سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خودروهای داخلی درجه بندی شدند

در دستورالعمل جدید ارزیابی، تعیین سطح کیفی خودروها با استفاده از مدل درجه‌بندی یک تا پنج ستاره صورت گرفته است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان  ؛ در دستورالعمل جدید ارزیابی، تعیین سطح کیفی خودروها با استفاده از مدل درجه‌بندی یک تا پنج ستاره، صورت گرفته است. نکته قابل توجه این است که در ارزیابی خودروهای تولیدی در آذر ماه، حدود 66 درصد خودروهای داخلی تنها یک ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کرده‌اند.

از چندی پیش دستورالعمل ارزیابی کیفی خودروهای داخلی (آدیت) تغییر کرده و سختگیرانه‌تر شد. متناسب با تغییر دستورالعمل ارزیابی، نحوه تعیین و اعلام سطح کیفی خودروها نیز تغییر کرده و به جای ارائه نمره منفی، خودروها ستاره‌دار می‌شوند به‌گونه‌ای که یک ستاره داشتن پایین‌ترین سطح کیفی را و پنج ستاره، بالاترین سطح کیفی خودروها را نشان می‌دهد.

در این زمینه مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گوید: در روش جدید ارزیابی کیفی خودروهای داخلی، تمرکز بیشتری بر عیوب عملکردی خودرو نسبت به عیوب ظاهری و همچنین استفاده از شاخص‌های کاهنده سطح کیفی خودرو برای خودروهای دارای عیب ایمنی، صورت گرفته است.

امیرحسین قناتی با بیان اینکه در این روش تعیین سطح کیفی خودروها با استفاده از مدل درجه‌بندی کیفی یک تا پنج ستاره صورت گرفته است، خاطرنشان می‌کند: اصلاح و بهبود وضع کیفی خودروها، تحویل خودروی فاقد عیب به مشتریان و شفاف‌سازی وضع کیفی خودروها برای مصرف‌کنندگان، از جمله اهداف وزارت صنعت، معدن و تجارت از تغییر دستورالعمل ارزیابی کیفی خودروها است.

وی تصریح می‌کند: با توجه به تغییر دستورالعمل ارزیابی کیفی خودروها، نتایج ارزیابی به دست آمده در روش جدید قابل مقایسه با نتایج ارزیابی‌ها با روش قبلی نیست.

گزارش رده‌بندی کیفی خودروهای تولیدی در آذر ماه امسال که براساس دستورالعمل جدید ارزیابی کیفی به دست آمده، به شرح زیر است. نکته قابل توجه در گزارش جدید ارزیابی کیفی این است که حدود 66 درصد خودروهای داخلی تنها یک ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کرده‌اند و از آن سو نیز با کیفیت‌ترین خودروی داخلی تنها سه ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کرده است.

طبق این گزارش، در گروه خودروهای با سطح قیمتی بالاتر از 100 میلیون تومان، خودروی سوزوکی گراند ویتارا سه ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کرده است.

اما در گروه خودروهای با سطح قیمتی 75 تا 100 میلیون تومان، خودروی کیا سراتو سه ستاره و خودروی آسا، یک ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کرده است.

در گروه خودروهای با سطح قیمتی 50 تا 75 میلیون تومان، خودروهای جک S5، جک J5، برلیانس H320 و برلیانس H330 دو ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کرده‌اند.

همچنین خودروهای وولیکس C30، NEW MVM X33، MVM550 و لیفان X60 معادل یک ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کرده‌اند.

اما در گروه خودروهای با سطح قیمتی بین 25 تا 50 میلیون تومان،‌ خودروهای پارس تندر، تندر 90 اتومات، تندر 90 پارس خودرو و تندر 90 ایران خودرو سه ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کرده‌اند.

خودروهای NEW MVM 315 و پژو 206 نیز دارای دو ستاره از پنج ستاره کیفی هستند. باقی خودروهای قرار گرفته در این سطح قیمتی شامل پژو 206 صندوق‌دار، پژو 405 ایران خودرو خراسان، رانا، پژو پارس مازندران، پژو پارس خراسان، دنا، پژو 405، سمند ایران خودرو مرکزی، سمند ایران خودرو تبریز، پژو پارس ایران خودرو فارس، پژو پارس ایران خودرو مرکزی و تیبا هاچ‌بک، یک ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کرده‌اند.

اما در گروه خودروهای با سطح قیمتی پایین‌تر از 25 میلیون تومان، تمام خودروهای قرار گرفته در این گروه شامل خودروهای MVM 110، سایپا 131 تولیدی سایپا، تیبا، سایپا 132، سایپا 111 و سایپا 131 تولیدی پارس خودرو، یک ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کرده‌اند.
منبع:ایسنا
برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۶
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۹:۱۷ ۲۳ دی ۱۳۹۴
استاندارد باید دقت بیشتری بخرج دهد تا ارزش و اعتبار خود رو نزد مردم از دست ندهد،تا در آیند اعلام نتایج این اداره برای همسایگان ایران هم دارای ارزش باشد،اما وقتی 206 و پراید در یک سطح قرار میگیرند فکر کنم مردم یه کم شک کنند.
ناشناس
۱۵:۲۵ ۱۹ دی ۱۳۹۴
خب حالا که پژو پارس و پراید هردو یک ستاره گرفتن یعنی واقعا از نظر کیفیت با هم برابرن؟؟؟ عجب
ناشناس
۱۵:۲۰ ۱۹ دی ۱۳۹۴
چه مسخره....به جای اینکه از رو کیفیت خودرو سطح بندی کنن از رو قیمت درجه بندی کردن....اصلا اومدیمو پراید شد 200 ملیون اونوخ میشه 6 ستاره ینی؟؟؟
ناشناس
۱۲:۲۲ ۱۹ دی ۱۳۹۴
بله آل نود سه ستاره هست واقعا
تو اروپا سه ستاره گرفته
البته تو اروپا باید چهار ستاره بگیرند تا اجازه تولید بدن
ناشناس
۱۲:۱۹ ۱۹ دی ۱۳۹۴
عزیز جان زانتيا تولید نمیشه.
البته تو اروپا ی 15 سالی هست که تولید نمیشه
به خاطر امنیت کمش
ناشناس
۰۸:۲۶ ۱۹ دی ۱۳۹۴
اززانتیانام نبردید که ازخودرهای ایرانیه!!؟
ناشناس
۰۷:۴۵ ۱۹ دی ۱۳۹۴
میتونید به من بگید اگه پژو پارس یه ستاره گرفته پیکان وانت و نیسان آبی چی گرفتن؟؟؟
ناشناس
۰۶:۲۰ ۱۹ دی ۱۳۹۴
هه خودرو سازاى داخلى واسه چى بايد دو ستاره بگيرن!!!!! اصن ملاك سنجش واسه ستاره دادنشون چى بوده!!!!!!! آغا فكر كنم بايد نتيجه بگيريم كه كيفيت تندر90 ايران خودرو و پارس خودرو با كيفيت گراند ويتارا توى يك سطح هستند
ناشناس
۰۵:۳۲ ۱۹ دی ۱۳۹۴
تو اروپا هم همچین قضیه ای وجود داره . یعنی سازمانی به نام euru n cap هست . که خودرو ها رو ارزیابی میکنه . فکر کنم معیارش با ایران ( این ارزیابی جدیده ) یکی باشه .البته اونا حدود 7 سال پیش این سخت گیری رو گذاشتند . فقط تفاوتش اینه که تو اروپا هر خودرویی که بیشتر از چهار ستاره رو بگیره اجازه تولید داره
باتشکر
ناشناس
۰۰:۰۴ ۱۹ دی ۱۳۹۴
همگی شما ها و مردم میدونن که عامل اصلی کیفیت در خودرو سازهای روز جهان رقابت سالم و نفس گیر در این عرصه هست و نه دولت آلمان نه آمریکا و نه ژاپن هیچکدام با ستاره و بخشنامه و تهدید و ... خودروسازان خود را مجبور نکردند جنس با کیفیت تولید کنند پس برید سراغ اصل مطلب (بازار رقابتی)و این جنگولک بازی ها رو بذارید کنار
ناشناس
۲۱:۴۹ ۱۸ دی ۱۳۹۴
شما به این گاریا میگین خودرو نه عزیزم ما خیلی بدبختیم که جون زنو بچمونو ب خطر مینوازیم سوار این محصولات بنجول میشیم از ناچاریه بازار آزاد برارین من قسم میخورم که تو هر صد نفر یک نفر ماشین از ایران خودرو و سایپا میخره
ناشناس
۲۱:۴۰ ۱۸ دی ۱۳۹۴
خداییش در حق پزو پارس ظلم شده دوستاره حقش بود
ناشناس
۲۰:۳۰ ۱۸ دی ۱۳۹۴
فعلاً که خودروسازها از با جیب مردم دارن اقایی میکنن. فکر نمیکنم جایی بخوابن که زیرشون آب بره
ناشناس
۲۰:۲۱ ۱۸ دی ۱۳۹۴
وای بحال این مردم بدبخت بیچاره
ناشناس
۲۰:۰۹ ۱۸ دی ۱۳۹۴
فکرکنم میخواین ماشین و گیرون کنین که درجه بندی میکنین
ناشناس
۲۰:۰۹ ۱۸ دی ۱۳۹۴
فکرکنم میخواین ماشین و گیرون کنین که درجه بندی میکنین
ناشناس
۲۰:۰۵ ۱۸ دی ۱۳۹۴
جان من به پراید بجای ستاره ماه بدین
چون
راحت آدم میفرسته پیش ماه

بخدا پراید دارم
ناشناس
۱۹:۴۶ ۱۸ دی ۱۳۹۴
فعلا کسی به فکر جون ومال مردم نیست
ناشناس
۱۹:۴۵ ۱۸ دی ۱۳۹۴
الان این گزارش دادین آب از آب تکون خورد؟
ناشناس
۱۹:۴۵ ۱۸ دی ۱۳۹۴
الان این گزارش دادین آب از آب تکون خورد؟
ناشناس
۱۹:۱۸ ۱۸ دی ۱۳۹۴
خوب اینا رو که ما هم میدونستیم
میخوان چی کارکنن؟
به حرف نیست . به عمله .
آیا سازمانی هست که خودروسازان رو مجبور به افزایش کیفیت کنه؟
یا همچنان با بسته بودن مرزها هرچقدر که دلشون میخواد ماشین هاشون رو (آشغالاشون) رو به مردم میندازن؟
به نظر من تنها راه چاره برای خودروسازی ما اینه که بازار رقابتی به وجود بیاد . با ورود ماشین سازهای دیگر.
دقیقا مثل سیم کارت . یادتونه قبل از این که ایرانسل بیاد ، همراه اول با چه قیمتی سیم کارتاشو میداد؟
با تشکر
ناشناس
۱۸:۴۸ ۱۸ دی ۱۳۹۴
خب حالا باید چکار کنیم .
مگه فرقی هم می کنه .
ناشناس
۱۷:۵۰ ۱۸ دی ۱۳۹۴
واس خودرو های داخلی نمیشد اصا ستاره ندن؟!
خداییش نیم ستاره ک هیچ یه دهم ستاره هم برای این حلب های ک چهارتا چرخ داره با قیمت زیاد داریم میخریم هم زیاده...
ناشناس
۱۷:۴۱ ۱۸ دی ۱۳۹۴
واسه پراید یک ستاره هم زیاده باید 1 صدم درصد ستاره بدن
ناشناس
۱۷:۲۱ ۱۸ دی ۱۳۹۴
بنام حق؛ با این اقدام ، مفهوم تعریف شاخص نیز تغییر کرد!!! هرچقدر پول بدی آش می خوری ، مقایسه کیفیت با پول توی جیب شما !!! نه ارزیابی کیفیت با شاخص های استاندارد!!!! نفهمیدم ارزیابی کیفی بود یا ارزیابی شعور!!!
ناشناس
۱۷:۰۷ ۱۸ دی ۱۳۹۴
من هیچ تعلق خاطری نه به خودروهای داخلی دارم نه این چینی ها اما تعجبم اینجاست که ام وی ام مدل ۳۱۵ دو ستاره گرفته و مدلهای دیگه ام وی ام مثل ایکس ۳۳ و ۵۳۰ و ۵۵۰ و ۱۱۰ یک ستاره!! خب مگه ۳۱۵ هم از همین شرکت نیست؟ چجوری یه ستاره بیشتر گرفته؟ همه این اجناس داره تو یه شرکت تولید میشه دیگه..! اصلا معیار تعیین سطح کیفی روی چه اصولی بوده و چقدر می تونه صحت داشته باشه؟!! بدون هیچ توضیح و فرمولی میگن فلان بهمان..