سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

با این رفتارها، کودکتان را خود شیفته بار نیاورید

این چنین شخصیت‌هایی ریشه در سالهای کودکی دارد.

دکتر قربان علی نژاد روانشناس در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: شخصیت خود شیفته یا نارسیسیسم یک آسیب شخصیتی رایج و متداول است که در پی آن فرد خود را نسبت به همه چیز دانا می داند و همیشه حق را به خود می‌دهد. در تعاملات و ارتباط با دیگران هیچ حقی برای آنها قائل نیست، در واقع از درک دیدگاه شخص مقابل عاجز است.

وی ادامه داد: این افراد علی رغم اینکه آسیب زننده هستند، به شدت دچار آسیب هستند. به این معنا که در مقابله با سختی‌ها تاب ‌آوری نداشته و با پرخاشگری و شیون نه تنها قادر به حل مسئله نیستند بلکه به زور حق را از دیگران می‌گیرند.

این روانشناس با اشاره به دیگر ویژگی‌های منفی افراد خود شیفته بیان کرد: به طور معمول چنین شخصیت‌هایی ناموفق بوده و همیشه در انتظار این هستند که دیگران موفقیت را به آنها بدهند. اولین عارضه چنین رفتار‌هایی به خود فرد برگشته و اطرافش را از وجود افراد منطقی خالی می‌کند و در نهایت منزوی و تنها می شود.این افراد با این شرایط که سود و نفعی را از جانب طرف مقابل احساس کنند با آنها وارد ارتباط می شوند.

علی نژاد همچنین افزود: این مسئله مقدار زیادی ریشه در سالهای کودکی افراد دارد. به طور مثال کودکان تک فرزند به دلیل اینکه با هم سن و سالهای خود رشد نمی‌کنند، آسیب شخصیتی بیشتری می بینند بزرگسالان و والدین این کودکان به دلیل محبت و توجه بیش از حد به آنها زمینه‌های شخصیت خود شیفته را تا حدودی به آنها به وجود می‌آورند.

وی در پایان اشاره داشت: نسبت به شدت آسیب این چنین شخصیت‌هایی راه‌های درمانی چون دارو درمانی، شناخت درمانی، رفتار درمانی و مولتی تراپی وجود دارد.



انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.