در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

ضرورت اقدامات پیشگیرانه اعتیاد در محیط های کاری و فضای مجازی

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدرگفت: فضاهای کاری و صنعتی یکی ازفضاهای بسیار حساس به شمار می آید که اقدامات آموزشی برای جلوگیری از اعتیاد در این فضاها و همچنین در فضای مجازی امری ضروری است.

پرویز افشار سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در رابطه با اقدامات آموزشی در فضای مجازی و محیط های کاری و صنعتی اظهار داشت:در حوزه فضای مجازی هم جلساتی را برای استفاده از ظرفیت فضای مجازی در سال94 برگزار کردیم که نتایج خوبی را به همراه داشته است.

وی افزود:مواردی که در فضای مجازی در رابطه با پیشگیری از اعتیاد گذاشته شده است توسط کاربران متعددی بازدید شده و نظرات آن ها مبنی بر این بود که این آموزش های پیشگیرانه در فضای مجازی می تواند کمک بسیاری به کاهش گرایش افراد مختلف به اعتیاد کند و از رفتن آن‌ها به سمت و سوی اعتیاد جلوگیری به عمل آورد و در سال 95 نیز این اقدامات به صورت اصولی و با وسعت بیشتری انجام خواهد شد.

سخنگوی ستاد مبارزه بامواد مخدر گفت:برای اولین بار در طول عمر ستاد مبارزه با مواد مخدر موفق به مداخلات آموزشی پیشگیرانه در فضای نظامی نیز شدیم.

افشار در ادامه تصریح کرد:این مداخلات تقریبا از نیمه دوم سال94 شروع شده و در حال حاضر با هماهنگی ستاد فرماندهی کل قوا، نیروهای مسلح و به ویژه نیروهای زمینی حداقل 20 هزار نفر از سربازان وظیفه پایور و خانواده ها تحت پوشش فعالیت های آموزشی قرار گرفتند و نتایج قابل توجهی داشته است.

وی با بیان این‌که فضاهای کاری و صنعتی یکی ازفضاهای بسیار حساس به شمار می آید، افزود:  در همین راستا  شیوع اعتیاد در آن نسبت به سایر فضاها بیشتر است و به همین خاطر برنامه های ویژه ای را مد نظر داریم .

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: مداخلاتی را به عنوان خانه های همیار کارکنان در مراکز صنعتی راه اندازی کردیم که اولین مرکز در عسلویه راه اندازی شد.

افشار اضافه کرد: از سند جامع پیشگیری از آسیب های اجتماعی و اعتیاد عسلویه رونمایی شد .

وی افزود: مناطق آزاد و صنعتی را نیز در دستور کار خود قرار دادیم و تفاهم نامه ای را با دبیرخانه مناطق آزاد امضاء کردیم که بر اساس آن در سال 95 اقدام خواهد شد.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: براین اساس 5 منطقه از مناطق هفت گانه کشور شامل کارون ،کیش ،  قشم، چابهار و انزلی تحت پوشش قرار خواهند گرفت و منطقه ماکو و ارس نیز با توجه به این‌که آسیب‌هایشان کمتر است در سنوات بعدی تحت پوشش برنامه قرار خواهند گرفت.

افشار در ادامه تصریح کرد:از دیگر اقدامات پیشگیرانه در زمینه اعتیاد در رابطه با گروه های در معرض خطری است که دسترسی به آن ها آسان نیست.

وی افزود: یکی از گروه های در معرض خطر اعتیاد خانواده معتادان هستند که به همین منظور با اتحادیه صنفی درمان گران اعتیاد و مجموعه مراکز سرپایی هماهنگی های لازم را انجام داده ایم تا علاوه بر کار درمان اعتیاد ، برنامه های آموزشی پیشگیری از اعتیاد را برای این خانواده ها انجام دهند.

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر گفت:از گروه های دیگری که دسترسی به آن ها سخت است افرادی هستند که در حاشیه روستاها ساکن هستند که با اجرای طرح تحول سلامت به وسیله وزارت بهداشت و درمان ،برنامه های پیشگیرانه و مداخله ای درمان در این بافت‌های حاشیه ای اجرا می شود.

افشار بیان کرد: تا پایان برنامه پنجم توسعه باید 40 درصد از گروه هدف تحت پوشش قرار گیرد که متاسفانه به دلیل کمبود منابع و اعتبارات ،کمبود منابع انسانی و همچنین غنای علمی  که به اندازه کفایت وجود نداشته دسترسی سخت بوده است و فقط بیشتر از 15 درصد تحت پوشش قرار نگرفته است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار