کرباسچی عملاً بعنوان چهره اول حزب مطرح شد.حزبی که یک پایگاه  رسمی به نام روزنامه کارگزاران را داشت  که بعدها توقیف شد.تأسیس مؤسسه همشهری و انتشار روزنامه همشهری و نشریات و ویژه نامه‌های وابسته به آن و از اقدامات وی بود.

در سال ۱۳۷۷ در دومین سال دوره اول ریاست جمهوری سید محمد خاتمی، کرباسچی که همراه حزب کارگزاران سازندگی از طرفداران کلیدی خاتمی در انتخابات دوم خرداد ۱۳۷۶ بود، به همراه عده دیگری از معاونانش و شهرداران مناطق تهران توسط حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی به فرماندهی سردار نقدی دستگیر و بازجویی شد.

کرباسچی از سوی قاضی غلامحسین محسنی اژه‌ای به اتهام جرایم مالی محاکمه و به ۳ سال حبس و ۱۰ سال محرومیت از مشاغل دولتی و جزای نقدی محکوم شد. وی از جمله متهم به استفاده از امکانات شهرداری تهران در جهت حمایت از کاندیدای خاص در انتخابات هفتم ریاست جمهوری بود.کرباسچی سرانجام پس از طی نزدیک دو سال حبس، با دخالت اکبر هاشمی رفسنجانی از زندان آزاد شد. وی از آن زمان به فعالیت‌های به ظاهر غیر دولتی مشغول است.در جریان انتخابات سال هشتاد و هشت وی رئیس ستاد مهدی کروبی بود و عکس او همراه با کروبی به عنوان معاون اول روی پستر های تبلیغاتی چاپ می شد.غلام حسین کرباسچی در جریان همین انتخابات به میرحسین موسوی رای داد و همین مسئله با کش مکش وی با جبهه اصلاحات و به ویژه ستاد و شخص مهدی کروبی شد.

این روزها کرباسچی لحن گفتارش تغییر کرده و در مصاحبه های خود سعی می کند دامن خود را پاک جلوه دهد.

کرباسچی در پاسخ به سئوال روزنامه اعتماد که چرا شما بعد از حوادث انتخابات در سکوت فرو رفتید گفته است: "هیچ وقت سکوت نکردم بلکه در آن شرایط زمینه ای برای فعالیت سیاسی و تبلیغاتی نبود."وی گفت:"ما در اصلاحات با کسی اعلام جنگ نمی کنیم ما طرفدار روش های غیر خشونت آمیز و دگرگونی هایی در جهت اصلاح امور از درون حاکمیت بودیم. من فعالیتم را با همان شکل و وضعیت داشتم."

شماری از چهره های جریان اصلاح طلب در ایران در ماه های اخیر به دفعات تاکید کرده اند که اصلاح طلبان "برانداز نیستند" و چنین برنامه ای نداشته اند.کرباسچی این روزها در صفحه تیوتر خود حرفهای دیگری می زند،حرفهایی که بوی براندازی و مخافت می دهد تا اصلاحات آرام.جملاتی شبیه جملات روشنفکران واپسگرا که کورسوی امدی هم ندارند.

غلام حسین کرباسچی جزئی از همان مدیران فاسدی است که پس از جنگ وجود خود را نشان داد و در زمان انتخابات با عبور از کروبی به موسوی رای داد.وی از قطار اصلاحات پیاده شده و همچنان گوش به فرمان برخی عناصر است.

در بخش دیگر مصاحبه وی با روزنامه اعتماد وی علت تمام اختلافات در فضای سیاسی را شخص رئیس جمهور می داند. او گفته که "احمدی نژاد و تیمش شرایطی ایجاد کرد که همه اصلاح طلب شده اند. الان همه دنبال اصلاح وضع موجودند. ما همیشه در حال بحث و مذاکره سیاسی هستیم و انتخابات هم یکی از این موضوعات است."

کرباسچی نگفت که منظورش از همه چه کسانی هستند.تقریبا یک سال به انتخابات باقی مانده و غلام حسین کرباسچی شهردار سابق تهران و زندانی دهه هفتاد چنین سخنانی را در جریاد می گوید اما صفحه تویترش چیز دیگری می گوید.

حزب ار بین رفته کارگزاران سازندگی نیاز به نیروی دیگری دارد و شاید کرباسچی بار دیگر قرار است با رد شدن از یک جریان یا یک فرد به نفع برخی عناصر وارد میدان شود.

برچسب ها: کربسچی ، فساد ، زندان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
رضوی
۲۰:۲۸ ۱۰ مهر ۱۳۹۱
از آقای کرباسچی بپرسید آقای قبه کجا هستنددلمون براش تنگ شده !!!