سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قره سید رومیانی مطرح کرد:

لایحه "شفاف‌سازی هزینه‌های انتخاباتی" باید به سرعت منظر قانونی پیدا کند

عضو هیئت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی گفت: ضرورت دارد لایحه شفاف سازی هزینه‌های انتخاباتی خارج از دستور در مجلس بررسی شود.

"میرهادی قره سید رومیانی" در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، پیرامون برنامه وزارت دادگستری مبنی بر ایجاد اصلاحاتی در قانون مجازات حبس گفت: با توجه به اسناد بالا دستی، قانون برنامه پنجم و ششم که در شرف تدوین است تکالیفی برای دادگستری و قوه قضاییه در نظر گرفته شده است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی اظهار داشت: بزرگترین تکلیفی که برای قوه قضاییه لحاظ شده بحث جایگزینی حبس یا همان "حبس‌زدایی" است که دستگاه قضایی تلاش‎های خوبی را در این راستا انجام داده است. 

وی سپس براساس آمار رسمی به تعداد زندانیان ایرانی در روز اشاره کرد و اضافه کرد:‌ روزانه حدود 500 هزار نفر در حال رفت و آمد به زندان هستند که پس از ورود به زندان این افراد یا تحت قرار یا بازداشت موقت و یا محکوم به حبس می‌شوند.

رومیانی با بیان اینکه تعداد محبوسینی که در زندان می‌مانند 250 هزار نفر اعلام شده است، تصریح کرد: طبق استاندارد جهانی و از لحاظ طبقه‌بندی زندانیان، به ازای هر متر مربع زندان یک نفر زندانی باید داشته باشیم.

وی افزود: در یک متر مربع 4 زندانی داریم که این 4 برابر استاندارد جهانی است و نشان می‌دهد باید با سیاست‌گذاری اساسی در حوزه محکومین به حبس و مجازات‌های حبس آلترناتیوهایی را داشته باشیم.

قره سید رومیانی به بیان مجازات‌های حبس در مکتب حقوق اسلامی پرداخت و متذکر شد: شرعا محکومیت به حبس در دین مبین اسلام صرفا در مباحث قتل و عناوین منتج به قتل نفس است؛ ولی احکام ثانویه ایجاب می‌کند زندان هم داشته باشیم.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در ادامه گفت: نظام حقوقی آنگلوساکسون و نظام حقوقی رومی ژرمنی به این سمت رفته که زندان نمی‌تواند اساس و اصول مجازات را به ما بدهد.

وی با بیان اینکه بالاترین و پیشرفته‌ترین سیستم حقوقی دنیا، مکتب حقوقی اسلامی است تأکید کرد: در قوانین حقوقی اسلامی نیز آمده است که ما صرفا از طریق زندان و حبس نمی‌توانیم به هدف خود یعنی پایان یافتن تجری ارتکاب جرم دست پیدا کنیم.

قره سید رومیانی گفـت: طبق اصول مذکور نیازمند مجازات‌های جایگزین حبس هستیم که قوه قضاییه نیز به دنبال آن است و از طریق وزارت دادگستری این اقدام انجام می‌شود و در قالب لایحه به مجلس شورای اسلامی جهت طی پروسه قانونی ارائه می‌شود.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی همچنین پیرامون ارائه لایحه شفاف‎سازی هزینه‌های انتخاباتی اظهار داشت: شفاف‌سازی هزینه‌های انتخاباتی ضرورت دارد چرا که در همه عرصه‌ها موجب اعتمادسازی مردم خواهد بود.

وی افزود: با توجه به تراکم دستور جلسات و طرح‌ها و لوایحی که در دستور کار مجلس قرار دارد به نظر می‌رسد که این موضوع در مجلس نهم پایان نیابد و به مجلس بعدی کشیده شود تا در آنجا تصویب گردد.

قره سید رومیانی با تأکید بر اهمیت نهایی شدن این لایحه خاطر نشان کرد: ما حاضریم کمک کنیم که این لایحه خارج از دستور بررسی شود تا هرچه زودتر منظر قانونی پیدا کند و دغدغه مردم در این حوزه رفع شود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.