سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

افتتاح دو مرکز اقامتی زنان در تهران/شفق با اختصاص 40میلیارد استاندارد شد

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر از افتتاح 2 مرکز اقامتی در منطقه 2 و 22 تهران خبر داد.

پرویز افشار سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در  رابطه با مرکز ترک اعتیاد شفق، اظهار داشت: شفق به عنوان یک مرکز اقامتی از سال‌های قبل برای درمان اعتیاد مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

وی افزود: افراد معتاد متجاهر خیابانی که با انواع آسیب‌های اجتماعی روبه‌رو هستند در محیط‌ های جمعی مثل شفق تحت درمان قرار می‌گیرند.

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: کار با گروه آسیب‌دیده‌ای مثل گروه زنان که با انواع آسیب‌های اجتماعی همراه با اعتیاد روبه‌رو هستند به ویژه معتادان متجاهر زن خیابانی به راحتی امکان‌پذیر نیست.

افشار تصریح کرد: براساس سیاست‌گذاری‌های کشور مبنی بر اینکه اعتیاد، مواد مخدر و نازیبایی چهره شهر را مسئولان باید در اولویت کارهای خود قرار دهند تصمیم گرفته شد تا مرکز شفق به  یک مرکز زنانه تبدیل شود.

وی افزود: در این راستا حدود 4 میلیارد تومان اعتبار هزینه شد و مرکز شفق به نحو کاملا مناسبی بازسازی شد. 

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: این مرکز همه‌ استانداردهای مورد نظر اعم از آب شور، فضاهای بهداشتی، استحمام، فضاهای تأسیساتی، آب سرد و گرم، تهویه و همه آنچه که باید در فضاهای اقامتی وجود داشته باشد را داراست.

افشار در ادامه تصریح کرد: با اعتبار در نظر گرفته شده برای این مرکز موارد مورد نظر اصلاح شد و این فضا مورد تأیید دانشگاه علوم پزشکی تهران قرار گرفت.

وی افزود: کمیته کشوری مراکز ماده 16 مجوز لازم را صادر کرد و نهایتا شفق تبدیل به مرکز اقامتی زنان شد.

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: تلاش شد تا از اقصی نقاط شهر این افراد جمع‌آوری شوند و غربالگری اساسی و  مناسب برای آن‌ها صورت گیرد و  در این مراکز اقامتی نگهداری و درمان شوند.

وی با بیان اینکه از مجموع حدود 470 نفر افراد جمع‌آوری شده 400 نفر از آن‌ها به مرکز شفق راه یافتند، افزود: با تلاش‌هایی که صورت گرفت حداکثر  400 نفر از سطح شهر جمع‌آوری شدند و تعدادی از  آن‌ها که متولی داشتند و دارای خانواده بودند به خانواده‌هایشان تحویل داده شدند و تعدادی از آن‌ها که متکدی بودند و مشکل قالب آن‌ها اعتیاد نبود به سایر دستگاه‌ها تحویل داده شدند.

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: قرار بود در مرکز شفق این افراد بین یک تا سه ماه نگهداری شوند و مراحل درمان و سم‌زدایی آن‌ها انجام گیرد و  بعد از آن به مراکز بهاران شهرداری برای ادامه درمان و همچنین توانمندسازی، اشتغال و رفتن به سوی زندگی مولد وصل شوند.

وی افزود: از ابتدای ورود این افراد به این مرکز به آن‌ها نوید داده شد که بعد از طی این دوره آن‌ها را در اختیار مراکز بهاران قرار خواهند داد و متأسفانه اتفاقی که دراین بین رخ داده و موجب ایجاد احساس ناامنی و اعتراض و جو ناآرام در شفق شده است همین وعده‌هایی بود که به مددجویان داده شده بود.

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: مراکز بهاران به دلیل آماده نبودن به موقع با تأخیر مواجه شده و شهرداری هم  مشکلات خاص خود را داشت و مکان‌هایی را که کاربری دیگری را داشتند باید برای این منظور تغییر کاربری می‌داد و تجهیز می‌کرد و  نهایتا با تأخیر 6 ماهه مراکز بهاران راه‌اندازی شدند.

افشار تصریح کرد: در حال حاضر با افتتاح مرکز بهاران در مجموع 2 مرکز در تهران وجود دارد که یک مرکز واقع در منطقه 22 و دیگری در منطقه 2 است.

وی  افزود: از مجموع 400 نفری  که در مرکز شفق نگهداری می‌شدند 170 نفر از آن‌ها با تلاش‌های شبانه‌روزی مددکاران مرکز و همچنین مددکاران بهزیستی و همکاری مشترک مددکاران شهرداری به خانواده‌های خود تحویل داده شدند.

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: باقیمانده افراد نگهداری‌شونده در مرکز شفق که حدود 230 نفر بودند به تدریج به مراکز بهاران تحویل داده می شوند و با توجه به اینکه مراکز زنان بهاران اخیراً راه‌اندازی شده است نخستین گروه آن‌ها به تعداد 26 نفر در روز شنبه بعدازظهر به مرکز بهاران منطقه 2 تحویل داده شدند و مابقی آن‌ها هم به تدریج یا به مرکز بهاران و یا به خانواده‌های خود تحویل داده خواهند شد.

وی افزود: این مرکز تمامی استانداردهای مربوط به فضاهای درمانی، وجود مددکار و روان شناس را در اختیار دارد.

افشار در ادامه گفت: آنچه توسط برخی افراد دامن زده می‌شود از مصادیق نشر اکاذیب است و مصاحبه‌ها و نتایج تحقیقات همه موجود است و هیچکدام از گفته‌ها صحت ندارد.

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر در پایان بیان کرد: اعتقاد بر این داریم که این افراد چندین ماه در این مرکز نگهداری شدند و به این وسیله از گسترش آسیب‌های اجتماعی حاصل از اعتیاد آن‌ها جلوگیری به عمل آمده و از شدت اعتیاد آن ها کاسته شده است.

انتهای پیام / 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.