سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ساری؛

خط قرمز سفره های افطاری را ببنید و نخورید

زولبیا بامیه شیرینی سنتی و متداول ایرانیان در ماه مبارک رمضان خط قرمز سفره های افطاری است. مصرف زولبیا و بامیه، که از شیرینی های سنتی و متداول ایرانیان در ماه مبارک رمضان است، سلامت روزه داران را به خطر میاندازد.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران امروزه در بسیاری از سفره‌های افطار و مهمانی‌های افطاری دسرهای رنگارنگ، غذاهای چرب و انواع شیرینی مانند حلوا، حلیم، انواع پلو و خورشت‌های چرب و زولبیا و بامیه استفاده می شود، که در این بین زولبیا بامیه از شیرینی‌های سنتی ایرانیان است و مصرف آن در ماه مبارک رمضان فرهنگ شده است. اگر این شیرینی در شرایط بهداشتی تهیه گردد و در حد متعادل مصرف شود، مشکلی ایجاد نمی‌کند، ولی متأسفانه مصرف بالا و روزانه آن در سفره‌های رنگین ماه مبارک رمضان نه تنها برای روزه‌داران مفید نمی‌باشد، بلکه حتی سبب بروز مشکلات متعددی چون بیماری‌های گوارشی، قلبی - عروقی می‌شود.

کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه زولبیا و بامیه به دلیل داشتن کالری زیاد، باعث سیری زودرس، کاهش اشتها و در نتیجه حذف وعده اصلی غذا می‌شود، توصیه کرد روزه‌داران این شیرینی سنتی و مخصوص ماه مبارک رمضان را کمتر مصرف کنند.

انتظاری با تاکید به اینکه روزه خود یک درمان است و به دلیل فاصله زمانی زیاد بین اولین و آخرین وعده غذایی در ایام روزه داری، گلیکوژن کبد (ذخیره ی قندی) مصرف می‌شود و فرد ولع زیادی برای خوردن شیرینی پیدا می کند افزود: متاسفانه روزه‌داران در مصرف زولبیا و بامیه که مملو از قندهای تصفیه شده و چربی‌های اشباع هستند و ممکن است در اثر جوشیدن، مواد سمی در آنها ایجاد شده باشد، افراط می‌کنند و با مصرف مقدار زیادی این شیرینی اجر روزه را از نظر جسمی و روحی از بین ‌برده و بعد از ماه مبارک رمضان دچار چاقی و افزایش وزن می‌شوند.

وی تصریح کرد: مصرف زولبیا و بامیه به معنای مصرف قند با حجم زیاد است و افطار کردن با این حجم قند در بیماران مبتلا به ریفلاکس (بازگشت اسید معده به داخل مری) موجب تشدید علائم، و چربی بالای آن نیز سبب کندی تخلیه معده می‌شود و از آنجا که در یک لحظه میزان زیادی از کالری، چربی و قند را وارد بدن می‌کند برای سلامت مضر است.

کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مازندران تاکید کرد: همچنین در وعده سحری نیز از مصرف زولبیا و بامیه خودداری کنید؛ زیرا به علت شیرینی بالای آن، قند خون را به سرعت افزایش داده و موجب ایجاد گرسنگی زودرس در ساعات ابتدایی روز می شود.

انتظاری با بیان اینکه اگر مصرف زولبیا و بامیه در حد مناسبی باشد مشکلی ایجاد نمی شود افزود: اما بهتر است روزه‌داران با اجتناب از مصرف این ماده غذایی، قند مورد نیاز بدنشان را با خوردن خرما، شیر، کشمش، چای و یا آبمیوه تازه جبران کنند.

وی ضمن تاکید مجدد به اینکه اگر زولبیا و بامیه در حد متعادل مصرف شود، مشکلی ایجاد نمی‌کند، درباره تهیه آن نیز توصیه هایی کرد و با بیان اینکه هنگام خرید این شیرینی باید به رنگ آن توجه کرد اظهار داشت: هر چه زولبیا و بامیه تیره‌ تر و سوخته ‌تر باشد نشانه نامرغوبی آن است چرا که نه تنها در روغن بیشتر جوشیده بلکه حرارت بیشتری نیز دیده و در نتیجه حاوی مواد سمی بیشتری است.

این کارشناس غذایی در پایان ضمن تأکید بر پرهیز خرید این گونه مواد غذایی از دستفروشان و دوره گردان هشدار داد و گفت: همچنین در هنگام خرید مواد غذایی بسته‌بندی شده، به مجوز وزارت بهداشت، تاریخ تولید و انقضا، نشانی دقیق کارخانه تولیدکننده و سالم بودن بسته توجه کنند.

انتهای پیام /گ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.