سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تغذیه دانش آموزان در مدرسه با میزان رشد آنها در ارتباط است

تغذیه دانش آموزان در مدرسه موضوعی مهمی است زیرا دانش آموزان در سنین رشد به سر می برند و بهره مندی از تغذیه مناسب به رشد آن ها بسیار کمک می کند.

دکتر احمد ساعدی متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگاربهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: تغذیه دانش آموزان خیلی مهم است و به این واسطه چند اتفاق تازه در این دوران می افتد.

وی خاطر نشان کرد: خوشبختانه به این دلیل که آگاهی والدین نسبت به مسائل تغذیه ای فرزندانشان بالا رفته است و نسبت به این موضوع حساسیت نشان می دهند بوفه های مدارس نکات بهداشتی را رعایت می کنند.

وی تصریح کرد: با این وجود تا نقطه ای که مورد نظر است خیلی فاصله داریم و آنچه ما انتظار داریم این است که در بوفه مدارس در کنار خوراکی های سالم میوه به صورت دانه ای فروخته شود.

وی افزود: ما در حال حاضر شاهد حذف شدن خوراکی هایی مثل چیپس و پفک و پاستیل و جایگزین شدن کیک و بیسکوییت هستیم .

ساعدی یادآور شد: یکی از اتفاق هایی که در این دوران می افتد این است که اغلب کودکان برای اولین بار پول توجیبی از پدر و مادر خود می گیرد و احساس استقلال می کنند، فرزندان باید یاد بگیرد که این پول را چگونه و برای خرید چه چیزهایی صرف کند.

وی متذکر شد: اگر فرزندان ما در این دوران که در حال رشد هستند از تغذیه مناسب بهره مند نشود قطعاً در آینده با مشکلات جدی مواجه خواهند شد و این بیانگر اهمیت تغذیه مناسب در دوران مدرسه است.

دانش آموز باید سواد سلامتی و تغذیه ای داشته باشد

از آنجایی که نوع تغذیه و سلامت آن برای کودکان اهمیت دارد لازم است که فرزند ما بداند که انتخاب های غذایی اش چگونه باشد.

دکتر احمد ساعدی ادامه داد:  مادری که تا دیروز خودش به فرزندش غذا می داده با شروع مدارس دیگر از او می خواهد که خودش تغذیه بخرد .

وی تصریح کرد: با توجه به این که ممکن است بچه ها از مغازه ها تغذیه بخرند نه از بوفه مدارس، بنابراین باید سواد سلامتی و تغذیه ای داشته باشند تا انتخاب های درستی انجام دهند.

وی خاطر نشان کرد: دانش آموز باید تفاوت چیپس و پفک با بستی و میوه و تغذیه مناسب چیست را ياد بگيرد و این آموزش را خانواده به کودک می دهد.

ساعدی افزود: بچه ها باید بدانند که سوسیس و کالباس چه مضراتی دارد و اگر به جای آن کوکو و کتلت و غذاهایی که سرشار از ویتامین بوده و سالم هستند بخورند برایشان مفید است و به رشدشان کمک می کند.

وی اذعان داشت: البته خوردن ساندویچ و نوشابه یک بار اشکالی ندارد ولی اگر عادت شود مشکل ساز است و تکرار غذاهای غیر تغذیه ای به صورت روزانه برای کودکان مضر است.

اصلی ترین ذخایر کلسیم و آهن در دوران مدرسه جبران می شود

دکتر احمد ساعدی در خصوص تغذیه دانش آموزان گفت:  ما کمبود دریافت کلسیم را در کشور داریم .کمبود آهن و کلسیم به مراتب در دختران بیشتر از پسران است .

وی با اشاره به این که اصلی ترین ذخایر کلسیم و آهن در همین دوران مدرسه جبران می شود توصیه کرد ؛که دانش آموزان باید در این دوران تغذیه درستی داشته باشند .

اين متخصص افزود: بهتر است بچه ها در وعده صبحانه نان و پنیر و گردو بخورند و چای کم رنگ و یک لیوان شیر بسیار مفید است.

وی افزود: در صورتی که بچه ها دسرهایی مثل شیر برنج و فرنی با خود به مدرسه ببرند و به عنوان تغذیه در مدرسه بخورند در طولانی مدت ذخایر آهن و کلسیم را بدن خود تقویت می کنند و به این ترتیب این کمبود دریافت کلسیم و آهن در کشور از بین می رود.

این متخصص تغذیه ادامه داد: نوع تغذیه برای دانش آموزان مقاطع مختلف فرقی با یکدیگر ندارد و فقط ممکن است مقدار آن با توجه به سن بچه ها تفاوت داشته باشد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر در برخی مدارس دخترانه قرص های آهن هفته ای یک بار به دختران داده می شود که مطمئنا با این یک قرص ذخایر آهن جبران نمی شود و این موضوع بیشتر جنبه آگاهی دارد که والدین باید آن را جدی بگیرند./ع2
برچسب ها: تغذیه ، رشد ، چیپس ، کلسیم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.