سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهرکرد/

سرزمینی سرشار از امگا3

استان چهارمحال و بختیاری در تولید دو منبع غذایی ماهیان سرد آبی و گردو ، در بالاترین سطح کشوری قرار دارد.

گردو و ماهی دو ماده غذایی مورد نیاز بدن می باشند که بیشتر تولید امگا3 را به خود اختصاص داده اند.
تولید ماهیان سرد آبی در استان چهارمحال و بختیاری باعث شده است این استان ظرف یک دهه اخیر رتبه های نخست تولید این محصول را در ایران به دست آورد.
از سوی دیگر ، وجود باغات گردو در استان چهارمحال و بختیاری و ارقام با کیفیت، باعث شده این استان یکی از مناطق مهم تولید گردو در کشور باشد.
امگا 3 از اسیدهای چرب ضروری است که در ساختمان برخی چربی ها وجود دارد و ویژگی های خاصی از نظر مصرف غذایی دارد.
مصرف این اسیدهای چرب را به این دلیل مهم می دانند که مصرف آن برای ادامه حیات بدن ضروری می باشد چرا که این چربی های مفید از سوی بدن انسان قابل تولید نیست، باید از طریق رژیم غذایی با مکمل های غذایی تامین شود.
بدن انسان برای برطرف کردن نیازهای خود به مواد تغذیه ای از جمله اسیدهای چرب و پروتئین نیاز دارد.
اسیدهای چرب از اجزای تشکیل دهنده چربی هاست که بدن قادر به تولید انواع ضروری آن نیست و باید از طریق ماده غذایی تامین شود.
یک کارشناس ارشد تغذیه و برنامه ریزی غذایی ورزشی گفت: تحقیقات نشان داده است، امگا 3 تاثیر مثبتی در روند درمان میگرن، استرس، تنش های عصبی و افسردگی دارد.
مرضیه منصوری نورآباد افزود: امگا 3نه تنها در پیشگیری از برخی سرطان ها و بیماری های قلبی بلکه در کاهش عوارض شیمی درمانی نیز موثر است.
وی تاکید کرد:بهترین منابع اسید چرب امگا 3 انواع ماهی و آبزیان و گردو می باشد و منبع اصلی امگا 3در ماهی هایی نیز قزل آلاست.
به گفته وی،چنانچه فردی سه وعده ماهی در هفته مصرف نکند ، از یک سالگی به بعد برای کمک به رشد مغزی و پیشگیری از بسیاری بیماری ها نیازمند مصرف مکمل امگا 3 است.
این کارشناس ارشد تعذیه افزود:باید در سبد غذایی افراد مصرف گردو و ماهی گنجانده شود به گونه ای که به طور میانگین در هر هفته سه وعده از این دو منبع غذایی استفاده شود و مقدار مکمل مصرفی در دوز غیر درمانی یک گرم و در دوز درمانی 3 گرم در روز است.
منصوری یادآور شد: مصرف زیاد امگا3باعث جذب نشدن امگا6 که برای بینایی افراد موثر می شود و در میزان مصرف مکمل های غذایی حاوی امگا 3 نیز نباید خودسر عمل کرد و باید دقت فراوان داشت.
با این حال استان چهارمحال و بختیاری یکی از استانهای غنی در تولید محصولات حاوی امگا3 در ایران می باشد.
اکنون سالانه نزدیک به 20هزار تن ماهی سردآبی از نوع قزل آلا در استان چهارمحال و بختیاری تولید می شود که کیفیت بالایی نسبت به سایر مناطق تولید این محصول دارد.
هم اکنون 278مزرعه پرورش ماهی و شش مزرعه تکثیر ماهیان سردابی در استان چهارمحال و بختیاری فعال است.
استان چهارمحال و بختیاری شش سال متوالی رتبه نخست تولید ماهیان سردابی کشور را به خود اختصاص داده است.
علاوه بر تولید ماهیان سردآبی ،در استان چهارمحال و بختیاری 5 هزار هکتار باغ گردوی بارور وجود دارد که عملکرد برداشت یک و نیم تن در هر هکتار است.
ارقام گردوی استان چهارمحال و بختیاری شامل انواع محلی،سوزنی، پوست کاغذی، گلابی، تخم مرغی، خوشه ای و تویسرکان است.
استان چهارمحال و بختیاری در تولید گردو جایگاه چهارم کشور را دارد و شهرستان های سامان، کوهرنگ و لردگان مهمترین قطب های تولید گردو در استان است.
اینظرفیت در تولید دو محصول ماهیان سردآبی و گردو باعث شده این استان زمینه سرمایه گذاری در صنعت تولید امگا3 را به بخش خصوصی پیشنهاد کند.
از این رو ، سازمان صنعت،معدن و تجارت استان چهارمحال و بختیاری اعلام کرده است : علاقمندان و فعالان بخش صنعت و تجارت که توانمندی مالی، فنی و صنعتی مناسب برای اجرای طرح تولید امگا 3 در این استان را دارند، می توانند برای مشارکت و یا اجرای انفرادی این طرح اقدام کنند.
برای اجرای این طرح صنعتی مکمل غذایی و روغن غنی امگا 3 سرمایه گذاری 140 میلیون ریالی و 15 هزار یورو، معادل شش میلیارد ریالی،با ظرفیت اسمی 50 تن روغن غنی از امگا3 و 80 تن مکمل غذایی پیش بینی شده است.
اداره کل صنعت ،معدن و تجارت استان چهارمحال و بختیاری پیشنهاد داده است ، این طرح باید در مناطق کمتر توسعه یافته با امکان دسترسی به 100 متر مکعب آب در روز اجرا شود.
این طرح درخصوص توسعه صنعتی مناطق کمترتوسعه یافته کشور از طریق مشارکت بخش غیردولتی توانمند با سازمانهای توسعه ای، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و به منظور اجرای تبصره3 اصلاحی ذیل بند الف ماده 3 قانون اجرای سیاستهای کلی اصل44 قانون اساسی در حال اجراست.
اکنون بخش مهمی از تولید ماهیان سردآبی به استان های همجوار و حدود 70 درصد از گردوی تولیدی استان چهارمحال و بختیاری به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می شود که با سرمایه گذاری بر روی طرح های فرآوری امگا3 این استان می تواند قطب اصلی تولید مکمل های غذایی شود./س

 

برچسب ها: امگا 3 ، ماهی ، گردو ، چهارمحال
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.