سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

محور دیدار رابرت فورد با هیئت‌های عربی در سوئیس

رابرت فورد سفیر سابق آمریکا در سوریه در شهر مونتروی سوئیس با هیئت های کشورهای عربی و غربی حاضر در کنفرانس ژنو 2 دیدار و گفتگو کرد .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  پایگاه خبری شبکه العالم، هیأت عربستانی در دیدار با فورد درباره خبر دیدار مقامات ارشد آمریکا و سوریه سؤال کرد و گفت : گفته می شود که یک مسئول ارشد آمریکایی بارها به دمشق سفر و با فیصل مقداد معاون وزیر خارجه سوریه دیدار کرده است و دیوید هیل سفیر آمریکا در لبنان مسئول هماهنگی دیدارهای مقامات آمریکایی و سوری است. آیا شما (رابرت فورد) از این دیدارها اطلاع دارید؟

فورد نیز در پاسخ گفت: اگر نشست های امنیتیِ که مرتبط با سیاست " مبارزه با تروریسم " آمریکا برگزار شده باشد ، این نشست ها ارتباطی به وزارت امور خارجه آمریکا و سیاست این کشور در قبال بحران سوریه ندارد . نشست های امنیتی بین آمریکا و سوریه مربوط به امنیت ملی آمریکا می شود و وظیفه من نیست که برگزاری چنین نشست هایی را تکذیب یا تأیید کنم. 

فورد در این دیدارها این مطالب را بیان کرد:
- ما می دانیم که وضعیت و موقعیت نظام حاکم سوریه خوب و مقتدرانه است و تأخیر در برگزاری کنفرانس ژنو 2 به نفع ائتلاف مخالفان سوری نیست و مساله مهم این است که مخالفان آماده مذاکره نیستند و هیچ توافق نظری بین آنها وجود ندارد. 

- حد انتظارات ما پایین است و گزینه های زیادی پیش رو نداشتیم .

- ما معتقدیم که برگزاری کنفرانس ژنو 2 ضروری است تا اختلافات اعضای ائتلاف مخالفان سوری بیشتر نشود زیرا پایان دادن به اختلافاتِ در حال گسترش سخت تر است .

- مهم این است که نظام سوریه ائتلاف مخالفان سوری و هیأت مذاکره کننده این ائتلاف را به رسمیت بشناسد . به رسمیت شناخته شدن ائتلاف مخالفان توسط نظام سوریه به نفع ما است تا اوضاع طبق خواست ما پیش برود و بر امور سیطره داشته باشیم .

- مذاکرات باید دستاوردهایی حتی کوچک داشته باشد تا هیأت ائتلاف مخالفان دست خالی از کنفرانس ژنو 2 برنگردد.

- ما در کنفرانس ژنو 2 همه چیز را تحت نظر خواهیم گرفت تا هیأت ائتلاف مخالفان تنها نماند و نظام حاکم سوریه از نقاط ضعف هیأت ائتلاف مخالفان استفاده نکند.

- باید بسیار برنامه ریزی شده رفتار کرد و هیأت نظام سوریه را به سوی مسائلی کشاند که هیأت ائتلاف مخالفان قادر به اجرای آن مسائل باشد و از ائتلاف مخالفان نیز خواهیم خواست گروه های مسلحی را که با این ائتلاف روابط خوبی ندارند ، تحت کنترل خود دربیاورد  .

- بهتر است که به مسائلی پرداخته شود که منافع ما را تأمین کند و اذهان را از خواسته های نظام سوریه مانند اعلام آتش بس منحرف کند .

- باید به مساله محاصره مناطق ، ایجاد کریدورهای امن و ارسال نیروهای حافظ صلح بین المللی پرداخته شود .


انتهای پیام/
 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.