سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان؛

خاکسپاری شهدای کربلا در شهر آیین های عاشورایی

مراسم به خاکسپاری شبه شهدای کربلا همزمان با عصر امروز (4آبان)در مجموعه فرهنگی مذهبی علقمه نوش آباد شهر آیین های عاشورایی بازآفرینی شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، این مراسم که هر سال عصر روز دوازدهم به همت هیات ابالفضلی شهر نوش آباد برگزار می شود امروز دوشنبه چهارم آبان ماه نیز با قرائت قرآن و حضور گسترده و باشکوه عزاداران و سوگواران حسینی از اطراف و اکناف به ویژه تهران، اصفهان، قم و سایر شهرستان ها و استان ها آغاز شد.

پس از تلاوت قرآن مراسم با قرائت دعای سلامتی امام زمان (عج) توسط کربلایی محمد مسلمی زاده با طنین ندای یا صاحب الزمان سوگواران در تسلیت گویی به محضر امام عصر ارواحنا له الفدا به عنوان صاحب عزای جگرگوشه رسول خدا رنگ دیگری از عطر یاد و نام منتقم خون حسین گرفت.
 
مداحی مداح با قرائت اشعار جانسوز مصیبت کربلا در تشریح روز واقعه حال و هوایی حزن آلود و معنوی را بر مراسم حکمفرما کرد.

حضور هنروران در نقش شبیه شهدا به شکلی که به شهادت رسیده بودند در گوشه گوشه دشت بازسازی شده کربلا عاشورای سرخ حسینی را به تصویر کشیده و دل های عزاداران را متحول کرده بود.

مراسم خاكسپاري شهداي كربلا و اسارت خاندان اهل‌ بيت (ع) توسط هنروران همزمان با بازگويي مداح در مكاني به وسعت 5 هزار مترمربع بسیار طبیعی و جانسوز اجرا شد به گونه ای که اوج غربت و مظلومیت امام حسین(ع) و اهل بیتش برای مخاطبقابل درک و حسی حزن آور و سوزناک بود.
 
اوج تاثیرگذاری مراسم زمانی بود که شبیه شخصیت امام سجاد(ع) به کمک قوم بنی اسد پس از شناسایی اصحاب و شهدای کربلا پیکر مطهر و بی سر پدر را شناسایی و برای کفن و دفن در قطعه ای از بوریا پیچیدند در این لحظه بود که با پخش صوت قرآن «یا ایتها النفس المطئنه ارجعی الی ربک راضیة مرضیة» صدای ناله و شیون عزاداران حسینی در فضا طنین انداز شد و حال و هوای مراسم را کربلایی کرد.  
 
وقتی که پیکر مقدس ابا عبدالله الحسین(ع) در قطعه ای از بوریا پیچیده شد و بر روی دستان قوم بنی اسد قرار گرفت صدای ناله و شیون جمعیت به آسمان برخاست و سیلاب اشک را با دیدن این صحنه ها بر سیمای عزاداران جاری کرد تو گویی هر شخصی در آن تشیع جنازه نمادین با آتش شور و شعوری که در وجودش شعله کشیده بود در غم داغ و فراق برادر با حضرت زینب (س) همنوایی می کرد.
 
بازسازی به اسارت بردن خاندان آل الله،زدن نعل تازه بر اسبان و تاختن بر ابدان مطهر شهدای کربلا بخش هایی دیگر از مراسم امروز بود که با تلفیقی از بازیگردانی یکصد هنرور، بازگویی مداح و تلاوت بخش هایی از زیارت ناحیه مقدسه، پخش نوای سوزناک نی و دکلمه خوانی مجری بر اساس مستندات تاریخی و مقاتل برای عزاداران به صورتی تاثیرگذار و غم افزا اجرا شد.
 
زمانیکه اسبان با نعل تازه بر بدن مطهر شهدای کربلا می تاختند و گرد و خاک عجیب دشت مصیبت زده فضا را تیره و تار کرده بود آسمان نیز نقابی از ابرهای سیاه بر چهره کشید و خورشید نیز گیسو به سرخی افق پریشان کرد و در غروبی غم بار و جانکاه چهره از زمین پنهان کرد.
 
آری سال هاست که خورشید در سرخی فلق سحرگاهی و شفق شامگاهی در مصیبت عظمای شهادت خون خدا سیدالشهدا گیسو پریشان می کند و در رثای این داغ جگرسوز رخ از آتش می سوزاند.
 
نكته قابل توجه در بازآفريني پيكر شهدا و تمايز مراسم آیینی نوش آباد با برنامه‌هاي ديگر مناطق به جای استفاده از ماكت، نمونك و آدمك‌هاي مصنوعي حضور اشخاص واقعي در نقش شهدا است به اين صورت كه گروهي از جوانان شهر به تعداد شهداي كربلا با طراحي صحنه كاملا شبيه‌سازي شده از نيزه يا تير در بدنشان فرو رفته، صورت‌هاي سوخته از آفتاب، لباس‌هايشان كه پاره پاره و به يغما رفته است از ساعت 10 صبح عاشورا تا عصر روز دوازدهم بي‏حركت بر زمين می خوابند به گونه‌اي است كه هر كس وارد محوطه مي‏شد بي‏اختيار تحت‏ تأثير قرار مي‌گرفت و با تمام وجود مظلوميت و غربت جبهه حق در برابر تماميت ظلم ظالمين كفر را درك مي‌ کرد.  
 
گفتنی است، شهر مذهبی، مومن و ولایتمدار نوش آباد با پیشینه تاریخی و باستانی هفت هزارساله با جمعیت 12هزارنفری در فاصله هشت کیلومتری شمال کاشان و سه کیلومتری غرب شهرستان آران وبیدگل در استان اصفهان واقع شده است که اجرای مراسم آیینی و سنتی مذهبی ماه های محرم، صفر و ایام فاطمیه آن زبانزد خاص و عام در سراسر کشور است و هر سال در این ایام علاوه بر میهمان داخلی جستجو گران حقیقت از خارج از کشور را نیز راهی این خطه مذهبی می کند.

انتهای پیام/ز
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.